یک کارشناس اقتصادی گفت: تعطیلی یک کارخانه موجب تعطیلی زنجیروار دیگر کارخانجات خواهد شد، چرا که رکود یک فرآیند هم افزا است.

هیچ کجای دنیا مدیر ناکارآمد  این همه دریافتی ندارد

حمدحسین فاتحی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تعطیلی یک کارخانه موجب تعطیلی زنجیروار دیگر کارخانجات خواهد شد، گفت: رکود یک فرآیند هم افزایی است که سقوط را در پی دارد، به صورتی که تعطیلی یک کارخانه سبب بروز شوک در طرف تقاضا می‌شود و در پی آن نیز یک چرخه اقتصادی تعطیل خواهد شد.

در گفت‌و‌گویی که به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس شکل گرفت، وی به تعطیلی کارخانه 80 ساله ارج اشاره کرد و اظهار داشت: با تعطیلی کارخانه ارج تقاضا برای آهن آلات و لوازم صنعتی مورد نیاز کارخانه کاهش خواهد یافت و از طرفی نیز افراد حقوق بگیر این کارخانه دچار بیکاری و کاهش درآمد خواهند شد و این امر به نوبه خود بر سایر دستگاه‌ها تاثیرگذار است و به طور هم افزایی سقوط را در پی خواهد داشت.

* در هیچ جای دنیا مدیر ناکارآمد این همه دریافتی ندارد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به در مورد شرکت‌ها و کارخانجات موفق دنیا گفت: همه این شرکت‌ها مستقل از دولت هستند، اما در کشور ما دولت نه تنها باری از دوش این شرکت‌ها برنداشته، بلکه با ناکارآمدی و تحمیل خود بر آنها موجب وخیم‌تر شدن وضعیت شده است.

فاتحی به تصدی‌گری دولت اشاره کرد و گفت: دولت کارهای حاکمیتی را فدای کارهای مالکیتی و اقتصادی کرده است و نمونه آن در فیش حقوقی افراد و کارهای بنگاه‌داری مشاهده می‌شود، در حالی که در هیچ جای دنیا مدیری با این ناکارآمدی وجود ندارد که در عین حال این همه دریافتی داشته باشد.

* عوامل موفقیت شرکت‌های خارجی

وی به شرکت‌های موفق در کشورهایی همچون ژاپن، آلمان، تایوان، سنگاپور و امثالهم اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت‌ها در ابتدا سیاست جایگزینی واردات را آغاز کردند، اما بلافاصله به دلیل محدودیت‌هایی که در داخل برای تقاضا وجود داشت، نگاه خود را به بیرون معطوف کرده و به رقابت با آنها پرداختند؛ بنابراین مجبور به ماهر کردن نیروی انسانی، مدرن کردن تجهیزات و کاهش هزینه‌ها شدند، تا بتوانند دائما در عرصه جهانی، تولید و رقابت داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این مزیت‌ها موجب شد این شرکت‌ها به شرکت‌های چند ملیتی تبدیل شوند که درآمد آنها با بخش زیادی از تولید اقتصادی ما برابری می‌کند، اما  کارخانجات و شرکت‌های کشور به جای صعود و رونق، در حال سقوط هستند.

*دلایل ورشکستگی کارخانجات و شرکت‌های داخلی

فاتحی در باره کارخانجات و شرکت‌های داخلی که تعطیل شده‌اند و یا در آستانه ورشکستگی هستند، عنوان کرد: از یک سو مدیریت همه این شرکت‌ها مربوط به بخش دولتی یا عمومی است و از سویی دیگر تولیدات آن به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد و سرمایه‌گذاری مناسبی در نیروی انسانی و تجهیزات آنها صورت نگرفته است.

این کارشناس اقتصادی به هزینه بالای تولیدات کشور اشاره کرد و گفت: تولید تمام محصولات داخلی همچون نساجی و یا تولیدات پالایشگاهی که دارای مزیت مطلق هستند، چندین برابر هزینه کالاهایی است که از خارج وارد می شود و با این شرایط امکان رقابت وجود نخواهد داشت.

وی تجهیزات شرکت‌ها و کارخانجات داخلی را مربوط به سال‌های گذشته دانست و بیان کرد: کار کردن با تجهیزات چند دهه قبل همانند تولید در قرون وسطی و رقابت در حال حاضر است که این کار امکان پذیر نخواهد بود.

فاتحی تعطیلی کارخانجات و شرکت‌هایی همچون ارج را مرتبط با مشکلات فرآیند توسعه دانست و افزود: قبل از انقلاب و در ابتدای بحث توسعه، سیاست‌ جایگزینی واردات در کشور وجود داشت، یعنی سعی بر آن بود که به تولید کالاهایی پرداخته شود که بیشتر وارد می شوند و به همین دلیل هم صنایع داخلی به تولید لوازم خانگی، اتومبیل و غیره مجهز شدند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: افرادی که این اعتبارات را عهده دار شدند، وابستگی‌هایی به دولت داشتند و سعی کردند از طریق رانت فضا را بسته کرده و اجازه واردات کمتر داده شود و با توجه به آنکه کالا در داخل تولید می شود، فضا را از حالت رقابتی به انحصاری تبدیل کنند.

