قدس ‌آنلاین/ زهره کهندل: با اصلاح ماده ۱۲ آیین‎نامه استخدامی ‌اعضای هیأت‎علمی، همکاری عضو هیأت‏علمی ‌تمام‎وقت دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه آزاد ممنوع می‌شود. این خبر چند روز پیش منتشر شد و دانشگاه آزاد اسلامی ‌را نگران کرد. بنا بر تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت نیمه‌‎وقت استادان در دانشگاه‌های غیردولتی ممنوع می‌شود. بر همین اساس، رئیس دانشگاه آزاد طی نامه‌ای خواستار حذف این پیشنهاد از دستور جلسات هیأت امنای دانشگاه‌های کشور شد.

تدریس استادان چالش دانشگاه آزاد با وزارت علوم!

حمید میرزاده در این نامه از محمد فرهادی خواست که این پیشنهاد را پس بگیرد. در نامه رئیس دانشگاه آزاد آمده است: «از دیرباز همکاری نیمه‌وقتی اعضای هیأتعلمی ‌دانشگاه‌های دولتی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی‌ بلامانع بوده است، به‌طوری که در این مدت حدود هزار و 800 هیأت علمی‌ نیمه‌وقت از دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی در دانشگاه آزاد اسلامی ‌مشغول همکاری هستند». به باور میرزاده، همکاری اعضای هیأتعلمی‌ تمام‌وقت دانشگاه‌های دولتی به‏صورت نیمه‌وقت در دانشگاه آزاد اسلامی ‌برای هر دو سازمان مفید است. از یک طرف، دانشگاه آزاد اسلامی ‌از این اعضا برای امور آموزشی و هدایت رساله‌های ارشد و دکترای تخصصی و افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی استفاده می‌کند. از طرفی دیگر، با توجه به راهنمایی و مشاوره این استادان در رساله‌های ارشد و دکترا، تولیدات علمی ‌منتج از این پژوهش‌ها با عنایت به ثبت آدرس دانشگاه دولتی این همکاران، به نام دانشگاه‌های محل خدمت تمام‌وقتی آنها در تمام پایگاه‌های استنادی همچون ISC، SCOPUS و WOS ثبت می‌شود و از این رو در رتبه‌بندی‌های داخلی و بین‌المللی تأثیرگذار است. همه این دلایل باعث شده که رئیس دانشگاه آزاد خواستار حذف این اصلاحیه شود.

دست دانشگاه آزاد بسته می‌شود

بر اساس توافق میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد، هر ۲ عضو هیأت علمی ‌نیمه‌وقت معادل 1 عضو هیأت‏علمی ‌تماموقت محاسبه می‌شود و در صورت تصویب این اصلاحیه، دانشگاه آزاد دیگر نمی‌تواند اعضای هیأت‏علمی ‌نیمه‌وقت شاغل در دانشگاه‌های دولتی را برای اخذ مجوز رشته به وزارت علوم معرفی کند. البته رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه مرکزی وزارت علوم معتقد است که این مسأله موضوع جدیدی نیست. به گفته عبدالرضا باقری، بر اساس این ماده، ساعت حضور عضو هیأتعلمی ‌تماموقت در طول هفته ۴۰ ساعت است که بر مبنای حضورش در طول هفته توزیع می‌شود و این ۴۰ ساعت باید تکمیل گردد. او توضیح داد که در گذشته با هماهنگی و اطلاع دانشگاه، اعضای هیأتعلمی‌ می‌توانستند به صورت نیمه‌وقت در دانشگاهی دیگر مشغول فعالیت شوند. همین مسأله باعث شده بود این پرسش از طرف دستگاه‌های نظارتی ایجاد شود که اگر عضو هیأت‏علمی ‌با وزارت علوم قرار داد تمام‏وقت دارد، آیا می‌تواند همزمان با دانشگاه دیگر بهصورت نیمهوقت و یا تمام‏وقت همکاری داشته باشد؟ دستگاه اجرایی آموزش‌عالی توپ را به زمین دستگاه‌های نظارتی انداخته و این اصلاحیه را برای شفاف‌تر شدن آیین‌نامه پیشنهاد داده‌ است تا ایرادی بر آن وارد نباشد.

