با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نخستین گالری مجازی ایران رونمایی شد و علی جنتی با خرید اثر نقاشی خطی از غفار قنبرپور به قیمت ۷ میلیون تومان اولین خرید از این گالری را انجام داد.

وزیر ارشاد تابلوی ۷ میلیونی خرید/ تاسیس «نهاد اقتصاد خلاق»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از نخستین گالری مجازی ایران با عنوان «ایران هنر» عصر امروز دوم مرداد در خانه هنرمندان برپا شد و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علی تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، جمعی از گالری دارها و مجموعه داران و تعدادی از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم سید جمال هادیان، مدیر شورای سیاست گذاری این گالری مجازی به معرفی آن پرداخت و گفت: ایده راه اندازی این گالری یک ایده ۱۵ ساله است. از زمانی که در حوزه هنری بودم و اولین فروشگاه مجازی را آنجا ایجاد کردیم این ایده را داشتم تا اینکه سال گذشته عده ای جوان خوش ذوق این ایده را مطرح کردند و با همراهی و برنامه ریزی همدیگر این اتفاق مقدور شد.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی این گالری از مشورت هنرمندان و اقتصادانان بهره گرفته شده است، بیان کرد: این گالری مجازی که با شعار «اصل بهتر از کپی است» راه افتاده است صرفا یک گالری برای نمایش و فروش آثار هنری نیست بلکه قصد ما ایجاد یک بانک اطلاعی جامع درباره هنرمندان است. این حرکت با اتکا به بخش خصوصی انجام گرفته و ما معتقدیم هر ایده ای باید بهترین راه اجرایی شدن را برای خود طراحی کند و راه اجرایی شدنش را هم باید بدون اتکا به نهادهای دولتی طرح ریزی کند به همین منظور. ما از صفر تا صد این ایده را در بخش غیر دولتی پایه ریزی کردیم.

هادیان افزود: اهداف مهمی پشت راه اندازی این مجموعه است که حمایت از هنرمند از مهمترین اهداف ماست. طبق اساسنامه قرار است بخشی از عواید فروش آثار به هنرمندانی که بیماری های صعب العلاج دارند اختصاص یابد.

وی با اشاره به چهار بخش نقاشی، خوشنویسی، آثار حجمی و دست نوشته که بخش های این گالری است مهمترین بخش را بخش دست نویس ها عنوان کرد و گفت: اسنادی وجود دارد که نزد مردم است و توسط این گالری می توانند برای فروش بگذارند و نهادهای دولتی و غیر دولتی که دنبال این آثار هستند آنها را پیدا کنند.

هادیان امکان بزرگ دیگر این گالری مجازی را بخش حراج آن عنوان کرد که قرار است به صورت فصلی برگزار شود. ایجاد بخش حمایت از هنرمندان خودآموخته با کمک انجمن هنرمندان خودآموخته نیز از دیگر اهداف این گالری عنوان شد.

احمد مسجد جامعی دیگر سخنران این مراسم بود که ابتدای سخنانش را با اشاره به اثر «هفت چنار » عباس کیارستمی که در طبقه دوم خانه هنرمندان اجرا شده است آغاز کرد تا هم یادی از این هنرمند درگذشته بکند و هم با تکیه به این اثر که به گفته وی با خود «آن» هنری دارد به تبیین شعاری که برای گالری مجازی ایران هنر با عنوان «اصل بهتر از کپی است» بپردازد. وی در این باره گفت: آثار هنری اصل به گفته والتر بنیامین یک هاله ای دارند و وقتی کپی می شوند این هاله آن از بین می رود. ما در فرهنگ خودمان به جای هاله از کلمه «آن» هنری استفاده می کنیم. اثر هنری در صورت تجاری شدن و کپی شدن از  این حالت خارج می شود.

وی ادامه داد: فرهنگ و هنر در دوره صنعتی شدن به ناچار وارد فضای تجاری شد. در این دنیا در دسترس قرار گرفتن اثر هنری مانع از کپی شدنش می شود و این اتفاقی است با گالری مجازی رخ می دهد. رفتن به سمت فضای مجازی هم در این دوره اجتناب ناپذیر است و می شود کالاهای فرهنگی را هم مانند کالاهای تجاری در این فضا ارائه کرد.

مسجد جامعی با بیان اینکه باید تلاش کنیم مردم هنر را به عنوان کالای سرمایه ای بشناسند، گفت: این روزها بانک ها متوجه این موضوع شده اند و موزه هایی تشکیل داده اند. باید به سمت همه گیر شدن این حرکت برویم و ضمن اینکه هنر ما ظرفیت بالایی برای صادرات دارد که به این امر نیز باید توجه کنیم.

در ادامه مراسم رونمایی رسمی از گالری مجازی ایران هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و بخش های مختلف این سایت برای حاضران تشریح شد. در ادامه با خرید یک نقاشی خط از غفار قنبرپور به قیمت ۷ میلیون تومان توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این گالری کار خود را آغاز کرد.

سپس علی جنتی در سخنانی درباره این رویداد گفت: عالی ترین و کامل ترین گونه خلقت هنری، خود قرآن است که مظهر هنر است و در وصف هنر آفرینش بسیار سخن گفته است. بنابراین منشأ و سرچشمه هنر خود خداوند است. از این نظر، هنرمند قابل احترام است چون آفریننده ای است که وجهی هرچند ناچیز از زیبایی آفرینشگر را جلوه گر است. وقتی هنر و هنرمند را ستایش می کنید، در حقیقت گوشه ای از جمال حق را می ستایید. هنرمند معنوی، اصیل ترین هنر را که نشانه هایی از زیبایی شناسی در آن نهفته است خلق می کند.