وی بیان کرد: با بروز انقلاب اسلامی، بسیاری از این کارخانجات و شرکت ها به نهادهای دولتی و عمومی ورود پیدا کردند و ناکارآمدی‌های دولتی تشدید شد و به این ترتیب نه تنها سرمایه گذاری جدیدی در فرآیند نیروی انسانی و تجهیزات صورت نگرفت، بلکه محصولات تولیدی با کیفیت پایین و قیمت بسیار بالا عرضه می شد.

* دولت انگیزه، توانایی و اراده ای برای مبارزه با رکود ندارد

فاتحی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از دولت برای مبارزه با چالش‌های اقتصادی به ویژه رکود چیست، گفت: در دولت جدید تا به حال شاهد حرکتی در این باره نبوده ایم و در واقع دولت هیچ انگیزه، توانایی و اراده‌ای برای این کار ندارد و در کل از این دولت هیچ انتظاری نداریم.

* با اجرا شدن کامل برجام نیز اتفاق خاصی نخواهد افتاد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه انتظار ما از برجام ماورایی بود، تصریح کرد: دولت سعی کرد برداشتن برخی تحریم‌ها را به یک معجزه و شگفتی غرب تبدیل کند و این برداشت‌های تبلیغاتی انتظاراتی را ایجاد کرد که با انجام آن شاهد رونق و شکوفایی زیادی در اقتصاد خواهیم بود که البته توهمی بیش نبود.

وی با بیان اینکه کاملا مشخص بود که در صورت اجرا شدن برجام، اتفاق شگفتی نخواهد افتاد، گفت: اگرچه برجام به طور کامل اجرا نشده است، اما اگر به طور کامل هم صورت بگیرد، بازهم اتفاق خاصی نخواهد افتاد، چرا که فرآیند تولید، آموزش نیروی انسانی و ساختار توسعه ای کشور ناکارآمد است و حضور، نفوذ و مداخله دولت در تمام عرصه‌ها ناکارآمدی‌ها را تشدید کرده و برجام و پس از برجام نیز تاثیرگذار نخواهند بود.

فاتحی با بیان اینکه دولت سعی کرد با یک طبل کوچک صدای خیلی بزرگی را ایجاد کند که نه تنها تاثیری در فرآیند تولید و اشتغال ایجاد نکرد، بلکه امیدی را هم برای آینده در پی نداشت، گفت: این امر توهمات و تصورات مردم را به دنبال داشت و بسیاری از افراد منتظر بودند، این شگفتی دولت را شاهد باشند که البته محقق نشد و در نتیجه موجب بروز عدم اطمینان و یاس در مردم شد.

*بهبود این فرآیند به صد سال زمان نیاز دارد

این کارشناس اقتصادی بهبود این فرآیند را بلند مدت دانست و تصریح کرد: بهبود این فرآیند به زمان بسیار زیادی نسبت به مدت زمان بروز آن نیاز دارد و حدود 90 سال است که اقتصاد کشور و تمام فعالیت نهادهای سیاسی و اقتصادی به نفت معتاد و موجب بروز فساد شده اند و این فساد به همه جنبه‌ها رسوخ پیدا کرده به طوری که جبران این مسافت غلط پیموده شده و بازگشت آن به نقطه صفر به مدت زمانی طولانی و شاید در حدود همین صد سال نیاز داشته باشد.

*حقوق‌ چند صد میلیونی رانت ایجاد می‌کند

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت عاجلانه یا کوتاه مدت این قضیه را بهبود ببخشیم، باید تمرکز خود را بر خصوصی سازی، آزادسازی، کاهش مداخلات دولتی و ایجاد انضباط مالی قرار دهیم، در حالی که انضباط مالی مشاهده نمی شود و متاسفانه شاهد افزایش حقوق در دولت اخیر بودیم.

فاتحی افزود: افزایش حقوق‌ چند صد میلیونی سبب ایجاد بی‌نظمی مالی، عدم اطمینان، کاهش مشارکت اجتماعی و ایجاد رانت خواهد شد که این امر در کشورهای دارای نفت به وفور یافت می‌شود و هر کس تلاش می‌کند اتصال بیشتری به دولت نفتی داشته باشد، چرا که صاحب قدرت، ثروت و رانت است و از طریق آن رانت کسب درآمد می‌کند، یعنی رقابت قیمتی و کیفیتی وجود ندارد، بلکه رقابت رانتی است.

این کارشناس اقتصادی در پایان متذکر شد: این مشکلات هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی مشاهده شده است که نیاز به اصلاح دارد و باید یک عزم جدی وجود داشته باشد که البته با این شرایط بسیار بعید است که این مشکلات رفع شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.