قدس آنلاین-فرهنگ/ صبا کریمی: دکتر عماد افروغ، استاد دانشگاه و نایب‌رئیس هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب، با اشاره به شرایط نظارت بر کتاب عنوان کرد: بحث نظارت بر کتاب همواره مطرح بوده و اتفاقاً در دوره جدید، مشکلات قبل در حوزه نشر، چاپ و... وجود ندارد.

ناشران نمی‌خواهند هزینه ممیزی را بپردازند

وی با بیان اینکه همواره بحث میان وزارت ارشاد و ناشران مطرح بوده و هست، افزود: واقعیت این است که باید مرز میان تصمیم‌گیری‌ها در ارشاد و حوزه مدیریتی مشخص شود. این وضعیت هم در شاخه‌های هنری از جمله سینما و موسیقی صدق می‌کند و هم در حوزه کتاب. البته در حوزه کتاب این وضعیت شکل دیگری به خود می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: به‌طور مثال، در حوزه کتاب برای اولین بار پس از انقلاب، شورای نظارت بر ضوابط نشر کتاب تشکیل شد که فرآیند بسیاری خوبی در آن صورت گرفته و این اتفاق مبارکی در شورای نظارت است که به‌تدریج بحث ممیزی را به خود ناشران واگذار می‌کنیم. مدتی هم هست که ممیزی به خود استان‌ها واگذار شده است که بررسی‌های کلان از طرف خودشان انجام شود و در این میان هم ناشران اعلام آمادگی کردند و کمیته‌های مربوطه در این زمینه تشکیل شده است.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: زمانی هم که من در کمیسیون فرهنگی مجلس بودم، نظرم این بود که بحث ممیزی زیر نظر خود ناشران باشد اما عده‌ای از ناشران با این موضوع مخالف بودند و در حال حاضر نیز همچنان مخالف این امر هستند.

وی در این باره گفت: علت این مخالفت‌ها آن است که موضوع ممیزی برایشان هزینه‌های روانی و... دارد و نمی‌خواهند این هزینه را متحمل شوند. به همین دلیل توپ را به زمین وزارت ارشاد می‌اندازند.

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: اما در حال حاضر با تشکیل شورای نظارت بر کتاب فضایی به وجود آمده که راه را بر بسیاری از بهانه‌ها بسته است. فضا بسیار خوب شده است چراکه تصمیمات به‌صورت جمعی اتخاذ می‌شود، اعمال سلیقه‌های شخصی صورت نمی‌گیرد و یک روال تعریف‌شده داریم. قبلاً این روال به‏صورت کلی تعریف شده بود اما اکنون بهصورت جزیی شده و طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث ممیزی‌ها در اختیار ناشران گذاشته شده است تا به تبع آن، از اعمال سلیقه‌های شخصی اجتناب شود که در نهایت منجر به آن خواهد شد که کلی‌گویی‌ها در این حوزه تقلیل یابد.


 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.