پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین-شهرکرد: نگرانی عمومی در منطقه در مورد آب، علت بروز مشکلات فراوان و زمینه روانی درگیری اخیر تا حدود زیادی تحت تأثیر این نگرانی است.

یک کشته ، ۳۰ زخمی وبازداشت  ۱۵ نفردر درگیری پلیس و مردم

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد،به دلیل انتقال آب از سبزکوه شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن تجمع و درگیری مردم با پلیس این شهرستان منجر به آشوب و درگیری شد.

درگیری در اطراف دادگاه شهر بلداجی در اعتراض به یک پروژه عمرانی شروع شد و در ادامه طی این درگیری یک نفر کشته، ۳۰ نفر زخمی و ۱۵ نفر هم بازداشت شده اند.برخی از معترضان در پی این اعتراضات، دست به تخریب اموال عمومی زده که با حضور بموقع پلیس ضد شورش از گسترش دامنه تخریب و اعتراضات خشونت بار کاسته و افراد خاطی دستگیر شده اند.در جریان این درگیری قسمتی از  ساختمان دادگاه آتش گرفته و چند مامور ناجا هم زخمی شده اند.

در همین رابطه سرکار خانم خدیجه ربیعی بلداجی،  نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار قدس  گفت که آرامش در این شهر حاکم شده و درگیری ها موقتی بوده است.

شایان ذکر است چهارمحال و بختیاری از جمله پرآب ترین مناطق ایران بوده، اما اکنون گفته می شود که به بیش از ۵۰۰ روستا در این استان با تانکر آبرسانی می شوند.

این مشکل سه عامل اصلی دارد: اول اینکه در حال حاضر سالانه ۳ میلیارد متر مکعب آب از زاگرس به دشت های ایران و شهرهایی مانند اصفهان، یزد، کرمان و قم منتقل می شود. دوم اینکه حفر بی رویه چاه های عمیق در سال های اخیر سفره های زیر زمینی را به شدت آسیب زده است و سوم اینکه میزان بارندگی کاهش یافته است. مجموعه این عوامل باعث ایجاد نگرانی عمومی در منطقه در مورد آب شده است و زمینه روانی درگیری اخیر تا حدود زیادی تحت تأثیر این نگرانی است.

گفته می شود ،پروژه بزرگ فولاد سفیددشت فاقد سیستم بازچرخانی آب است و عملا آب را می بلعد، به همین دلیل مسئولان آن به انتقال آب از منابع دیگر منطقه، از جمله تالاب چغاخور متوسل شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.