یک فیزیوتراپ گفت: متاسفانه در حال حاضر عمده فیزیوتراپ‌ها تمایل به کار با دستگاه دارند و تعداد کمی از آنها حرکت درمانی و ماساژدرمانی را که عمده تاثیر درمان فیزیوتراپی را دارد، انجام می‌دهند.

 فیزیوتراپ‌ها از کار اصلی خود غافل شده‌اند!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی عزیزیان به مناسبت روز ملی "فیزیوتراپی" (دوم مرداد) اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل فیزیوتراپ‌ها این است که شرح وظایف درستی ندارند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر فیزیوتراپ‌ها با مدارک مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شرح وظایف مشخصی ندارند و هر کدام به میزان توانایی و آگاهی از کارهای فیزیوتراپی، وظایفی را انجام میدهند و این طور نیست که مشخص باشد حیطه وظایف کارشناس فیزیوتراپی با دکترای این رشته چه تفاوتی دارد.

عزیزیان در ادامه با بیان اینکه بیمه‌ها خدمات فیزیوتراپی را خوب پوشش نمی‌دهند، گفت: متاسفانه بیمه‌ها بدون کار کارشناسی سقف قرارداد با مراکز فیزیوتراپی می‌بندند و بخش کمی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهند که این امر موجب شده تا هزینه‌های فیزیوتراپی برای بیماران بالا باشد.

این  فیزیوتراپ در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر سرفصل‌های رشته فیزیوتراپی، گفت: نیاز است تا سرفصل‌های این رشته مطابق با نیاز روز دنیا تغییر کند.

وی با اشاره به لزوم افزایش آموزش‌های بالینی و عملی برای دانشجویان این رشته، گفت: در حال حاضر بیشتر دروس دانشگاهی این رشته تئوری است که همین امر موجب شده تا فارغ التحصیلان ضعیفی داشته باشیم.

این فیزیوتراپ اظهار کرد: این آموزش‌های ضعیف و صرفا تئوری موجب شده تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بیشتر به سمت کار با دستگاه بروند و اغلب از انجام حرکت درمانی و ماساژدرمانی که کار اصلی رشته فیزیوتراپی است، اجتناب کنند.

عزیزیان با بیان اینکه در بحث درمان‌های فیزیوتراپی دستگاه تنها 20 درصد می‌تواند موثر باشد، گفت: 80 درصد اثربخشی فیزیوتراپی به انجام حرکت درمانی و ماساژدرمانی مربوط می‌شود که متاسفانه فارغ التحصیلان این رشته تمایلی به انجام اینگونه درمان‌ها ندارند.

وی تصریح کرد: چنانچه حرکت درمانی در این حوزه بیش از پیش تاکید و آموزش داده شود، قطعا با کاهش هزینه‌ها هم بیمار، هم فیزیوتراپ‌ها و هم بیمه‌ها منتفع می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.