گروه هنر- تکتم بهاردوست: در روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر آنکه سامانه‌ای به نام «سینماآنلاین» که از سوی یکی از اپراتورهای تلویزیون تعاملی یا IPTV پوشش داده می‌شود، به‎زودی در کشور راه‎اندازی خواهد شد. در اخبار مربوط به ‌این پروژه گفته شده بود که در صورت اجرای ‌این سامانه، تمام‌ ایرانیان در هرکجای دنیا که باشند خواهند توانست به تماشای فیلم‌هایی بپردازند که در سینماها در حال اکران است؛ سامانه‌ای که به اعتقاد سینماگران می‌تواند به‎تدریج عادت سینمارفتن را از همین تعداد مخاطبان اندک آن هم بگیرد

سامانه‌ای که سینما را بی‎سامان می‌کند

محسن شایان‌فر، تهیه‌کننده سینما، در اعتراض به راهاندازی‌ این سامانه سینمایی می‌گوید: سینما همینطور هم دارد نفسهای آخرش را می‌کشد و نمی‌شود دلمان را به فروش خوب چند ماه گذشته خوش کنیم. با وجود هزینه‌های بالا و عدم استقبال مخاطبان و سالنهای خالی، به جای ‌اینکه دوستان به فکر پر کردن سالنهای سینما باشند، نمی‌دانم چرا می‌خواهند با راهاندازی ‌این سامانه همین چند نفر تماشاگر را هم از آن بگیرند.این تهیه‌کننده با بیان اینکه به نظر من شبکه سینمای خانگی و حتی همین سامانه نیز می‌تواند جای خودش را در زمان دیگری داشته باشد، اضافه می‌کند: با ‌اینکه بخواهند به‌صورت همزمان فیلم‏ها را به نمایش بگذارند، به‌شدت مخالفم چون مطمئنم ‌این سامانه می‌تواند به‌زودی شادابی و صلابت سینما را به خطر بیندازد.

 

نباید دکان دیگری راه بیفتد

شایان‌فر در ادامه می‌گوید: در دنیا ‌این نوع سینما رایج هست ولی در همه جای دنیا هر یک از ‌این آپشن‌ها، چه سینما و چه دی‌وی‌دی‌ها، هر کدام مخاطب خاص خودش را دارد و طی سال‌ها جای خود را باز کرده است و البته فرهنگ استفاده خودش را هم دارد. ولی در مملکت ما قبل از فرهنگ‌سازی، چنین سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند. بدون‌ وجود این سامانه هم یک روز بیدار می‌شوید و می‌بینید که لوح فشرده فلان فیلمِ روی پرده به‌صورت قاچاق وارد بازار گشته و باعث افت فروش فیلم شده است، چه برسد به چنین سامانه آنلاینی!

وی با تأکید بر اینکه الان خیلی‌ها در سینما بی‌انگیزه‌اند، اضافه می‌کند: اگر همین 4 نفر هم نروند و فیلم نبینند که دیگر هیچ! کسی که نمی‌خواهد به‌روز از فیلمهای سینما استفاده کند و فضای مجازی را ترجیح می‌دهد؛ دیگر زمان برایش مهم نیست. حالا چند ماه دیگر فیلم را ببیند، اتفاقی نمی‌افتد!‌ این سامانه می‌تواند فعالیت کند اما چند ماه بعد از اکران فیلم. هرچند همان زمان نیز باعث تهدید سینمای خانگی می‌شود.این تهیه‌کننده سخنش را درباره این سامانه چنین به پایان می‌برد: به هر جهت، نظر من این است که بههیچ‏وجه نباید در کنار اکران فیلمهای روز سینما، دکان و بساط دیگری راه بیفتد؛ حالا چه مجازی و چه غیرمجازی. چون‌ این قضیه فقط باعث تهدید سالنهای سینماست. راه‌اندازی ‌این سامانه ترور سینما و ترور تماشاچی آن را در پی دارد. باید تحت هر شرایطی چراغ سالن سینما روشن بماند. سینما به هیجانش زنده است. نمی‌شود با‌ این سامانه‌ها سینما را انحصاری کرد.

