قدس ‌آنلاین- بیرجند: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان این که در حال حاضر ۱۸ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی در استان فعال است گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در یک سال اخیر ۱۹ درصد رشد داشته است.

۱۸ مرکز آموزش فنی وحرفه ای درخراسان جنوبی فعال است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین دربیرجند، حسین خوشایند ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین تلاش ما فرهنگ مهارت‌آموزی در سطح جامعه است که این مبحث توسط خبرنگاران در جامعه باید گسترش یابد.

وی با بیان اینکه از 31 تیرماه هفته ملی مهارت با هدف ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی آغاز شده است افزود: نظام آموزشی کشور بر دو بخش رسمی و غیررسمی بوده که در بخش رسمی آموزش و پرورش و آموزش عالی و در بخش غیررسمی متولی آن فنی و حرفه‌ای کشور است.

مدیرکل آموزش  فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: فنی و حرفه‌ای استان با هدف مهارت‌آموزی برای افراد جویای کار و فاقد مهارت، دانش‌آموزان، دانشجویان، سرابازان، زندانیان، کارگران و افرادی که به دنبال ارتقاء حرفه خود هستند دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند.

خوشایند فنی و حرفه‌ای را زمینه بستر‌سازی برای ارتقا مهارت و مشاغل دانست و افزود: یکی از گروه‌های هدف ما کارگران و مشاغل در بنگاه‌های اقتصادی هستند که با توجه به رشد توسعه روزافزون اطلاعات باید دانش و مهارت خود را به روز کنند در حال حاضر با توجه به رسالت مهارت‌آموزی برای تمامی افراد دوره‌های ارتقا مهارت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دوره‌های غیررسمی نیز در فنی و حرفه‌ای منجر به صدور گواهینامه مهارت می‌شود اظهار داشت: در تلاش هستیم تا توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی و اطلاعات را به جامعه ارائه کنیم زیرا موضوع مهم در جامعه در حال حاضر اشتغال است بنابراین برای اشتغال باید عناصری مانند سرمایه، تحصیلات، زیرساخت، قوانین و مقرارات را به خوبی در نظر گرفت اما مهم‌ترین نکته مهارتی است که فرد باید برای ورود به بازار کار داشته باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: دوره‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای بدون محدودیت سنی و سواد برگزار می‌شود همچنین در زمینه اجرای دوره علاوه بر مراکز ثابت و سیار روستایی و شهری، مراکزی در کنار پادگان‌ها و اصناف نیز خدمات آموزشی را ارائه می‌دهند.

خوشایند با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دو بخش دولتی و خصوصی برگزار می‌‌شود افزود: دوره‌های دولتی بیشتر شامل کارگاه‌هایی است که طول دوره زیاد، قیمت و هزینه دستگاه‌ها و تجهیزات گران و برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست در حال حاضر 18 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی در خراسان جنوبی فعال است که دارای 120 کارگاه مجهز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر6 مرکز شبانه روزی در شهرستان‌های خراسان جنوبی فعال است اظهار داشت: در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، قاین، درمیان، فردوس طبس مراکز شبانه روزی فعال بوده و تمامی خدمات به صورت رایگان به افراد داوطلب آموزش داده می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بخش غیردولتی حرفه‌هایی که نیازمند به تجهیزات ارزان قیمت و دوره‌های کوتاه مدت است توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود که در حال حاضر 144 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای آزاد در استان خراسان جنوبی فعال است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 2 مرکز علمی و کاربردی مهارت در 2 شهرستان خراسان جنوبی با  300 دانشجو فعال است گفت: سال گذشته تعداد 3 میلیون و 125 هزار نفر ساعت آموزش‌های لازم را در فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی فرا گرفتند که نسبت به سال 93 حدود 19 درصد افزایش داشته است.

خوشایند با بیان اینکه در سال گذشته 71 رشته آموزشی به رشته‌های فنی و حرف‌های خراسان جنوبی افزوده شد اظهار داشت: در بخش غیردولتی سال گذشته 7 هزار نفر دوره و یک میلیون و 39 هزار نفر ساعت آموزش لازم دیدند که در بخش آزاد در برخی از رشته‌های گردشگری، هتلداری، امور اداری، ایمنی، صنایع غذایی آمادگی داریم تا اگر بخش خصوصی استقبال کند کار واگذار شود.

وی بیان کرد: همچنین در سال گذشته تعداد 3 پروژه در فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی اجرا شد امسال نیز 2 پروژه دیگر که شامل فنی و حرفه‌ای خواهران در شهرستان بشرویه و سربیشه است با اعتبار یک میلیارد و 62 میلیون تومان در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.