حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: به زودی زمانی بر امتم می‌آید که مردم، علماء را نمی‌شناسند مگر به لباس نیکو و قرآن را نمی‌شناسند مگر به سبب صدای نیکو و خدا را عبادت نمی‌کنند مگر در ماه رمضان!

علما و علائم آخرالزمان از نظر روایات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ، مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی استاد اخلاق تهران در یکی از سخنرانی‌های خویش به «علما و علائم آخر الزمان از نظر روایات» اشاره کرده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

 

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: به زودی زمانی بر امتم می‌آید که مردم، علماء را نمی‌شناسند مگر به لباس نیکو (هر کس محاسن بلند و عمامه بزرگ و نعلین زیبا داشت او را عالم حساب می‌کنند) و قرآن را نمی‌شناسند مگر به سبب صدای نیکو (الان اگر قرآن را معمولی بخوانند مردم نمی‌فهمند این قرآن است یا حدیث یا چیز دیگر) و خدا را عبادت نمی‌کنند مگر در ماه رمضان (البته بعضی هم الان در ماه رمضان خدا را عبادت نمی‌کنند) و باز حضرت فرمودند: در آن زمان دروغگو را آدمی راستگو می‌دانند و راستگو را دروغگو می‌شمرند و زنان حاکم می‌شوند، (مثل الان که نزدیک است رئیس جمهور هم زن بشود، بعضی مردها هم که نوکر زنهایشان شده‌اند) و با کنیزان مشورت می‌کنند. بچه‌ها بالای منبر می‌روند (الان که هر کسی منبر می‌رود) و دروغ را زرنگی و چیز خوب می‌شمرند، پس لعنت خدا بر دروغگو اگر چه به شوخی دروغ بگوید و زکات دادن را خیلی سخت و خسارت بزرگی می‌دانند و پدر و مادرشان را تحقیر می‌کنند و فحش می‌دهند و از دوست و برادر دینی خود، بیزاری می‌جوید و با دشمنش مجالست می‌کند، زن با شوهرش در تجارت داد و ستد مشارکت می‌کند و زنان شبیه مردان می‌شوند و مردها شبیه زن‌ها و زنان سوار بر زین (موتور، دوچرخه، اسب) می‌شوند و مردم در آن زمان با رشوه و ربا معامله می‌کنند.

فقط اسم افراد اسلامی است و الا نه خمس می‌دهد نه نماز می‌خواند، نه روزه می‌گیرد و از اسلام فقط اسمش باقی می‌ماند

زمانی بر مردم خواهد آمد که خدایشان شکم و قبله‌شان زنان و دینشان پول و شرافتشان وسایل زندگی آنان است، از ایمان جز نامش و از اسلام جز اثرش و از قرآن جز خواندنش باقی نمی‌ماند، مسجدهایشان از نظر ساختمان آباد و دل‌هایشان از هدایت ویران است، دانشمندانشان بدترین خلق خدا روی زمین هستند، در چنین زمانی، خداوند آنان را به چهار چیز گرفتار می‌کند 1- ستم پادشاه 2- قحطی 3- ظلم فرمانداران 4 و ستم قضات؛ اصحاب تعجب کردند، گفتند: ای رسول خدا، آیا آنان بت‌پرست هستند؟ فرمودند آری! هر درهمی نزد آنان بت است.

فقط اسم افراد اسلامی است و الا نه خمس می‌دهد نه نماز می‌خواند، نه روزه می‌گیرد و نه در حلال و حرام دقت دارد، نه مسأله شرعی می‌داند و از اسلام فقط اسمش باقی می‌ماند. وقتی برای سرشماری در خانه طرف می‌روند می‌پرسند مذهب، می‌گوید شیعه، از آن خانه می‌پرسد مذهب، می‌گوید ارمنی، ولی هر دو ظاهرشان یک جور است، هر دو ریش می‌تراشند، هر دو طلا به دست دارند، هر دو دختر بی‌حجاب دارند، هر دو ویدئو و نوار مبتذل دارند، هر دو در خانه سگ دارند و از قرآن فقط درس آن باقی می‌ماند، ولی عمل در کار نیست. مساجد آباد و سنگ‌کاری شده است، ولی قلبهایشان کاه گلی و خراب است.

