کتاب«مکاتب تفسیر قرآن: پیدایش و توسعه» نشان می‌دهد که تفاسیر قرآنی تفاوت‌های ظریف باورهای جزمی و شکاف‌های سیاسی در تفکر اسلامی را منعکس می‌سازند.

مکاتب تفسیر قرآن: پیدایش و توسعه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، شرایط سیاسی از گذشته تا کنون بیش از هر حوزه‌ دیگر بر تفسیر قرآن تأثیرگذاشته است. این کتاب نشان می‌دهد که تفاسیر قرآنی تفاوت‌های ظریف باورهای جزمی و شکاف‌های سیاسی در تفکر اسلامی را منعکس می‌سازند و از این طریق دوگانگی میان جریان غالب اسلام و جریان غیرغالب آنرا ترسیم می‌کند.

فصل‌های مختلف این اثر دیدگاه‌های دخیل گردآورندگان نسخ تفسیری اولیه، شک‌گرایی در میان پژوهشگران غربی درباره‌ی اصالت آثار تفسیری اسلامی اولیه و سنت پیامبر و نقش تفسیر بعنوان ابزاری برای تأکید مجدد بر قرآن بعنوان یک کانون را مورد بررسی قرار می‌دهند.

موضوعات گسترده‌تری که در این کتاب به آنها پرداخته شده عبارتند از تفسیرهای مختلف از اصطلاحات تفسیری، کاربرد مفهوم اختیار و جبر برای توجیه بداقبالی سیاسی رهبران مسلمان و رنجهای مردمانشان، سیاسی‌سازی رمضان و اختلاف میان جهاد و غیر جهاد.

مکاتب تفسیر قرآن: پیدایش و توسعه، نوشته حسین عبدالرئوف، در انگلیس، آکزان،  توسط انتشارات راتلج در سال (۲۰۱۰)، در ۲۷۵ صفحه منتشر شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.