جلیل فخرایی: ‌۶۰ هزار دانش ‌آموز تبعه خارجی در مدارس خراسان رضوی نام نویسی شدند.

مدارس حق دریافت وجه از دانش آموزان اتباع خارجی را ندارند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اعلام این مطلب اظهار داشت: اتباعی که دارای کارت آمایش هستند و ماندگاری معتبر و یا کارت اقامت و روادید 6ماه دارند و کسانی که دارای پناهندگی و کارت هویت اتباع خارجی هستند، می‌توانند برای ثبت نام در مدارس دولتی اقدام کنند.

‌محمد عجمی که در نشستی خبری سخن می گفت، عنوان داشت: نام نویسی دانش آموزان در مدارس، امسال به نسبت سال گذشته قوت بیشتری گرفته ‌و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به آموزش و پرورش ابلاغ شده تا از دانش‌آموزان اتباع که دارای مدارک معتبرند، در زمان نام نویسی در مدارس مبلغی دریافت نشود.

عجمی تصریح کرد: سال گذشته از دانش آموزان ابتدایی 150 هزار تومان، متوسطه اول 180 هزار تومان، متوسطه دوم 220 هزار تومان دریافت شده است، اما امسال از 60 هزار دانش آموز اتباع خارجی در استان مبلغی دریافت نمی‌شود. ضمن اینکه در نواحی آموزش و پرورش نام نویسی بلامانع است، اما در برخی مناطق مانند منطقه 6 و 3 محدودیت ثبت نام داریم که به دنبال رفع این موانع هستیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی عنوان کرد: ممکن است با کارت آمایش 10دانش آموز نام‌نویسی شوند، اما لازمه آن داشتن کارت آمایش یازده است، بنابراین خانواده‌ها باید نسبت به کارت آمایش خود و فرزندانشان اقدام کنند.

وی افزود: تحصیل فرزندان ایثارگر و شاهد اتباع خارجی در مدارس شاهد بلامانع است، ضمن اینکه تحصیل داوطلبانه اتباع در مدارس غیر دولتی تابع ضوابط ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش است.

عجمی بیان داشت: سال گذشته 3500 نفر از فرزندان اتباع خارجی که مدارک اقامتی نداشتند، نام نویس شده‌اند، 150نفر نیز افرادی هستند که خود یا یکی از والدین مدرک اقامتی ندارند و این افراد نیز نام نویسی می‌شوند، اما باید نسبت به کارت آمایش و مدرک خود اقدام کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اظهارداشت: براساس مصوبه کمیته ساماندهی اتباع کل کشور از 4 تا 8 مرداد ماه می‌توانند نسبت به تمدید مدارک اقامتی خود اقدام کنند. ضمن اینکه شماری از دانش آموزان سال گذشته نام‌نویسی کردند و امسال نیز باید به همان دفاتر کفالتی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه 8 مرداد ماه ثبت نام به پایان می‌رسد، بیان کرد: سامانه نوبت‌دهی کشوری است و پس از اتمام این تاریخ نام نویس انجام نمی‌شود، به همین منظور سعی داریم خارج از وقت اداری نیز بحث نام نویسی را انجام دهیم. ضمن اینکه از 10 تا 21 مرداد ماه به مدت 11 روز کاری خانواده‌ها می‌توانند معرفی نامه تحصیلی مدرسه و بهداشت را دریافت کنند.

عجمی افزود: دانش آموزانی که سال گذشته به عنوان غیر مجاز نام نویس کردند، نیاز به معرفی نامه بهداشت نیاز ندارند، ضمن اینکه برگه حمایت از تحصیل دانش آموزان با امضای مدیر کل اتباع وزارت کشور است. دانش‌آموزانی که 6 تا 18 ساله هستند که کارت آمایش، روادید، ویزا و... ندارند، از 4 مرداد ماه باید به اداره اتباع مراجعه کنند.

مشاور استاندار با بیان این مطلب که 3500 تبعه بدون مدرک در استان خراسان رضوی داریم، گفت: شاید امسال 10 درصد با افزایش روبه رو شویم، اما خوشبختانه بیشتر اتباع نام نویسی کرده‌اند.

وی درباره بیمه تأمین اجتماعی اتباع نیز تصریح کرد: براساس ابلاغ تأمین اجتماعی کل کشور به استان‌ها ابلاغ شده است، اتباع خارجی دارای مدرک اقامتی معتبر و کارت آمایش هستند و مجوز موقت اشتغال دارند، در صورتی که با کارفرما توافق کنند می‌توانند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی و خدمات آن استفاده کنند، به این معنا که از 27درصد حق بیمه هفت درصد را کارگر و 20 درصد را کارفرما پرداخت می‌کند.

عجمی بابیان اینکه 45 هزار نفر در استان خراسان رضوی کارت اشتغال موقت دارند، خاطرنشان کرد: تمدید مدرک آمایش مرحله یازده که از 28 اردیبهشت ماه در استان شروع شده و تاکنون 80 درصد اتباع، نوبت دریافت کرده‌اند و 70 درصد در مرحله اقدام‌های اداری قرار دارند و کارت آمایش دریافت کرده‌اند و اتباعی که تا به امروز مراجعه نکرده‌اند تا 15 مرداد ماه می‌توانند نسبت به برگه دریافت اصلاح و تغییرات به دفاتر وکالت مراجعه کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی بیان کرد: 150 هزار نفر دارای کارت آمایش، 60 هزار نفر روانه اقامت، 40 هزار نفر روادید و ویزای 6 ماهه دارند و 70 هزار نفر نیز تبعه غیرمجاز هستند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.