استاد ما حاج شیخ علی اکبر برهان(ره) می‌فرمودند: یک زمانی بیاید که مردم از پشت شیشه، داخل مساجد را نگاه کنند و به حالت تمسخر بگویند یک زمانی پدران ما اینجا دولا و راست می‌شدند

حضرت آیت‌الله مجتهدی فرمودند: یک روایت هم هست که آخر الزمان عقل کم می‌شود، یک روز در بازار تهران عبور می‌کردم، دیدم گدایی تار می‌زند و گدایی می‌کند، مردم هم ایستاده و تماشا می‌کنند و پول می‌دهند فهمیدم که این روایت درست است، به مقام معظم رهبری عرض کردم: قدیم گداها یا قمر بنی هاشم(ع) می‌گفتند و گدایی می‌کردند، آیا می‌دانید الان تار و تنبک می‌زنند و گدایی می‌کنند، ایشان فرمودند: این منکر است و باید جلویش گرفته شود.

امروز کلاس تعلیم موسیقی و آهنگ‌های مختلف در بعضی جاها دایر است و از این بابت مجوز قانونی هم دارند، یک بار هم از مقام معظم رهبری پرسیدم اگر پسر شما بخواهد کلاس موسیقی برود اجازه می‌دهید؟ فرمودند: خیر.

هرچه جلوتر برویم وضع بدتر خواهد شد تا اینکه فساد همه جا را فرا بگیرد، استاد ما حاج شیخ علی اکبر برهان(ره) می‌فرمودند: یک زمانی بیاید که مردم از پشت شیشه، داخل مساجد را نگاه کنند و به حالت تمسخر بگویند یک زمانی پدران ما اینجا دولا و راست می‌شدند، لذا مروی است که در دوره آخر الزمان این دعا را زیاد بخوانید «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک».

اصبغ بن نباته می‌گوید: حضرت امیرالمؤمنان(ع) فرمودند: در آخرالزمان و نزدیک قیامت که آن زمان بدترین زمان‌ها است، زنانی پیدا می‌شوند که اینها حجاب ندارند و لخت هستند خودشان را برای غیر شوهرانشان آرایش می‌کنند، داخل شدگان در آشوب‌ها و به مسائل جنسی و شهوانی متمایلند و به سوی خوشگذرانی‌ها و لذت‌ها شتاب و عجله دارند، حرام را حلال می‌شمارند و در جهنم برای همیشه جاودانند.

حضرت آیت‌الله مجتهدی می‌فرمایند: قصابی می‌گفت زمان قدیم که زن‌ها پوشیه می‌زدند روزی زنی به مغازه من آمد که گوشت بخرد در حالی که پوشیه نزده بود، ولی صورتش را با چادر پوشانده بود و فقط نوک بینی او از چادر بیرون بود، گفتم خانم صورتت را بپوشان وَبا می‌آید، او هم سریع صورتش را پوشاند. در قدیم حجاب ارزش بود، الان اگر دختران موهای خود را از جلو یا عقب بیرون بیندازند یا آرایش کرده و معطر باشند ارزش و مد است. پدرم می‌گفت: دیدم پیرزنی هم چادر و هم پوشیه دارد و دخترش چادری و نوه‌اش با مانتو است، جلو رفتم و گفتم پیرزن، اگر کسی تو را نگاه کند باید کفاره بدهد، این چادر و پوشیه را به نوه و دخترت بده.

اگر قیامت قرار باشد بی‌حجابها را جهنم ببرند، بعضی از چادری‌ها را هم می‌برند چرا که هم صورتشان کاملاً باز است و هم دستشان را که آستین کوتاه پوشیده‌اند از زیر چادر بیرون می‌آورند و میوه و سبزی جدا می‌کنند و بعضی‌ها زیر چادر، لباس نامناسب به تن دارند و حتی دیده شده وقتی که از سفر مکه بر می‌گردد و از هواپیما پائین می‌آید حجاب کاملاً شرعی ندارد رویش باز است و در دید و بازدیدها رعایت محرم و نامحرم را نمی‌کند، این کسی است که از زیارت خانه خدا برگشته و باید معنویات مکه و مدینه و قبور ائمه اطهار(ع) در او اثر گذاشته باشد.