 

کارکرد همزمان سینما و سامانه عقلانی نیست

محمد احمدی تهیه‌کننده دیگری است که با ابراز ناراحتی از راه‌اندازی چنین سامانه‌ای، به‌صراحت می‌گوید: من هم اصلاً با ‌این سامانه موافق نیستم.

وی در توضیح بیشتر نظرش می‌گوید: این سامانه نمی‌تواند همزمان با اکران روز فعالیت کند. زمانش شاید چند ماه بعد از اکران فیلم باشد ولی نه به‌صورت همزمان. اصلاً ‌اینها برای راه‌اندازی چنین سامانه‌ای با کسی از اهالی سینما هم مشورت کرده‌اند؟ این که نمی‌شود! به گفته احمدی، فیلم‌ها باید در سالن سینما دیده شود. حالا اگر کسی به هر علتی نمی‌تواند به سینما برود، می‌تواند مانند گذشته از شبکه خانگی استفاده کند. به نظرم، همزمان عمل‌کردن ‌این سامانه با اکران روز اصلاً کار عقلانی نیست.

 

طرحی که عملی نیست

داریوش باباییان ضمن ابراز بی‌اطلاعی از راه‌اندازی‌ این سامانه، می‌گوید: اگر قرار باشد که خود تهیه‌کننده فیلمش را در اختیار‌ این سامانه بگذارد، من بعید می‌دانم تهیهکننده‌ای پیدا شود که بخواهد چنین کاری بکند چون ‌این کار لطمه خیلی بدی به سینما، سینمادار و حتی فیلم می‌زند. هر چند در دنیا‌ این مساله باب شده است ولی برای صاحب اثر هم سهمی ‌قایل هستند. در ایران بعید می‌دانم ‌این اتفاق بیفتد و در صورت وقوع، نهایتاً این سینما‌ها هستند که لطمه می‌بینند.وی ادامه داد: نمی‌دانم، شاید بشود ترتیبی داد که در شهرهایی که سالن و سینما ندارند از ‌این سامانه استفاده کنند ولی باز هم شدنی نیست. زیرا این نمیشود که بگوییم که چون روی سایت هست، مثلاً در فلان شهر پخش می‌شود و در فلان شهر در دسترس نباشد! اصلاً ‌این کار عملی نیست.

 

همه مخالفند

مسعود ردایی تهیه‌کننده دیگری است که از وجود این سامانه‌ اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد ولی در توضیح تبعات منفی‌ آن گفت: ‌این قضیه باعث ضربه‌زدن به صاحبان اثر است. اصلاً فیلمها باید در سالن سینما دیده شود چون همین عادت خوب سینمارفتن خانواده‌ها باعث میشود که آنها ساعتی هرچند کوتاه را در کنار هم باشند. این سامانه مجازی کاری می‌کند که دیگر همین تعداد اندک مخاطبانی که به سینما می‌روند هم دیگر رغبتی برای دیدن فیلم نداشته باشند. چون طرف خیلی راحت می‌تواند  با یک گوشی فیلمهای روز را در هر جا که دلش خواست، ببیند. ‌این وسط حق صاحب اثر چه می‌شود، معلوم نیست.

وی با تأکید بر ‌اینکه این طرح تبعات بعدی دارد، می‌افزاید: فقط که حرف امروز و فردا نیست. راه‌اندازی ‌این سامانه باعث انتشار بیشتر فیلمها به‌صورت غیرقانونی می‌شود و کاری که کلی سرمایه برای آن صرف شده، خیلی راحت در دسترس عموم قرار میگیرد و حق صاحب اثر و سینما دار ادا نمی‌شود.او می‏افزاید: حالا اگر ترتیبی بدهند که فیلم‏ بعد از اکران به‌شکلی در ‌این سامانه قرار بگیرد، شاید بشود درباره آن فکری کرد ولی پخش همزمان، شدنی نیست. این سامانه صنعت سینمای ما را نابود می‌کند. نهتنها من بلکه مطمئنم اتحادیه تهیه‌کنندگان، مجمع صنفی و شورای صنفی هم با کارکرد‌ این سامانه مخالفت خواهند کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.