قدس آنلاین/ هادی زهرایی: از مجموعه نشست‌های «شب‌های اترک»، یادمان استاد زنده یاد اکبرقهرمانی قوچانی و بزرگداشت استاد غلامحسن رازانی در قوچان برگزار شد.

 بزرگداشت استاد قهرمانی قوچانی و استاد رازانی در قوچان

دبیر اجرایی این همایش در گفت وگو با قدس گفت: هنر خوشنویسی در قوچان پیشینه ای به گستره تاریخ این سرزمین داشته و با بزرگانی همچون چهره تاریخی و نامدار خبوشان قدیم نظیر میرزا سنگلاخ قوچانی پیوندی ناگسستنی دارد.

ید امیر خلیق با بیان اینکه هنر خوشنویسی در قوچان با هنر کتابت و کتیبه نویسی بویژه کتابت کلام وحی پیوندی دیرین دارد، تصریح کرد: بزرگانی نظیر زنده یاد صاحب الزمانی، توفیقی و یگانه دوران استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی، کاتب بزرگ‌ترین و نفیس ترین قرآن جهان، علی اکبر رضوانی، علی اکبر مروجان، عباسعلی صحافی مقدم و بسیاری نام آوران دیگر که عرصه هنر خوشنویسی معاصر ایران را مسحور خویش جز سرآمدان هنر خوشنویسی می‌باشند.

وی افزود: خاندان قهرمانی‌ها، از جمله بزرگان هنر خوشنویسی و کتابت به شمار می‌روند و بزرگانی چون زنده یادان شیخ سلیمان قهرمانی و حبیب قهرمانی از اعجازگران خط نسخ در قوچان قدیم به شمار آمده و همچنین زنده یاد استاد علی اکبر قهرمانی قوچانی که به تأسی از مرحوم پدر و خاندان هنرمند و فرهنگ پرورش از بزرگان عرصه خط و کتابت در آستان قدس رضوی است.

 وی تصریح کرد: بی تردید خاندان قهرمانی، به واسطه اصالت در فرهنگ و هنر این سرزمین، جزو بزرگان و پایه گذاران هنر خوشنویسی معاصر قوچان به شمار می‌روند که تا کنون حرکتی شایسته و درخور به دلیل شناسایی ایشان و هنر این خاندان بزرگ صورت نگرفته است و بدیهی است که معرفی این خاندان می‌تواند جایگاه بسزایی را در معرفی مرکزیت خوشنویسی قوچان به خود اختصاص دهد.

 همچنین علی اکبر مروجان یکی از اساتید خوشنویسی و پژوهشگر دراین مراسم گفت: برگزاری این نکوداشت‌ها برای نسل جوان الگوساز است و برای خودباوری منطقه بسیار مؤثر است و ما سخت به این خود باوری نیاز داریم .

 وی افزود: طی سه تا چهار سال اخیر خوشبختانه سلسله ای از این برنامه‌ها با تداوم اجرا می‌شود و بسیار مؤثر بوده است و بستر و زمینه ساز فعالیت‌های فرهنگی- هنری قوی تری را فراهم می‌کند.

وی افزود: وقتی نام قهرمانی‌ها به ذهن اهالی فرهنگ و هنر این شهر می‌رسد، این خانواده افتخار آفرین منحصر به یک یا دوچهره فرهنگساز نیست، بلکه خانواده قهرمانی، خانواده ای هنرپرور است و هنوز این هنرپروری در این خانواده استمرار دارد.

 مروجان ادامه داد: این خانواده تنها در خوشنویسی فعالیت نداشته، بلکه در رشته‌های موسیقی و شعر فعالیت‌های مستمر و ثمر بخش داشته اند.

وی تصریح کرد: اگر امروز انجمن خوشنویسان قدیمی‌ترین نهاد هنری کشور در حوزه خوشنویسی است و انجمن خوشنویسان قوچان ششمین شعبه این انجمن با تلاش استادانی چون هراتی و اسماعیلی قوچانی در این شهر تأسیس شده است، اما نسلی از قهرمانی‌ها را سراغ داریم که بدون تشکیلات و با همتی والا به مرتبه‌ایی رسیده اند که ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم.

این پژوهشگر خوشنویسی افزود: در آثار قهرمانی‌ها هم خط ثلث، نسخ و نستعلیق و گرایش‌های نوینی که در دوره خود وجود داشته است، دیده می‌شود و مهم‌ترین تخصص این خانواده خط ثلث و نسخ بوده است، اما نکته مهم این است که اگر چه امروزه خط ملی ما نستعلیق است، اما عمر نسخ از نستعلیق بیشتر است و نسخ بار کتابت در تاریخ فرهنگی و هنری را به مدت 10 قرن به دوش کشیده است و به قول استاد اسماعیلی قوچانی، درست ترین خطی که می‌تواند برای درست نویسی در خدمت کلام الله قرار بگیرد، خط نسخ است.

وی افزود: حتی خط کوفی نیز تنها 6 قرن توفیق کتابت داشته است و در کنار نسخ از ثلث به عنوان مادر خط‌ها یاد می‌شود و همین طور که خط نسخ در آثار کتابت یگانه عالم اسلام است، ثلث در زمینه کتیبه و کتیبه نگاری اهمیت دارد و ما امروزه نزدیک به 10 قرن سابقه پیشنه کتیبه‌ها را با خط ثلث داریم  و جایگاه ویژه قهرمانی‌ها در دو خطی که چندین قرن پایدار بوده اند، ارزنده است.

وی افزود: قطب خوشنویسی شرق کشور، قوچان است و اگر اسامی بزرگان خوشنویسی را استخراج کنیم، این شهر400 خوشنویس دارد و امروز آثار 30 نفر از خوشنویسان در حد ملی قابل بررسی است.

همچنین در کنار برگزاری نمایشگاه آثار خاندان قهرمانی و یادواره زنده یاد استاد علی اکبر قهرمانی قوچانی، بزرگداشت استاد حاج غلامحسن رازانی برگزار شد.

غلامرضا میوانی، فعال قرآنی درباره استاد رازانی در این مراسم گفت: استاد رازانی یک محقق و پژوهشگر و از پیشکسوتان ورزش زورخانه ای و یکی از بنیانگذاران کتابخانه عمومی در شهر قوچان است .

وی ادامه داد: جلسه قرآنی که وی تأسیس کرده، پس از 60 سال هنوز با مدیریت او برگزار می‌شود و آثار فرهنگی و قرآنی در گوشه گوشه شهر قوچان دیده می‌شود و در بخش تألیفات و پژوهش‌ها، وی کتاب‌های زیادی نوشته اند که تنها دو اثر استاد رازانی به نا‌م‌های «آداب و رسوم قوچان» و «غزوه احد» چاپ شده است و کتاب‌هایی به نام‌های «حدایق الحدایق»، «سیمای امام خمینی(ره)»، «مجموعه نجوم و قرآن» و ... از آثار اوست که هنوز به چاپ نرسیده اند.

وی افزود: یکی از پژوهش‌های وی در خصوص موسیقی، دینی است که تا کنون در جای دیگری مانند این اثر ندیده ام که در این اثر به تطبیق شعر و موسیقی و فرهنگ دینی ما اشاره شده است.

در پایان این مراسم از خانواده زنده یاد اکبر قهرمانی و زحمات استاد غلامحسن رازانی تجلیل شد و نمایشگاه آثار خوشنویسی خانواده قهرمانی‌ها با 60 اثر به خط نسخ و ثلث در نگارخانه کوثر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان افتتاح شد.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.