پیشنهاد سردبیر

۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 404659

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد احمدی در حاشیه بازدید از توانمندیهای صادراتی کارخانه های تولیدی شرق استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ۳ ماهه نخست سال ۹۵ سهم تجارت خارجی استان گلستان با کشور ترکمنستان ۲۱ میلیون دلار بوده است.

۳۰۰ایرانی در ترکمنستان زندانی هستند

وی افزود: استان گلستان در حوزه‌های تولیدی فعال است و ما قصد داریم با تکیه بر توانمندی‌های این استان با طرف ترکمنستانی مذاکره کنیم و با جرات می‌توانیم بگوییم که استان گلستان می‌تواند بسیاری از نیازهای ترکمنستان را تامین کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با تاکید بر نقش گمرک مرزی اینچه‌برون استان گلستان گفت: در صورت تصویب منطقه آزاد اینچه‌برون فرصت خوبی برای دستیابی به بازارهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و چین برای تولیدکنندگان گلستانی فراهم می‌شود.

وی با انتقاد از نگاه منفی به مناطق آزاد مبنی بر واردکردن کالا از این طریق، تصریح کرد: این ضعف ماست که نتوانیم از این فرصت برای صادرات کالا بهره‌برداری کنیم و این حق مناطق محروم مرزی است که از این فرصت استفاده کنند.

احمدی با اشاره به ناهماهنگی ها و مشکلات در حوزه صادرات کالا از استان گلستان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است با برگزاری نشست بین استانداران استان‌های شمال کشور و معاون اول رئیس جمهور این مسائل رفع شود تا روند صادرات شتاب بیشتری بگیرد.

 سفیر ایران در ترکمنستان گفت: پس از تصویب لایحه مبادله محکومین ایرانی و ترکمن در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ آن به دولت با دستور رئیس جمهور به وزارت امور خارجه برای رسیدگی وضع ایرانی زندانی در ترکمنستان 20روز پیش قرارداد مبادله محکومین بین سفیر ایران و وزیر امورخارجه ترکمنستان امضا شد که پس از 30روز قابلیت اجرا دارد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر مشغول تنظیم پرونده های ایرانیان زندانی در ترکمنستان هستیم که بزودی پس از مبادله با طرف ترکمن به کشور انتقال داده شوند.

احمدی خاطرنشان کرد: حدود 300ایرانی در ترکمنستان زندانی هستند.

سفی میلیون دلاری گلستان در 3 ماهه نخست سال 95با ترکمنستان خبرداد و افزود: ایران در این مدت 141میلیون دلار کالا به ترکمنستان صادرات داشته است.

درویشعلی حسن زاده اسکلت فلزی، آهن‌آلات، خوراک آماده طیور، مواد غذایی و محصولات پتروشیمی را عمده کالاهای صادراتی از استان گلستان به ترکمنستان اعلام کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.