دبیر شورای علما و اخوت اسلامی افغانستان ضمن تاکید بر تأثیر روز جهانی قدس در ایجاد وحدت امت اسلامی اعلام کرد که فلسطین مسئله‌ اسلامی است و بیت المقدس نیز قبله اول مسلمانان است که ارتباطی با مسئله عربی ندارد.

فلسطین مسئله اسلامی است نه عربی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، مولوی«عبدالرئوف توانا» رئیس حزب اقتدار اسلامی افغانستان و دبیر شورای علما و اخوت اسلامی این کشور برگزاری مراسم روز جهانی قدس و ابعاد تأثیرگذار آن در ایجاد وحدت میان امت اسلامی و تضعیف اختلاف‌افکنی را بررسی کرد.

* برگزاری روز قدس در افغانستان چگونه است؟

موضوع بیت‌المقدس مسئله اساسی امت اسلامی است و در قرآن کریم به صراحت در مورد آن تذکر داده شده است همچنین سفری که پیامبر اسلام (ص) بین مکه و بیت‌المقدس در معراج داشتند کسانی که معتقد به کعبه هستند ناگزیرند که سلسله مکه و بیت‌المقدس را به یکدیگر وصل کنند.

امروز که بیت‌المقدس در اشغال صهیونیست‌ها قرار دارد، قبله نخست مسلمین در دست یهود غاصب قرار دارد، مسئولیت همگانی است که از نخستین قبله مسلمانان با توجه به تاکیدات پیامبر اسلام (ص) دفاع کنند.

روز جهانی قدس از سوی امام خمینی (ره) در جمعه آخر ماه مبارک رمضان نامگذاری شد و همه امت اسلامی باید دست به دست هم دهند تا از سویی وحدت امت اسلام را به نمایش بگذارند و از سوی دیگر صدای مظلومیت ملت فلسطین را بلند کنند و به این مردم اطمینان بدهند که تنها نیستند.

فلسطین مسئله اسلامی هست نه عربی و بیت‌المقدس قبله اول مسلمانان است نه عرب‌ها، همه وظیفه داریم از این کشور پاسداری و حمایت کنیم.

روز جهانی قدس مانند دیگر کشورها در افغانستان هم از طرف نهادها، احزاب سیاسی و در مجموع همه ملت یک صدا اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی را همه ساله محکوم می‌کنند و امسال نیز آمادگی‌هایی در سرتاسر افغانستان گرفته شد که اصحاب رسانه به وضوح آن را مشاهده کردند.

* نقش شورای علما و اخوت اسلامی افغانستان در برگزاری این مراسم چیست؟

موضوع بیت‌المقدس مسئولیت همگانی است و همه امت اسلام در این راستا ادای رسالت و مسئولیت می‌کنند، بدون شک شورای علما و اخوت اسلامی افغانستان نیز در تمام این سال‌ها برای وحدت و همبستگی همه مردم افغانستان در برگزاری روز جهانی قدس جایگاه بخصوص خود را داشته است.

ما از پشتیبانی ملت و دولت افغانستان برخورداریم، می‌بینید که همه ساله مسئولان محترم دولتی هم با ابراز موضع قاطعانه از ملت فلسطین دفاع کرد‌ه‌اند، ملت با دولت و علما با ملت همه دست به دست هم داده‌اند تا در روز جهانی قدس مشتی باشند در برابر اشغالگران و همانند سال‌های گذشته عملکرد آنها را محکوم کردند و از ملت مظلوم فلسطین حمایت می‌کنند.

* در روز جهانی قدس شاهد هستیم که مشکلات مسلمانان در کشورهای اسلامی رو به افزایش است، تحت فشار قرار گرفتن «شیخ عیسی قاسم» از علمای برجسته شیعه توسط حکومت آل خلیفه در بحرین یکی از این مسائل است، ارزیابی شما چیست؟

موضوع مظلومیت مسلمانان تنها در بحرین معطوف نمی‌شود، مسلمانان در نیجریه، سوریه، عراق، یمن نیز با مشکلاتی مواجه هستند، مظلومیت تحت فشار قرار گرفتن مسلمانان امروز حتی در کشورهای اروپایی نیز بیداد می‌کند، از طرف دیگر در داخل کشورهای اسلامی رفتارها و جنگ‌های اختلاف افکنانه‌ای نیز بر این مسئله تأثیرگذار است.

روز جهانی قدس تنها مشکل یک کشور نیست، بلکه مشکلات کل جهان اسلام است، ما امروز صدای خود را بلند کردیم که امت اسلامی به وحدت برگردند و رابطه آن با تمام مسلمانان جهان است.

امروز مشکلات و مصیبت‌هایی که در جهان اسلام توسط مسلمان نماها بوجود آمده است، مصیبت‌هایی که در داخل کشورهای اسلامی به نام دین و مذهب انجام می‌شود به مراتب تأثیرات و تبعات شوم آن برای امت اسلامی که ذات اسلام را هدف قرار گرفته به مراتب خطرناک‌تر از دشمنی و قرآن سوزی دشمنان اسلام است.

امروز عصر بیداری است، روز جهانی قدس که توسط امام خمینی (ره) ایجاد شد بخاطر وحدت و بیداری امت اسلامی بود، هر کسی که روز جهانی قدس را گرامی می‌دارد و از ملت مسلمان فلسطین حمایت می‌کند یکی از اصول اساسی آن این است امت اسلام را به وحدت فرا بخواند و توطئه‌های دشمن مانند اختلاف شیعه و سنی را خنثی کند، هر مسلمانی که از دفاع بیت‌المقدس حرکت می‌کند مکلف است در این برهه حساس تاریخی دفاع از وحدت مسلمین را یکی از واجبات امروز خود بداند.

