قدس آنلاین: استان البرز که به داشتن اساتید برجسته خوشنویسی شهرت دارد امسال در تکاپوی برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در مردادماه سال جاری است.

قطب خوشنویسی کشور نیازمند موزه آثار فاخر رضوی

این جشنواره که هرساله از سوی بنیاد بین‌المللی فرهنگی امام رضا (ع) در رشته‌های علمی، هنری، فرهنگی و مذهبی با محوریت پرداختن به سیره امام هشتم برگزار می‌شود امسال در رشته خوشنویسی میزبان هنرمندان سراسر جهان است.

البرز که به‌واسطه برخورداری از هنرمندان پیشکسوت و اساتید برجسته حرف زیادی برای گفتن در جشنواره رضوی و حوزه خوشنویسی دارد سال‌ها است به گفته پیشکسوتان این رشته در انتظار احداث موزه فاخر رضوی است و آن را ضرورتی انکارپذیر می‌داند.

 

جای موزه فاخر خالی است

استاد غلامحسین امیرخانی یکی از اساتید خوشنویسی کشور که وظیفه داوری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را افتخار خود می‌داند در خصوص برگزاری این جشنواره می‌گوید: اگر به هنر خوشنویسی این‌گونه بنگریم که درون‌مایه و جوهره آن عصاره و چکیده چند هزار سال تجربه تاریخی مملکت است و می‌تواند هدایت‌کننده انسان‌ها باشد،ضرورت ایجاد موزه معلوم می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هنر خوشنویسی و مبانی اساسی معرفتی ارتباط محکمی دارند یکی از بهترین راه‌های رساندن پیام موردنظر به سرتاسر جهان و مردم ایجاد موزه است .

استاد بنام خوشنویسی کشور ایجاد موزه و گردآوری آثار فاخر توسط بنیاد بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع) را ضرورتی انکارناپذیر می‌خواند و ادامه می‌دهد: سال‌هاست که در راستای ایجاد انگیزه و ترویج فرهنگ و معنویت پیشنهاد تأسیس یک موزه را به بنیاد داده‌ایم که تاکنون صحبتی از آن نشده است .

وی خاطرنشان می‌کند: با وسعت و قدمتی که این جشنواره دارد گاه تا 700 و هزار اثر به این جشنواره‌ها می‌رسد که درمیا نشان می‌شود کارهای بسیار نفیسی را جستجو کرد،اما متأسفانه به دلیل عدم‌کفایت جوایز و عدم ایجاد  انگیزه روند نزولی داشته است .

وی تصریح می‌کند: اگر تعداد جوایز بالاتر رفته مثلاً به 50 اثر برگزیده برسد قطعاً آثاری که به جشنواره  می‌رسد کیفی‌تر خواهد بود و برای اجرای عادلانه‌تر قضاوت‌ها جوایز می‌توانند رتبه‌بندی شوند .

 

سرمایه عظیم فرهنگی

وی می‌افزاید: معتقدم وظیفه اداری تاریخی بنیاد است که موزه بسیار درخشانی را تحت عنوان موزه خط تأسیس کند و آثار فاخری که به جشنواره می‌رسد برای موزه خریداری کند.

استاد امیرخانی یادآور می‌شود: این موزه و مجموعه خریداری‌شده سرمایه‌ای عظیم فرهنگی خواهد شد که نه‌تنها  هزینه نیست بلکه سرمایه‌ای است که سال‌به‌سال قدمت و  قیمتش بیشتر می‌شود و قابلیت آن را دارد تا در چهارگوشه دنیا به نمایش درآید،فروخته شود ،مخاطب جذب کند و جشنواره را پایدارتر کند.

وی می‌گوید: این امر منجر می‌شود بهترین‌های این عرصه انگیزه لازم برای تولید بهترین آثار را پیداکرده برای جشنواره بفرستند و به امید حضور اثرشان در موزه و به ثمر نشستن سال‌ها زحمت و خدمتشان آثاری عالی تولید کرده در اختیار این موزه قرار خواهند داد.

امیرخانی بیان می‌کند: ایجاد موزه هنری سرمایه‌گذاری مادی معنوی و فرهنگی است که آثار منتخبش توسط کارشناسان آثار فاخروطراز یک شناسایی‌شده ،توسط بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) خریداری می‌شود.

 

نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم

استاد امیر احمد فلسفی یکی دیگر از اساتید خوشنویسی بها ندادن شایسته به هنر خوشنویسی را یک ایراد بزرگ می‌داند و بیان می‌کند: در جشنواره صرفاً  برای برگزاری آن نباید تلاش کرد بلکه باید هدف از آن رشد و ارتقا سطح هنر خوشنویسی باشد.

