یک فوق تخصص متابولیسم گفت: مطالعات حاکی از آن است که گسترش ابتلا به دیابت با کاهش تعداد گونه‌های میکروبی مفید معده همراه است.

 دیابت نوع یک با میکروب معده ارتباط دارد؟‌

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، ‌دکتر حسن گنجی‌زاده زواره اظهار کرد: پژوهشی که توسط محققین انستیتوی Broad، هاروارد و بیمارستان ماساچوست انجام شده است که نشان می‌دهد میان فلور میکروبی معده و ابتلا به دیابت نوع یک ارتباط وجود دارد.

وی ادامه داد: در این پژوهش با ارزیابی نوزادانی که به دلیل ژنتیکی، مستعد ابتلا به دیابت نوع یک هستند، مشاهده شده بیماری می‌تواند از طریق کاهش تنوع میکروبی شامل کاهش در تعداد گونه‌های مفید برای سلامت معده، گسترش یابد.

گنجی‌زاده تاکید کرد: میکروب‌های موجود در بدن انسان از تعداد بسیار زیادی میکروارگانیسم (باکتری، ویروس و...) تشکیل شده که در بدن زندگی می‌کنند؛ با وجود اینکه برخی از این باکتری‌ها برای بدن مفید و برخی مضر هستند (در تعاملات گونه‌های میکروبی با بدن میزبان شریک می‌شوند) می‌توانند با بروز بیماری‌هایی همچون دیابت و التهابی روده همبستگی داشته باشند.

وی یادآور شد: به منظور بررسی ارتباط بین تغییر میکروبی معده و بروز بیماری دیابت نوع یک، تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر (Ramink Xavier)  33 نوزاد که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت نوع یک بودند را از بدو تولد تا 3 سالگی به طور منظم از طریق نمونه مدفوع ارزیابی کردند.

این فوق تخصص متابولیسم بیان کرد: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل‌های آماری نشان داد گسترش ابتلا به دیابت با کاهش 25 درصدی تنوع میکروبی مفید معده، همراه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.