استادان را به سمت کارهای بازاری می‌برند

عباس شیخ الاسلامی، رئیس دانشگاه آزاد مشهد، در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: به نظر من این اصلاحیه، طرح خوبی نیست زیرا دانشگاه‌ها باید هم‌‎افزایی داشته باشند و هدف همه، ارتقای علمی‌ است. به باور او، طرح‌هایی که باعث شود دانشگاهی تضعیف شود، طرح‌های خوبی نیستند و اصلاحیه ماده 12 آییننامه استخدامی‌ اعضای هیأتعلمی ‌در راستای تضعیف دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه‌های غیردولتی است. او ادامه می‌دهد: به هرحال استادان باتجربه‌ای در دانشگاه‌های دولتی هستند که در عرصه تدریس، پایان‌نامه و حوزه‌های پژوهشی به دانشگاه آزاد کمک می‌کنند. چنین اصلاحیه‌ای به ارتقای علمی ‌کشور لطمه می‌زند. تقاضای ما از شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که چنین طرحی را مصوب نکند و تبادل استادان بین دانشگاه‌ها دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد.

شیخ الاسلامی‌ خاطرنشان می‌کند: اگر این طرح تصویب شود، دانشگاه‌های دولتی نباید فکر کنند که استادانشان کار دیگری نمی‌کنند. مسلماً آنها وارد کارهایی می‌شوند که شاید به مصلحت دانشگاه نباشد. مثلاً یک عضو هیأتعلمی ‌دانشگاه دولتی از ساعت 16 به بعد وقتش آزاد است لذا پروژه، پایان‌نامه و ساعت آموزشی در دانشگاه آزاد می‌گیرد. حال اگر این روند قطع شود، ممکن است که همان استاد به سمت کارهای بازاری و ساختمان‌سازی برود که شأن دانشگاه‌ را هم پایین می‌آورد. به باور وی، دانشگاه آزاد از این ماجرا ضرر نمی‌کند زیرا استادان زیادی دارد و تعدادی هم جذب کرده است، حتی گاهی دانشگاه‌های دولتی از استادان دانشگاه آزاد استفاده می‌کنند و برخی از رشته‌های دانشگاه آزاد قوی‌تر از دانشگاه‌های دولتی است. اینطور نیست که اگر این تصمیم گرفته شود، دانشگاه آزاد فلج می‌شود بلکه او دارد کار خودش را می‌کند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ‌مشهد می‌گوید: به جرأت می‌توان گفت که 90 درصد استادان دانشگاه آزاد هیأتعلمی ‌خودِ دانشگاه هستند و بقیه استادان مدعو. مثلاً در دانشگاه آزاد مشهد حدود 600 عضو هیأتعلمی وجود دارد و استادان پارهوقت مدعو از دانشگاه‌های دولتی فقط 20 نفر هستند. ما دوست داریم که از پتانسیل استادان دانشگاه‌های دولتی هم استفاده کنیم چون به نفع دانشجویانست.

