قدس: استاندار خراسان رضوی بر لزوم فراهم ساختن شرایط حضور تشکل‌های مردمی برای شناسایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد .

خشکسالی، مهاجرت و حاشیه نشینی ۳ معضل بزرگ خراسان رضوی

علیرضا رشیدیان در جلسه ای با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف پرداخت و اظهار داشت: مشهد مقدس با پذیرش سالانه 25 میلیون نفر زائر و مسافر داخلی با مسایل مختلفی در حوزه اجتماعی و فرهنگی دست به گریبان است که مقابله با آن‌ها توجه مجلس شورای اسلامی را به عنوان مرجع قانونگذاری و در رأس آن کمیسیون اجتماعی می‌طلبد.

وی «مشهد 2017» را فرصت مغتنمی برای توسعه تعاملات با کشورهای اسلامی در قالب دیپلماسی عمومی دانست و افزود: در شرایط کنونی جهان می‌توان از این واقعه بین المللی برای خنثی کردن تبلیغات منفی دشمنان در مخدوش کردن چهره اسلام بهره برد.

رشیدیان با اشاره به اینکه خشکسالی، مهاجرت و به دنبال آن شکل گیری پدیده حاشیه نشینی از جمله معضلات استان در بخش اجتماعی است، اظهار داشت: توجه به توسعه متوازن، اجرایی کردن برنامه‌هایی برای پیشرفت روستاها از جمله اعطای وام‌های قرض الحسنه و تدوین 19 طرح توسعه با 20 میلیارد تومان اعتبار، تشکیل ستاد ویژه برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد با حضور نماینده محترم ولی فقیه و دستگاه‌های اجرایی مربوط، پاکسازی حریم و بستر رودخانه کشف رود در پهنه ای به وسعت هزار و 200 هکتار و درختکاری در 60 هکتار از آن و تلاش برای مقابله با رشد حاشیه نشینی در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور و گناباد از جمله اقدامات صورت گرفته برای کاهش این آسیب‌ها بوده است.

وی بیکاری را یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جوانان و خانواده‌ها دانست و افزود: با فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته 27 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد که با توجه به نرخ بالای مشارکت اقتصادی باید برای رسیدن به ایجاد 105 هزار مورد در سال تا عملیاتی شدن پنج درصد نرخ بیکاری تلاش کنیم.

استاندار خراسان رضوی اعتیاد را به دلیل همجواری با کشور افغانستان به عنوان دیگر آسیب موجود در استان معرفی کرد و افزود: اجرایی شدن برنامه‌های فرهنگی آموزشی، بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و ایجاد مراکز بازتوانی معتادان در دو بخش زنان و مردان از جمله اقدامات در دستورکار است.

وی ادامه داد: همچنین برای کاهش پدیده مذموم طلاق نیز اقداماتی در استان در قالب ارایه مشاوره‌های قبل، حین و پس از ازدواج به زوجین صورت گرفته است.

* همراهی کمیسیون اجتماعی مجلس برای تصویب بودجه زیارت

رشیدیان با اشاره به توجه ویژه دولت به بحث عفاف و حجاب در جامعه خواستار همراهی کمیسیون اجتماعی مجلس برای تصویب بودجه زیارت و کمک به خراسان رضوی برای توسعه فعالیت‌ها در موارد فوق شد.

اجباری کردن مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج برای زوجین مشکوک به تولد فرزندان معلول، تلاش برای توسعه خدمات تأمین اجتماعی در استان، راه اندازی مراکزی ویژه برای جانبازان، وجود چندین مرکز خیریه فعال معلولان در مشهد، فعالیت مستمر ستاد خدمات سفر، هلال احمر و اورژانس و تشکل‌های کارگری، هم افزایی بهزیستی و کمیته امداد برای توانمندسازی قشرهای کم برخوردار و اجرای طرح‌هایی برای خدمات رسانی به مهاجران از دیگر نکات مطرح شده توسط استاندار در این جلسه بود.

* رسیدگی به مشکلات حاشیه نشینی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت ویژه خراسان رضوی و مشهد مقدس برای کشور به دلیل وجود بارگاه منور رضوی و پایتخت معنوی ایران اسلامی، گفت: رسیدگی به مشکلات موجود در استان بخصوص مباحث مربوط به حاشیه نشینی در کمیسیون اجتماعی مجلس دنبال خواهد شد.

سلمان خدادادی افزود: به دنبال تعریف کردن متولی خاصی برای رسیدگی به معضلات اجتماعی و افزایش بودجه این حوزه در برنامه ششم توسعه هستیم.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به مشکلات اجتماعی را راهکار افزایش امنیت در جامعه دانست.

معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم در این جلسه به معرفی طرح‌های این وزارتخانه در حوزه تأمین اجتماعی پرداخت.

