قدس آنلاین- فرهنگ/ زهره کهندل: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه متوسط بودجه پژوهشی در یک دهه گذشته حدود نیم درصد بوده که این رقم در شأن کشور ما نیست.

بودجه پژوهشی صرف تغییر دکوراسیون می‎شد!

دکتر محمدمهدی زاهدی که به همراه چند تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از پارک علم و فناوری خراسان رضوی بازدید می‌کردند، در حاشیه این مراسم به پرسش خبرنگار «قدس» درباره تحقق بودجه پژوهشی پاسخ داد و گفت: سال گذشته قانونی دایمی تصویب شد که بر اساس آن، بودجه پژوهشی دولت نباید کمتر از یک درصد باشد.او با اشاره به جدول شماره 14 در لایحه بودجه امسال دولت که برای افزایش اعتبارات پژوهشی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس این جدول، حدود 7 هزار میلیارد تومان از محل تجمیع سایر اعتبارات و جابجایی اعتبارات دولت در حوزه پژوهش خرج می‌شود که اگر این بودجه محقق شود، بودجه پژوهشی دولت به 1.1 درصد خواهد رسید که نقطه آغاز خوبی خواهد بود.

 

ضرورت توسعه شرکت‌های دانشبنیان

زاهدی یادآور شد: از دولت انتظار داریم با وجود همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد، شرکت‌های دانشبنیان را توسعه دهد زیرا راه نجات کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی و برون‌رفت از اقتصاد نفتی برای رسیدن به خودکفایی و استقلال و ثروت‌آفرینی است.

وی افزود: چاره‌ای نداریم جز اینکه با حمایت از پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، پایه‌های اقتصاد دانشبنیان را تقویت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تحقق این امر را در گرو عدم کاهش بودجه پژوهشی کشور دانست و افزود: قانون هم مشخص کرده که مصرف بودجه پژوهشی باید مأموریت‌گرا و مسأله‌محور باشد تا برای رفع یک نیاز در کشور صرف شود. از این رو، به نفع دولت است که جدول 14 در لایحه بودجه محقق شود. از مدیران سازمان برنامه و بودجه برای تحقق این امر درخواست داریم زیرا نقطه شروع خوبی برای رسیدن به اقتصاد دانشبنیان است.

انحراف در بودجه پژوهشی

زاهدی با بیان اینکه انحراف در هزینه‌کرد بودجه پژوهشی هم اتفاق افتاده است، گفت: در دوره‌ای وزیر علوم و در دوره‌ای رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بودم. آن زمان به عنوان نایب رئیس «شورای عتف» (شورای عالی تحقیقات و فناوری)، شاهد بودم که بودجه پژوهشی در جاهای ضروری مصرف نمی‌شد یا اینکه مصرف آن در راستای رفع نیازهای کشور نبود.او اضافه کرد: ممکن بود که کار پژوهشی هم انجام شود اما فقط به درد کتابخانه‌ها می‌خورد و هیچ مشکلی را حل نمی‌کرد. گاهی هم این بودجه صرف تغییر دکوراسیون و خرید تجهیزات می‌شد! انتظار ما این است که 100 درصد بودجه پژوهشی در راستای رفع نیازهای کشور هزینه شود یعنی مسأله‌محور و مأموریت‌گرا باشد. در این شرایط کشور می‌تواند از اقتصاد مبتنی بر نفت به اقتصاد مبتنی بر دانش تبدیل شود. زاهدی با بیان اینکه اولویت اصلی کمیسیون آموزش، برنامه ششم توسعه است، یادآور شد: مجلس از 2 هفته آینده وارد فاز عملیاتی خود می‌شود و از آن زمان می‌توان درباره نوع تعامل با وزارت علوم صحبت کرد.

مشارکت در خطرپذیری شرکت‌های‌دانش‌بنیان

زاهدی پس از بازدید از چند شرکت دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خراسان رضوی، با ارزیابی مثبت از فعالیت‌های این مجموعه، گفت: آنچه را که از یک پارک علم و فناوری انتظار داشتیم، در اینجا شاهد بودیم.

وی افرود: ما همه تلاش خودمان را در مجلس برای قانونگذاری می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم که با تدوین و تحقق آیین‌نامه‌های اجرایی، حمایت‌های بیشتری از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد؛ بویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان جوان که فعالیتشان را تازه آغاز کرده‌اند و بضاعت مالی چندانی ندارند. به باور او، استعدادهای خوبی در پارک علم و فناوری وجود دارد؛ جوان‌های با انگیزه و با اشتیاقی که ایده‌های کاربردی و عملیاتی زیادی بویژه برای رفع نیازهای صنعتی کشور دارند اما به لحاظ مالی از شرایط خوبی برای تحقق این ایده‌ها برخوردار نیستند. زاهدی با تأکید بر تغییر و اصلاح آیین‌نامه‌های اجرایی شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: وقتی استعدادهای جوان کشورمان آمادگی کار دارند باید از آنها حمایت جدی کرد. به عبارت دیگر، آیین‌نامه اجرایی شرکت‌های دانش‌بنیان باید به‌گونه‌ای باشد که مشارکت در خطرپذیری آنها بسیار بالا برود. در حال حاضر آنچه هست، ضعیف است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.