قدس آنلاین: اگر لازم باشد در هر موضوعی از جمله موسیقی باید از نظر کارشناسان و متخصصان مربوطه استفاده کنیم و نظر کارشناسی درباره قیود و شرایط غنا و موسیقی تعیین شود.

نگاه حوزوی درباره صحبت های موسیقیایی وزیر ارشاد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله بیات، معاون پژوهشی موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی گفت: موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی در حوزه موضوع‌شناسی فعالیت‌های زیادی انجام داده است.
وی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد درباره لزوم آشنایی حوزه با موسیقی و دستگا‌ه‌های آن افزود: یکی از موضوعاتی که مورد بحث و بررسی قرار گرفته موضوع موسیقی است و معتقدم اگر لازم باشد در هر موضوعی از جمله موسیقی باید از نظر کارشناسان و متخصصان مربوطه استفاده کنیم و نظر کارشناسی درباره قیود و شرایط غنا و موسیقی تعیین شود.
بیات تصریح کرد: استفاده از علوم روز و نظر کارشناسان و متخصصان جزء ابزارها و لوازم کاری ما در موسسه موضوع شناسی احکام فقهی است مثلا اگر می خواهیم بدانیم فلس چیست لازم است که سراغ کارشناسان شیلات برویم.
معاون پژوهش موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی بیان کرد: اینکه گفته شود طلابی را تربیت کنیم که موسیقی بدانند و بنوازند موضوع دیگری است زیرا مهم استفاده از نظر متخصصان برای رسیدن به ابعاد بیشتر یک موضوع برای استخراج یک حکم فقهی است.
بیات در پاسخ به این سؤال که منشا اختلاف در فتاوا در مورد یک موضوع مانند موسیقی چیست؟ ادامه داد: عمده اختلافات در فتاوا درباره یک موضوع ممکن است به اختلاف در مبانی نظری مراجع بازگردد و هرقدر شناخت دقیقتر و عمیقتری از یک موضوع داشته باشیم در این صورت فتاوا نیز می‌تواند به یکدیگر نزدیکتر شود.
معاون پژوهش موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی با اشاره به سخن مسئول فرهنگ کشور مبنی بر اینکه اختلاف فتاوا در موسیقی زیاد است و حوزه علمیه باید با شناخت دقیق‌تر از موسیقی این اختلاف فتوا را از بین ببرد بیان کرد: اختلاف فتاوا منحصر در بحث موسیقی نیست و موضوعات دیگر و یا هر موضوعی را شامل می‌شود و این اختلاف هم ناشی از برداشت‌های متفاوت فقها از یک مسئله است.
این محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه تلاش موسسه موضوع‌شناسی این است که با موضوع‌شناسی علمی و دقیق بتواند مقدمات نزدیک شدن فتاوا را به یکدیگر نزدیک کند عنوان کرد: این کار در زمینه حد شرعی و ترخص صورت گرفت و موسسه این حد را مشخص کرده به نحوی که اطمینان‌آور است.

 

لزوم تنقیح موضوعات
بیات افزود: موسسه موضوع‌شناسی بنابر رسالت خود به تنقیح موضوعات فقهی می‌پردازد که ممکن است امکانات و نیروی انسانی متخصص در اختیار دفاتر مراجع معظم تقلید نباشد و سپس نتایج پژوهش­‌ها را در خدمت مراجع قرار می‌دهد.
معاون پژوهش موسسه با بیان اینکه در مورد موسیقی نیز همین طور است در پاسخ به این سؤال که آیا موسسه می‌تواند با انجام کارهای تخصصی در موضوع‌شناسی اختلاف فتاوا در یک موضوع و حکم را تا حد زیادی کاهش دهد تصریح کرد: البته این مباحث از نظر مبنایی نیز مهم است زیرا ممکن است یک مرجع تقلید عرف خاص با وجود صائب بودن را در برخی از موارد قبول نداشته باشد در این صورت این اختلاف همچنان پابرجاست ولی در مباحث مهم و زیادی می‌توان این تقریب فتاوا و یکدستی در یک موضوع را ایجاد کنیم و امیدوار باشیم.

 

معرکه آراء
این محقق و پژوهشگر حوزه اظهار کرد: فضای علمی به خصوص در حوزه علمیه معرکه آراء و اجتهاد است و تا حدی این موارد طبیعی است ولی اختلاف فتاوا در مواردی به خصوص در یک موضوع برای مردم دردسر ساز است و نگاه نامناسبی نیز از سوی مردم به این مسئله وجود دارد.
وی تاکید کرد: مردم می‌پرسند مگر یک موضوع چند حکم دارد و کدام نظر اسلام و درست تر است از این رو موضوع‌شناسی برای ایجاد تقریب در فتاوا بسیار مهم است.

ایکنا

انتهای خبر/
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.