قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: مشکلاتی در خراسان رضوی مانند پدیده،میزان،آرمان و مؤسسه ثامن الحجج(ع) سبب بی اعتمادی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این استان و سرگردانی مردم شده است.

وضعیت بحرانی آب و نگرانی از نرخ بیکاری در مشهد

مقصودی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما افزود: تأسفبارتر اینکه 19 ماه پیش از سوی دولت داستان پدیده و به دنبال آن سرگردانی مردم به عنوان بخش مهمی از سهامداران این شرکت ایجاد شد و حالا مسؤولی در یک برنامه تلویزیونی اعلام می‌کند در پدیده هیچ فساد مالی رخ نداده است که باید پرسید تکلیف این همه سرگردانی مردم چیست و چه کسی باید پاسخگوی آن باشد و جواب دهد.

نماینده مردم سبزوار اظهار داشت: بتازگی با یکی از مسؤولان رده بالا و در سطح رئیس کل بانک مرکزی در خصوص «میزان» صحبت می‌کردم که معتقد بود اگر کاری که دولت با میزان کرد با یک بانک دولتی هم می‌شد، همین اتفاق می‌افتاد.

وی اضافه کرد: وقتی مدیری در بانک مرکزی اعلام می‌کند سپرده گذاری در این مؤسسات امنیت ندارد خوب بروز چنین مسایلی طبیعی است.

*معضل بیکاری با وجود ظرفیت 30 میلیون زائر

 مقصودی با اشاره به معضل بیکاری در استان تصریح کرد:در حالی این چالش در استان وجود دارد که صحبت از تشرف سالانه حدود 30 میلیون زائر داخلی و خارجی به مشهد می‌شود، با این حال نتوانسته‌ایم با یک هم افزایی از این ظرفیت برای ایجاد شغل استفاده کنیم در حالی که اگر ظرفیت 30 میلیون زائر و گردشگر مدیریت شود، استان بیکاری نخواهد داشت.

*بالاتر بودن نرخ بیکاری در مشهد از نرم کشور

وی خاطر نشان کرد: با این حال نه تنها چنین چیزی وجود ندارد، بلکه میزان بیکاری در مشهد 2 درصد از نرم کشور بالاتر است و این جای تأسف دارد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: معضلات اجتماعی مانند طلاق و برخی بد اخلاقی ها ریشه آن اعتیاد و بیکاری و مواردی از این دست است.

مقصودی اذعان داشت: یکی از معضلات اصلی استان که شاید چندان مورد توجه قرار ندارد بحث محدوده خدماتی در روستاهاست.

وی افزود: اکنون برخی روستاها با جمعیت 50 تا 60 خانواری وجود دارد، اما به دلیل اینکه محدوده روستا نیستند بعضا از خدماتی مانند برق،گاز و آب محرومند، این درحالی است که سالیان سال است ساکن هستند و باید از متولیان مربوطه پرسید اگر در محدوده نیستند پس در زمان ساخت این واحدها کجا بودند که ممانعت کنند، ولی حالا محدودیت خدماتی اعمال می‌کنند؟

وی با بیان اینکه این مسأله چالشی را در استان ایجاد کرده است،گفت: از سوی دیگر بخش تولید نیز با مشکلات فراوانی رو به روست که یکی از بزرگ‌ترین این مشکلات عملکرد شبکه بانکی است که واحدها پس از طی یک بروکراسی طولانی، با این حال بعضا قادر به دریافت وام و تسهیلات آن هم با نرخ سود بالا نیستند.

*ضرورت نگاه مثبت دولت به خراسان رضوی

وی با تأکید بر اینکه باید نگاه دولت به خراسان رضوی مثبت و وسیع تر باشد،اضافه کرد:استان و به طور خاص مشهد برای هر زائر 68 هزارتومان بهای خدمات می‌پردازد که با توجه به آمار 30 میلیون نفری زائران رقم قابل توجهی است، با این حال دولت این رقم را در بودجه نمی بیند و ردیفی برای آن منظور نشده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: از همه جالب تر اینکه دولت اخیراً با ارایه طرحی به مجلس به دنبال آن بود که ردیف کمک به شهرهای زیارتی حذف شود که شماری از نمایندگان هم با آن موافق بودند که البته تلاش‌های نمایندگان خراسان رضوی در مجلس و نیز پیگیری رئیس مجمع استان مانع این اقدام شد.

وی با تأکید بر اینکه تصور دولت نباید بر این باشد که با نگاه حاکمیتی مشکلات حل می‌شود، گفت: اتفاقا همین نگاه حاکمیتی سبب شد مشکلاتی مانند پدیده و میزان در خراسان رضوی رخ دهد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه باید به ظرفیت‌های استان مانند ثروت نیروی انسانی برای حل مشکلات توجه شود، افزود: نگاهی به گذشته نشان می‌دهد اولین بانک‌هایی که در ایران تأسیس شده در خراسان بوده است و همچنین منشأ عمده مؤسسات مالی و اعتباری ایجاد شده در کشور، نقطه شروع آن مشهد بوده و این مسأله نشان می‌دهد پول در خراسان رضوی زیاد است.

مقصودی یادآورشد: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی معتقدم با همدلی و اتحاد و نگاه فراجناحی باید مسایل استان را با دیدی به دور از سیاسی و بخشی نگری و سیاسی کاری مورد توجه قرار داد.

این نماینده مجلس در ادامه از انجام نشدن تعهدات به موقع دولت در بحث خرید گندم و جو و خرید شیر از دامداران به عنوان دیگر معضلات خراسان رضوی یاد کرد و یادآورشد: افت منابع آب زیرزمینی در کنار خشکسالی‌های متوالی و تغییر اقلیم در کشور مهاجرت مردم از روستاها و تمرکز آنان در چند شهر کلان مانند تهران و مشهد را به دنبال داشته است.

* مشهد در بحث آب وضعیت خوبی ندارد

وی با بیان اینکه بحران آب در مشهد بیش از سایر مناطق کشور است،گفت: آمارها از آن حکایت دارد که استفاده غیرعلمی و تخصصی، افت سفره‌های آب زیرزمینی را در کشور به اوج خود رسانده که در این بین وضعیت مشهد از همه بدتر است.

وی اضافه کرد: تاکنون عدد استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی در کشور به طور میانگین 42 درصد است، در حالی که این عدد در مشهد 160 درصد است و این یعنی فاجعه واینکه بی رویه و بدون توجه با آینده استان، آب استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت مدیریت آب‌های موجود در استان اضافه کرد:این مسأله می‌تواند حل کننده 50 درصد مسایل و مشکلات این حوزه باشد، با این حال همچنان لازم است به عنوان راهکار اصلی حل این چالش، برای بلند مدت بحث انتقال آب از دریای عمان نیز دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از آنجا که سرانه خدمات برای هر زائر در مشهد 68 هزارتومان است و دولت برای این خدمات به زائران هیچ رقمی به مشهد اختصاص نمی دهد باید بتوان بحث دریافت بخشی از هزینه این خدمت را- حداقل در حوزه آب- از زائران دنبال کرد.

وی ادامه داد: باید یک میانگین ریالی مشخص شود تا از 30 میلیون زائری که به این کلانشهر سفر می‌کنند بابت هزینه و پول مصرف آب اخذ کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.