پس به طور کلی نمی‌توان گفت که همه چادری‌ها خوب و همه مانتویی‌ها بد هستند، بلکه در اسلام هر چه زنان پوشش آن‌ها کاملتر باشد، فساد کمتری به وجود می‌آید، مثلاً اگر روی مانتو، چادر هم باشد، همانطور که بعضی از زنان چنین هستند این بهتر است، سپس حضرت فرمودند: این زنها خودشان را زینت می‌کنند، یعنی بوی خوش و عطر به خود می‌زنند و بیرون می‌روند و در حالی که جوراب نازک پوشیده و کفشی که صدا می‌دهد می‌پوشند و آرایش کرده بیرون می‌روند و کفش‌های رنگی و لباس‌ها با رنگ‌های مختلف و چادری که توجه دیگران را به خود جلب می‌کند استفاده می‌کنند و روسری هم زیر چادر سر نمی‌کنند که لااقل سینه او را بپوشاند.

اگر خروسی، غریبه‌ای را نزد مرغ‌های خود ببیند، غیرتش به جوش می‌آید و با او می‌جنگد، ولی بعضی از ما انسان‌ها، مثل خروس هم غیرت نداریم

بعضی‌ها که اصلاً حیا ندارند، با نامحرم صحبت می‌کنند، عملاً پیش دکتر مرد می‌روند و می‌گویند دکتر محرم است، جلوی مردها بلند حرف می‌رند، مسجد هم که می‌آید پشت پرده صدایش بلند است، با مردان نامحرم شوخی می‌کند، جلوی مردها وضو می‌گیرد پس حیا کجا رفته است؟

روایت است که بهترین زنان شما کسی است که هیچ مردی او را نبیند، و او هم هیچ مردی را نبیند. مثل زن‌های زمان ما! حاج آقا حسین سراج می‌فرمودند: چندین سال ما با آیت‌الله کاشانی(ره) همسایه بودیم، ولی یک بار قامت دخترهای او را ندیدم، حالا بعضی از خانم‌ها آن چنان در خانه بلند حرف می‌زنند که تمام همسایه‌ها صدای آن‌ها را می‌شنوند یا جلوی مردها خودش را نشان می‌دهد و از جلوی جوان‌ها عبور می‌کند این زن‌هایی که حیا ندارند، دین هم ندارند، بعضی از ما مردها که این گونه زنان بی‌حیا و بی‌دین دارند و آن‌ها را می‌بینند و موعظه و نصیحت نمی‌کنند و چیزی نمی‌گویند آن‌ها هم بی غیرت هستند.

اگر خروسی، غریبه‌ای را نزد مرغ‌های خود ببیند، غیرتش به جوش می‌آید و با او می‌جنگد، ولی بعضی از ما انسان‌ها، مثل خروس هم غیرت نداریم و البته زن‌ها هم مقصر هستند، چرا که آنها هم رعایت حیا را نمی‌کنند، مرد خانه، می‌بیند که زن و یا دخترش با رویی باز و مانتویی که مهیج است بیرون می‌آیند، ولی با او وجود چیزی نمی‌گوید، بعضی از زنان به دنبال زینت کردن و آرایش نمودن هستند و به مسائل شرعی کمتر توجه دارند، این مردان هستند که همواره باید آن‌ها را نصیحت کنند.

حضرت آیت‌الله مجتهدی فرمودند: شخصی به من گفت روزی پدرم چند مهمان به خانه آورد، بعد از اینکه مهمان‌ها رفتند، پدرم با عصبانیت به مادرم گفت چرا لباس‌ها و چادرت را که روی بند پهن کرده بودی با ورود افراد نامحرم بر نداشتی؟ مگر نمی‌دانی که بودن لباس‌های زنان در معرض دید مردان کاری زشت است؟ حضرت امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: غیرت زن کفر است و غیرت مرد نشانه ایمان او است.

