قدس آنلاین: وقتی روح بزرگ در بدن قوی باشد، خیلی کارها می شود در مسیر رضای خدا و خدمت به خلق او انجام داد که بالاترین الگوی آن شخص امیرالمومنین(ع) است که در عین جنگاوری و شجاعت بی نظیر در سخت ترین میدان های نبرد، با ایتام و کودکان چقدر مهربانه و رئوفانه رفتار می کند.

توصیه های عضو کونگ فوکار مجلس خبرگان

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سید رحیم توکل با اشاره به این که از دوران جوانی تاکنون ورزش رزمی را به طور جدی دنبال کرده است، اظهار کرد: اوایل انقلاب که درگیری با منافقین و کمونیست ها زیاد شده بود، بسیار لازم دیدم که فنون رزمی را بیاموزم تا اگر احیاناً درگیری با ضدانقلاب و منافقین پیدا کردیم حتی الامکان بتوانیم از خود و دوستانمان دفاع کنیم.

وی افزود: از همان زمان به سراغ رشته کونگ فو رفتم و در حال حاضر نیز دان 4 کمربند مشکی دارم.

از همان موقع تاکنون نیز هر از گاهی برای ورزش به میان جوانان در برخی باشگاه های رزمی می روم و سعی کرده ام که در محیط ورزش و ارتباطات صمیمانه ای که با جوانان برقرار می کنم، مسایل دینی و نکات اخلاقی را برای آن ها بیان کنم که این شیوه اتفاقاً بسیار هم موثر بوده است.

به پزشکی علاقه داشتم اما طلبه شدم

این استاد اخلاق حوزه همچنین با اشاره به این که در سال 1349 موفق به اخذ مدرک دیپلم شده است، گفت: آن موقع که دیپلم گرفتم گرچه شرایط برای تحصیل در بهترین رشته های تحصیلی دانشگاه برایم مهیا بود اما مشاهده کردم که اسلام و روحانیت در جامعه مهجور و غریب است و من احساس کردم که برای دفاع از دین و خدمت به اسلام باید در کسوت روحانیت درآیم، هر چند همان موقع علاقه خاصی به رشته پزشکی به خصوص جراحی مغز داشتم.

وی یادآور شد: بنده تحصیل حوزوی را در قم از مدرسه علمیه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی شروع کردم و جالب این که آین ایام و در بدو ورود استاد خاصی نداشتیم و به این شکل بود که خودمان می گشتیم تا استادی پیدا کرده و از ایشان درس بیاموزیم.

حجت الاسلام و المسلمین توکل افزود: البته به لطف الهی پس از گذشت یکی دو سال تحصیلم شکل منظم تری به خود گرفت و فقه و اصول را نزد مرحوم آیت الله ستوده آموختم و در ادامه از محضر بزرگانی چون مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی و نیز آیت الله العظمی مظاهری در درس خارج بهره مند شدم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که وظیفه اصلی کسی که لباس مقدس روحانیت را بر تن می کند، خدمت به دین است، ابراز داشت: تحصیل علوم دینی فقط به خواندن فقه و اصول نیست بلکه عالم دینی در دروجه اول می بایست تقوا ، اخلاق و معنویت در او در درجه بالایی باشد تا سخن و قلم و بیانش بر مردم اثرگذار باشد و خدای متعال به فعالیتش برکت عنایت فرماید.

برقراری ارتباط صمیمانه؛ لازمه هدایت نسل جوان

وی در ادامه با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط صمیمانه میان طلاب و روحانیون با نسل جوان گفت: جوانان اصولاً زمینه و قلب پاکی برای هدایت دارند و این مساله مربوط به دوران رژیم قبل یا زمان حال نیست و لذا بنده به شخصه سعی کرده ام با نسل جوان ارتباط خوب و دوستانه ای داشته باشم.

حجت الاسلام و المسلمین توکل همچنین با بیان این که نباید چندان بر اساس ظاهر افراد قضاوت کرد، افزود:گاهی اوقات ظاهر نامناسب برخی جوانان نشانه این است که از دین آگاهی لازم ندارند و اگر ما به عنوان روحانی با آن ها از در دوستی وارد شویم و بتوانیم قلوب آن ها به نور معارف اسلامی جذب کنیم، خواهیم دید که تغییرات و تحولاتی در آن ها پدید می آید کما این که در زمان دفاع مقدس و قبل از آن نیز این گونه نمونه ها را داشته ایم.