* راهکار شما برای تحکیم وحدت مسلمین در راستای تحقق آرمان‌های روز جهانی قدس چیست؟

امت اسلامی باید به خود بیاید، بویژه علمای اسلام، امروز برخی حوزه‌های معتبر جهان اسلام توجهی به وحدت مسلمانان ندارند، باید دست به دست هم، اجتماعی جهانی از علمای تشیع و تسنن سراسر جهان اسلام با صدور فتوایی مشترک عملکرد جریان‌های تکفیری را محکوم کنند و امت اسلامی را در سمت و سویی هدایت کنند تا از آسیب‌های دشمنان مصون بمانند.

متأسفانه امروز مجموعه‌هایی مانند کنفرانس کشورهای اسلامی در مسیری قرار دارد که به جای وحدت، اختلاف می‌افکنند.

همه احاد، نهادها و سازمان‌های متعبر جامعه اسلامی و همه حوزه‌های علمیه مکلف‌اند در این برهه حساس تاریخی با موضع واحد و مشترک در برابر تمام گروه‌های جنایتکار بایستند و امت اسلام را به وحدت و یکپارچگی فرا بخوانند.

* تحقق تحکیم وحدت اسلامی را در افغانستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در افغانستان نسبت به هر کشور دیگری، مسئله وحدت و اخوت بسیار قوی است و همه مذاهب در همه امور کنار یکدیگر قرار دارند.

در ترکیب نظام افغانستان تشیع و تسنن حضوری بالقوه دارند، اگر در تجارت، امور اجتماعی و هر کار دیگری هستیم قطعا فرقی میان شیعه و سنی وجود ندارد و همه با یکدیگر برادر هستند، زیرا وحدت و اخوت اسلامی در افغانستان نهادینه شده است.

اگر وحدت و اخوت اسلامی در افغانستان نهادینه نمی‌شد، توطئه قدرت‌های استکباری برای اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی با برنامه‌ریزی‌های بسیار قوی و سرمایه‌گذاری‌های بسیار گزاف امروز برای راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی به وقوع می‌پیوست.

عدم تحقق این امر بیداری مسئولین و هشیاری علمای افغانستان و عشق به وحدت ملت این کشور است که دستاوردهای بسیار قوی داریم که برای تمام کشورهای اسلامی افغانستان یک الگو است.

* راهکار شما برای کشورهایی که درگیر مسائلی از جمله درگیری‌های فرقه‌ای هستند چیست؟

اگر به شکل دقیق و عمیق به اصول نگاه کنیم، ما کعبه، قرآن و پیامبر واحد داریم و همه در اصول به یک اصل مسلم اسلامی معتقد هستیم، این اختلافات اعتقادی نیست و همه دست‌های توطئه‌گری است که از طرف قدرت‌های شیطانی تحمیل شده است.

ما در جهاد افغانستان دیدیم که همه مسلمانان در کنار یکدگیر بودند، در جهاد علیه رژیم صهیونیستی دیدیم که حزب‌‌الله لبنان و حماس فلسطین دو یار یکدگیر مانند دو روی یک سکه با دشمن مبارزه کردند.

این اختلاف‌افکنی‌ها در هرجای دنیا که باشد نه مربوط به شیعه است و نه مربوط به سنی، زیرا یکی از توطئه‌های قدرت‌های شیطانی است.

بر همین اساس امام خمینی (ره) هفته وحدت و روز جهانی قدس را به این خاطر مطرح کرد که توطئه‌های دشمن در جهت اختلاف‌افکنی تضعیف a,kn تا وحدت امت اسلامی از شر شیاطین واکسینه شود، بر همین اساس برای هر مسلمان واجب است که در جهت وحدت و همبستگی امت اسلامی از هیچ توانی دریغ نکند.

جهان اسلام باید وحدت را از هر امر دیگری بهتر بدانند، زیرا بدون وحدت هیچ امری از اوامر الهی را نمی‌توانیم جامه عمل بپوشانیم، بر همین اساس وحدت جزو واجبات اساسی امت اسلامی شناخته می‌شود.

روز جهانی قدس نیز یکی از اساسی‌ترین اصول وحدت جامعه اسلامی بشمار می‌رود.

شرایط امروز جامعه اسلامی، شرایط درآوردی است و به همه دولت‌های اسلامی می‌گوییم اگر چاهی را برای کشورهای همسایه بکنند خودشان نیز به آن چاه خواهند افتاد.

ما نابودی هیچ یک از کشورهای اسلامی را تحمل نمی‌کنیم، زیرا همه برادران ما هستند، باید همه سران کشورهای اسلامی به خود بیایند و به فکر برنامه‌های سازنده باشند.

در اخیر از کشورهای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان می‌خواهیم در ارتباط با مهاجرین افغانستان حوصله بیشتری داشته باشند.

اخیرا مطلع شدیم که در پاکستان چندین هزار مهاجر در ماه مبارک رمضان با زبان روزه بدون هیچ جرمی به زندان انداخته شده‌اند، از دولت پاکستان تقاضا می‌کنیم که هرچه زودتر مهاجرین مظلوم را از زندان‌ها خارج کنند.

از دولت جمهوری اسلامی ایران هم تقاضا می‌کنیم که حوصله خود را در ارتباط با مهمان نوازی از مهاجرین افغانستان بیشتر کنند، ان‌شاالله افغان‌ها به وطن خود برمی‌گردند و برگشتی توأم با خاطره‌ای خوش خواهند داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.