جمشید تقی زاده مقابله با فقر در بخش‌های غذایی، آموزشی، بیمه ای، معیشتی و مسکن را از جمله برنامه‌های دردستورکار دانست و اظهار داشت: اجرای پروژه‌هایی برای اشتغال منطقه ای و حمایت و توانمندسازی از تعاونی‌ها نیز در وزارتخانه دنبال می‌شود.

* مشهد را به حال خود بگذارید

شهردار مشهد نیزدر نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر پارلمان‌های محلی تقویت شود، مجلس فرصت بیشتری برای رسیدگی به امور مردم دارد  .

سید صولت مرتضوی با اشاره به مشکلات فراوان که این روزها شهرها با آن دست به گریبان هستند، اظهار داشت: اگر پارلمان‌های محلی را تقویت کنیم، مجلس شورای اسلامی فرصت بیشتری برای رسیدگی به امور مردم خواهد داشت.

شهردار مشهد اضافه کرد: برای رفع بسیاری از مشکلات شهری، شهر مشهد را به حال خودش واگذارید و از بزرگ سازی دولت بپرهیزید.

وی با بیان اینکه منابع دولتی باید برای ایجاد اشتغال پایدار در نقاط محروم کشور سوق پیدا کند، افزود: ما برای اداره موضوعات شهری برنامه داریم و دولت اگر تنها دو موضوع قاچاق سوخت و کالا را بتواند مدیریت کند، نرخ بیکاری جامعه تک رقمی خواهد شد.

شهردار مشهد با اشاره به تفاوت موجود در اعتبارات جاری و عمرانی در دستگاه‌های مختلف تصریح کرد: دستگاه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی تنها اعتبارات جاری دارند و با این حال برای شهرداری‌ها به عنوان دستگاه‌هایی که درآمد- هزینه‌ای هستند، مشکلات زیادی نیز به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: در حالی که اعتبارات جاری دولت بیش از 90 درصد است، بودجه جاری حقوق و مزایای شهرداری مشهد تنها 16 درصد کل اعتبارات این مجموعه را به خود اختصاص می‌دهد.

مرتضوی با ابراز نگرانی از قانونی که موجب محدود شدن فعالیت شوراها و تضعیف آن‌ها می‌شود، اضافه کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس باید در این زمینه ورود پیدا کرده و روند تضعیف شوراها و شهرداری‌ها را متوقف کند.

وی با اشاره به درخواست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر ساخت زائرسراهای ارزان قیمت برای شهرهای مختلف ایران عنوان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته تاکنون 36 زائرسرای ارزان قیمت استانی در شهر مشهد ایجاد کردیم که زمین و پروانه لازم را شهرداری متقبل شده است.

* ناتوانی برخی استان‌ها در ساخت زائرسراهای ارزان قیمت

شهردار مشهد با ابراز تأسف از اینکه برخی استان‌ها زیر بار ساخت این شمار زائرسرای ارزان قیمت مانده‌اند، یادآورشد: با این حال شهرداری مشهد برای کمک به ساخت زائرسراهای شهرستانی آمادگی کامل دارد و تا پایان سال نیز هشت زائرسرا در مشهد به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: به روایت آمار، میزان پروانه‌های صادرشده در شهر مشهد در سال 94 به نسبت سال 92 بیش از 56 درصد کاهش داشته است.

مرتضوی همچنین با بیان اینکه حق مطلب را هنوز در خصوص بسیاری از مسایل اجتماعی ادا نکرده‌ایم، گفت: امروز مباحث اجتماعی ما گاهی در بستر سیاسی و بعضا در بستر امنیتی بروز و ظهور پیدا می‌کند.

وی یکی از چالش‌های فرا رو را بحث اشتغال دانست و افزود: همچنین معضل طلاق در جامعه نگران کننده است و زیبنده نظام اسلامی نیست که نرخ طلاق این گونه صعود داشته باشد.

* دولت واقعیت‌های پنهان زیر پوست شهر مشهد را ببیند 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم گفت: مشهد به لحاظ اجتماعی دارای مشکلات گوناگون و بهتر است دولت واقعیت‌های پنهان زیر پوست شهر مشهد را نیز ببیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرا... پژمانفر در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: قبل از یکی از سفرهای آقای روحانی از ایشان درخواست کردم مسیر حرکت خود را از فرودگاه به مرکز شهر تغییر داده و از صد متری همجوار حاشیه شهر عبور کنند تا بخشی از مشکلات این محدوده را نیز ببینند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در کلانشهر مشهد شمار زیادی معتاد وجود دارد، افزود: اگر به داد این شهر نرسیم، در آینده معلوم نیست این کلانشهر چه بحران‌هایی را برای کشور به وجود آورد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نرخ حاشیه نشینی در شهر مشهد را بیش از 30 درصد دانست و خاطرنشان کرد: این در حالی است که نرخ میانگین حاشیه نشینی در سطح کشور حدود 15 درصد است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.