اصلاحیه پیشنهادی کجسلیقگی است

به باور شیخ الاسلامی، ‌اصلاحیه پیشنهادی کج‌سلیقگی است و به استادان دانشگاه‌های دولتی که تمایل به همکاری با دانشگاه آزاد دارند، ضربه می‌زند. همچنین، دانشگاه آزاد هم از این ماجرا متضرر می‌شود زیرا ظرفیت استادان دانشگاه‌های دولتی را از دست می‌دهد. او با اشاره به جلسه مشترک وزیر علوم با رئیس دانشگاه آزاد و نماینده‌ای از شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب مجوز راهاندازی رشته‌های مقطع دکترا در دانشگاه آزاد با 2 استاد نیمه‌وقت به جای 1 استاد تمام‌وقت، خاطرنشان می‌کند: وقتی استاد نیمه‌وقت تعهد دارد که هفته‌ای چند ساعت تدریس کند، چه فرقی با استاد تمام‌وقت می‌کند؟به باور وی، برخی نگاه بخلآمیز به توسعه رشته در دانشگاه آزاد دارند در حالی که اگر رشته‌ای در دانشگاه آزاد راه‌اندازی نشود، به ضرر کشور است زیرا جوانان کشورمان به دانشگاه‌های درجه چندم کشورهای دیگر می‌روند. اینکه دانشگاه آزاد بتواند با استفاده از استادان نیمه‌وقت دانشگاه‌های دولتی در مقطع دکترا جذب دانشجو داشته باشد، به نفع آموزش عالی کشور است. به گفته شیخ الاسلامی، ‌53 درصد از بار آموزش عالی در مقاطع تحصیلات تکمیلی بر عهده دانشگاه آزاد است و باید این را تقویت کرد. حالا که دانشگاه آزاد در این زمینه قدم برداشته، چرا مانع می‌شوند؟ امیدواریم اصلاحیه ماده 12 تصویب نشود و عقلای آموزش عالی کشور دقت کنند.

هنوز پاسخی به درخواست غیرانتفاعی‌ها نداده‌اند

علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اینکه همکاری دانشگاه‌های دولتی برای تحصیلات تکمیلی می‌تواند کمک بزرگی به افزایش کیفیت آموزشی بکند، وزارت علوم اجازه بدهد برای آموزش‌های این مقاطع و بویژه برای پایاننامه‌ها از همکاری اعضای هیأتعلمی‌ دانشگاه‌های دولتی استفاده شود.  او با اشاره به اصلاحیه ماده 12 خاطرنشان می‌کند: این ماجرا بیشتر متوجه دانشگاه آزاد است به این دلیل که دانشگاه آزاد با استفاده از اساتید مدعو رشته‌های بدون مجوز را راهاندازی می‌کند. یعنی بدون اینکه مجوز راهاندازی آن رشته را از وزارت علوم بگیرد، به صِرف داشتن اعضای هیأتعلمی ‌لازم بهصورت نیمه‌وقت و مصوبه هیأت امنا می‌تواند رشته جدید راه‌اندازی کند.

آهونمنش ادامه می‌دهد: وزارت علوم حریف خودسری دانشگاه آزاد در راه‌اندازی بدون مجوز نمی‌شد. به همین دلیل چنین اصلاحیه‌ای را برای همکاری‏نکردن اعضای هیأتعلمی‌ دانشگاه‌های دولتی تدوین کرد.او درباره اعمال ممنوعیت همکاری اعضای هیأتعلمی ‌دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه‌های غیرانتفاعی، یادآور می‌شود: هنوز جوابی از درخواستمان به وزارت علوم درباره همکاری اعضای هیأتعلمی‌ دانشگاه‌های دولتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی با مؤسسات غیرانتفاعی دریافت نکرده‌ایم اما امیدوارم که پاسخ، مثبت باشد.آهونمنش درباره تفاوت وضعیت دانشگاه غیرانتفاعی با دانشگاه آزاد می‌گوید: دانشگاه آزاد مجوز تأسیس رشته‌هایش را از هیأت امنای خودش می‌گیرد اما دانشگاه‌های غیرانتفاعی از شورای گسترش وزارت علوم. بنابراین، عنان ما دست وزارتخانه است و وزارت علوم می‌تواند اجازه همکاری استادان تمام‌وقت دانشگاه‌های دولتی را به دانشگاه‌های غیرانتفاعی بدهد؛ با این شرط که مجوز راه‌اندازی رشته‌های جدید را از آنها بگیریم. اما دانشگاه آزاد مجوز تأسیس رشته‌های جدید را، به صِرف داشتن اعضای هیأتعلمی، ‌از هیأت امنای خودش می‌گیرد و این محدودیت می‌تواند جلوی گسترش بیرویه آن را بگیرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.