داور چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی به دست آوردن کیفیت آن‌هم بدون سرمایه‌گذاری را امری محال می‌داند و معتقد است: اگرچه ظاهراً خوشنویسی هنری کم‌خرج به نظر می‌رسد ولی باید گفت اثر هنرمندان اصیل و حرفه‌ای بسیار گران‌قیمت است.

وی به دست آوردن کیفیت آن‌هم بدون سرمایه‌گذاری را امری محال می‌داند و می‌گوید: اگرچه ظاهراً خوشنویسی هنری کم‌خرج به نظر می‌رسد ولی باید گفت اثر هنرمندان اصیل و حرفه‌ای بسیار گران‌قیمت است.

استاد فلسفی یادآور می‌شود: برای جذب هنرمندان واقعی و تحقق پیام‌رسانی جشنواره که همانا تبیین سیره امام رضا (ع) و  تولید آثار فاخر در این زمینه است باید سرمایه‌گذاری کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید برای جوایز و جشنواره هزینه شود تا آثاری به دبیرخانه برسند که ارزش قاب شدن و روی دیوار رفتن را داشته باشند ادامه می‌دهد:  سال‌های سال هنرمند باید زندگی‌اش را صرف این هنر کند تا چنین قابلیتی پیدا کند لذا این هزینه سهم هنرمند است که صرف تولید اثر بی‌بدیل و ارزنده می‌شود.

وی با تأکید بر این موضوع که  برای خلق آثاری درشان جشنواره‌ای که مزین به نام امام مهربانی‌ها علی ابن موسی‌الرضا (ع) است، باید فکر و سرمایه‌گذاری کرد می‌افزاید: درواقع اگر همین‌طور پیش برود همین چند اثر خوب جوانان را هم در سال‌های بعد، از دست خواهیم داد زیرا بسیاری از آثار قیمتی بالاتر از جوایز تعیین‌شده دارند.

قطب خوشنویسی کشور میزبان خطاطان رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با اشاره به اینکه استان البرز در شعر و هنرهای تجسمی نیز سابقه بسیار خوبی دارد و می‌تواند در این رشته‌ها نیز موفق عمل کند بیان کرد: جشنواره خوشنویسی رضوی بضاعت بالای استان را با بیشترین درصد شرکت‌کننده در جشنواره به‌خوبی نشان می‌دهد.

وی گفت: برای پربار کردن جشنواره خوشنویسی رضوی نمایشگاهی از آثار داوران و چهره‌های برجسته خوشنویسی کشور در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره خواهیم داشت و به‌منظور ایجاد انگیزه در جوانان و افرادی که به‌تازگی وارد عرصه هنر خوشنویسی شدند بخش غیررقابتی در شاخه خط تحریری ایجادشده است.

 

ارسال 429 اثر به دبیرخانه

وی با اشاره به اینکه البرز قطب خوشنویسی کشور است بیان کرد: 18درصد از آثار ارسالی به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی، متعلق به هنرمندان البرز است که بالاترین آمار مشارکت را نشان می‌دهد.

وی افزود: از سوی دیگر کهکیلویه و بویر احمد، با نیم درصد و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر با صفر درصد مشارکت، در انتهای این لیست قرار گرفتند.

دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی با اشاره به اینکه سهم استان البرز در مرحله نخست داوری‌ها، آثار 9 خوشنویس البرزی است، خاطرنشان کرد: استان‌های البرز، تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین آثار ارسالی را به خود اختصاص دادند.

وی بابیان اینکه 295 نفر نسبت به ارسال 492 اثر اقدام کردند افزود: از میان آثار رسیده 40 اثر به دلیل عدم محتوای مناسب و عدم ارتباط باهنر خوشنویسی از بخش داوری‌ها خارج شدند.

وی گفت: آثار ارسالی خوشنویسان شامل 214 اثر نستعلیق، 111 اثر شکسته‌نستعلیق،44 اثر ثلث، 34 اثر تحریری و 27 اثر نسخ است.

 

تدوین کتاب آثار برتر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به مستندسازی روند برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی اشاره کرد و افزود: بخشی از اقدامات مربوط به تدوین کتاب آثار فاخر و برجسته آثار برتر هنرمندان است تا منبعی مرجع و ماندگار برای علاقه‌مندان فراهم شود.

وی گفت: اعضای اتاق فکر جشنواره خوشنویسی رضوی به‌منظور برنامه‌ریزی، شناسایی ظرفیت‌ها و رفع نواقص تلاش بی‌شائبه‌ای تاکنون داشتند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.