نقل می‌کنند که شخصی به خواستگاری رفته بود، بعد از مدتی انتظار، آخرالامر دختر به خانه آمد، از خانواده دختر پرسیدند چرا دخترتان این قدر دیر می‌آید گفتند: صبح‌ها زود می‌روند و شبها هم دیر می‌آید، خواستگار هم گفت دختری که صبح برود و شب بیاید به درد من نمی‌خورد. لذا بلند شدند و رفتند. نگذارید این دخترهای جوان صبح زود و تنها از خانه بیرون بروند حتی‌المقدور یکی با آن‌ها باشد، زیرا آنها جوانند و کم تجربه ممکن است در دام افراد خدانشناس قرار گیرند، زن باید خانگی باید و اگر مخیر باشد بین اینکه در مسجد نماز بخواند یا در خانه، اگر در منزل را انتخاب کند برای حفظ عفت او بهتر است، زیرا امروزه کمتر زنان رعایت حجاب اسلامی را می‌کنند.

لذا آمده است که مسجد زن خانه او است، زن باید به کارهای خانه برسد و خوب شوهرداری کند. حضرت امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند:  جهاد زن نیکو شوهرداری کردن است. کارهای بیرون از خانه هم مخصوص مرد است، وقتی حضرت امیرمؤمنان علی(ع) و حضرت زهرا(س) ازدواج کردند، حضرت امیرمؤمنان علی(ع) کارهای بیرون از منزل را به عهده گرفتند و حضرت زهرا(س) کارهای داخل منزل را. ولی امروزه زنان به دلیل برخی مشکلات موجود، آنها هم شاغلند و همین امر باعث می‌شود که بقیه اموری که معمولاً مختص به آنهاست، کمتر رسیدگی شود از قبیل بچه‌داری، خانه‌داری، آشپزی و کلاً مدیریت منزل که به عهده آنان است مختل می‌شود و در آینده ممکن است به ارکان خانواده به دلیل نبودن مادر صدمه وارد شود.

در ضمن حدیثی طولانی هنگامی که رسول خدا(ص) در شب معراج زنانی را مشاهده فرمود که به انواع عذاب گرفتار شده بودند، حضرت زهرا(س) عرض کرد: ای حبیب من و این نور چشم من، مگر گناه اینها چه بوده که خداوند این عذاب‌ها را بر آنان قرار داد.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: دخترم آن زنی که به موهایش آویزان بود به خاطر این بود که موهایش را از نامحرمان نمی‌پوشانید و آن زنی که به زبانش آویزان بود شوهرش را اذیت می‌کرد و آن زنی که به سینه‌هایش آویزان بود نمی‌گذاشت شوهرش با او همبستر شود و آن زنی که از پاهایش آویزان بود، بدون اجازه شوهر از خانه بیرون می‌رفت و آن زنی که گوشت بدن خود را می‌خورد به خاطر این است که خود را برای مردم آرایش می‌کرد و آن زنی که دست و پایش به هم بسته شده بود و مارها و عقرب‌ها روی او ریخته بودند به خاطر این بود که لباسهایش چرک و وضو گرفتنش با بدن نجس بود و از جنابت و حیض غسل نمی‌کرد و رعایت نظافت نمی‌نمود و نماز را هم سبک می‌شمرد و اما آن زن که کور و کر و لال بود، به خاطر این بود که از عمل زنا بچه‌دار می‌شد و کودک را به گردن شوهر می‌انداخت و اما زنی که گوشت بدنش با قیچی پاره پاره می‌شد به خاطر این بود که خودش را در معرض دید مردها قرار می‌داد و آن زنی که صورت و بدنش در حال سوختن بود و اجزای درون بدون خود را می‌خورد به خاطر این بود که زنان دیگر را گمراه می‌کرد و به زنا وا می‌داشت و آن زنی که سرش، سر خوک بود و بدنش بدن الاغ، به خاطر این بود که سخن‌چین و دروغگو بود و آن زنی که به شکل سگ بود و آتش از پایین وارد بدن او می‌شد و از دهانش خارج می‌شد به خاطر این بود که آواز می‌خواند و نوحه‌سرایی می‌کرد و حسود بود، سپس رسول اکرم(ص) فرمودند: وای به حال زنی که شوهرش را ناراحت و خشمگین کند و خوشا به حال زنی که شوهر از او راضی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.