واقعه 17 شوال و لزوم تاسی به سیره مولا علی(ع)
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت هفدهم شوال که در تاریخ اسلام یادآور سالروز نبرد پهلوان بزرگ عالم بشریت حضرت امیرالمومنین علی(ع) با جنگاور نامی عرب ، عمروبن عبدود در جنگ خندق است ، گفت: چند سالی است با تایید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نام گذاری شده است.

حجت الاسلام و المسلمین توکل افزود: مولی الموحدین علی(ع) در واقع علاوه بر آن که سمبل حقیقی عدالت و بندگی خدای متعال است ، در عین حال نماد شجاعت و اخلاق نیز می باشد و نام گذاری چنین روزی به نام فرهنگ پهلوانی، تاکیدی دیگر است بر این که ورزشکاران ما به سیره عملی مولا اقتدا کنند.

وی اضافه کرد: به ویژه روی سخن بنده با کسانی است که در عرصه ورزش قهرمانی فعالیت دارند و آن هم این که باید به هر میزان که بر مهارت ورزشی خود می افزایند و در مسیر قهرمانی با تمرین و ممارست در انجام حرکات ورزشی می کوشند ، می بایست در جهت تقویت بُعد ادب و اخلاق در درون خود نیز تلاش کنند
 

لزوم اخلاق مداری در ورزش به خصوص ورزش های رزمی

این استاد و مربی ورزش همچنین گفت: به ویژه در ورزش های رزمی با توجه به این که قاعدتاً یک نوع خشونت و بعضاً غروری در این قبیل رشته ها وجود دارد ، ورزشکاران می بایست در عرصه های اخلاقی و تقوا و نیز برخورداری از گوهر خضوع و خشوع روی خود کار کنند تا ثمره اش آن ورزشکاری شود که در یک کلمه شیعه امیرالمومنین(ع) و پهلوان جامعه باشد و نه فقط قهرمانی که حالا یک یا چند مدال نیز گرفته اما خدای ناکرده در سبک زندگی و اخلاق و رفتارش ، چندان نشانه ای از ایمان و اخلاق در وجود او نیست.

وی افزود: اتفاقاً شاید برای شما جالب باشد که بدانید بزرگان رزمی در دنیا تا آن جا که بنده اطلاع دارم نیز فارغ از دین و آیینی که دارند، عموماً انسان های مودبی بوده اند و هستند.

حجت الاسلام و المسلمین توکلادامه داد: طبعاً وقتی روح بزرگ در بدن قوی باشد، خیلی کارها می شود در مسیر رضای خدا و خدمت به خلق او انجام داد که بالاترین الگوی آن شخص امیرالمومنین (ع) است که در عین جنگاوری و شجاعت بی نظیر در سخت ترین میدان های نبرد، با ایتام و کودکان چقدر مهربانه و رئوفانه رفتار می کند و گرچه در برابر ظلم و بی عدالتی بسیار قاطع است اما در برخوردهای شخصی نهایت رأفت و ادب و اخلاق اسلامی را برای جهان بشریت به نمایش می گذارد.

 

ورزش پهلوانی و رخصت از پهلوان عالم

وی بیان داشت: خوشبختانه در ورزش پهلوانی و زورخانه ای کشور ما از دیرباز، نام و یاد امیرالمومنین (ع) به یک سنت حسنه بسیار ارزشمند تبدیل شده است و نام پهلوان با رخصت گیری از مولای متقیان (ع) گره خورده است؛ این نکته از آن جهت مهم است که بدانیم بر اساس آموزه های ما ، هر ذکر علی (ع) برابر با یک ختم قرآن است و بر اساس منطق هر چیزی که انسان را به یاد خداوند بیندازد، خودش عبادت است.

حجت الاسلام و المسلمین توکل در خاتمه سخنان خود گفت:از این حیث واقعاً چقدر خوب و بجاست که ورزش به‌عنوان یک فرهنگ پهلوانی در سطح کشور معرفی شده و در مسیر ترویج فرهنگ و ورزش پهلوانی که بی شک توام با اخلاق مداری و دستگیری از نیازمندان و ضعفا در جامعه است، رسانه های جمعی نقش فعال تری ایفا کنند.

حوزه

انتهای خبر/

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.