اثر خریداری شده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/ هنرمند: غفار قنبرپور 

وی اظهار کرد: خرسندیم که به برکت انقلاب، حوزه هنرهای تجسمی بسیار گسترش پیدا کرده و صاحب رویدادها و عناوین معتبری مثل همین رویداد شده است. حرکت های خودجوشی مثل تأسیس این گالری، ایده ای است که با اهتمام بخش خصوصی شکل گرفته و پدیدآورندگان آن، علاقه و انگیزه وافری برای خدمت به اهالی فرهنگ و هنر دارند.

وزیر ارشاد همچنین بیان کرد: کسانی که این حرکت را انجام داده اند، نیت خیرخواهانه‌، برنامه ای مدون و اهدافی دقیق دارند و مجوزهای لازم را از مراجع ذی ربط گرفته اند. این شوق و انگیزه هرگز نباید تضعیف شود، بلکه باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرد. منظور فقط حمایت های معمولی مالی یا امکانات دولتی نیست، بلکه معرفی سامانه به هنرمندان، مجموعه داران و مردم و شرکت در تبادل آثار است.

جنتی گفت: هر اثر اصیل هنری طبیعتا به فضای خشک و کسالت بار اطراف ما روح می بخشد و زیبایی را به مخاطب هدیه می کند. هر اثر هنری فشرده ای از دانش، تجربه ها و الهام های هنرمند است که در طول زمان، مفاهیم بلندی را به مخاطب ارائه می کند و مخاطب علاوه بر بهره‌ یری از سیمای ظاهری اثر هنری، درباره عمق آن تفکر می کند، تأثیر می پذیرد و موجب عمومی شدن هنر در جامعه می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: امروز در کشورهای توسعه یافته، اقتصاد مبتنی بر صنایع فرهنگی بخش عمده ای از تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد. آن ها با سرمایه گذاری در این بخش به سودهای کلانی دست پیدا کرده اند. در حالی که در بخش های صنعت و تجارت سرآمد دیگر کشورها هستند، اما این بخش را ب عنوان رکن چهارم اقتصاد مورد توجه قرار داده اند.

او ادامه داد: خیلی از مردم توان خریدن اثر هنری، حتی با قیمت های کم یا حضور در گالری ها را ندارند، اما از دیدن آثار هنری لذت می برند. بنابراین باید شرایط بومی شدن اثر هنری فراهم شود و این آثار در مراکز عمومی در معرض دید قرار گیرند. چه بسیار مکان‌ها در ساختمان‌های بزرگ وجود دارند که اتاق‌ها، تالارها و سرسراهای‌شان بی‌روح و کسالت‌آور است و اثری از مظاهر فرهنگ و هنر در آن‌ها دیده نمی‌شود.

جنتی معتقد است: بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند گام‌های موثری بردارد. بخش دولتی هم می‌تواند با بهره‌گیری از هنر تجسمی، زیبایی بصری را در فضای سازمانی ایجاد کند و با خریدن و نگهداری آثار هنری، از آن‌ها و پدیدآورندگان‌شان حمایت کنند.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش، به لایحه اختصاص درصدی از بودجه پروژه های عمرانی به خریدن آثار هنری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۱ این لایحه در بودجه کل کشور پیشنهاد شد؛ اما در مجلس گذشته عملا رد شد. در سال ۱۳۹۴ هم باز در بودجه کشور این لایحه را گذاشتیم، اما الزام نکردیم بلکه گفتیم دستگاه‌ها مجازند این کار را انجام دهند که در مجلس تصویب شد.

او اظهار کرد: ما در بخش فرهنگ و هنر دچار غفلت هستیم. اگر بر این باوریم که مهم‌ترین داشته‌ ما ایرانیان، فرهنگ و هنرمان است باید بپذیریم که در بهره‌گیری از این سرمایه‌ ارزشمند کوتاهی کرده‌ایم و آن را به‌عنوان رکن اساسی اقتصاد به‌شمار نیاورده‌ایم. من از وقتی به وزارت ارشاد وارد شده ام، بخش اقتصاد هنر را در رأس برنامه‌ ایم گذاشته ام. تلاش‌هایی هم در بخش اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی صورت گرفته است.

جنتی همچنین با بیان این‌که در زمینه ایجاد اشتغال، هزینه ای که در این حوزه می پردازیم یک سوم سایر حوز هاست، گفت: در حال حاضر پیشنهاد کرده ایم نهادی با عنوان «نهاد اقتصاد خلاق» تصویب شود.

جنتی توضیح داد: گالری های مجازی می توانند چند ده برابر بیشتر از گالری های فیزیکی، آثار هنری را به نمایش بگذارند و اطلاعات جامعی درباره اثر و پدیدآورندگان آن ارائه کنند. همچنین در هر ساعتی از شبانه روز، انبوهی از آثار هنری را می توانند در اختیار مخاطبان قرار دهند. با این همه، نگارخانه های مجازی هرگز رقیبی برای گالری‌های فیزیکی نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند و انتظار می رود همکاری های نزدیکی بین آن ها شکل بگیرد و به افزایش کارایی نگارخانه داری منجر شود.

جنتی در پایان گفت: امروز احساس کردم یکی از آرزوهای من در این زمینه تحقق پیدا کرده است. در زمینه کتاب نیز کارهای خوبی انجام شده و نهادها و واحدهای خصوصی مثل شهر کتاب، کتاب ها را روی سایت قرار داده اند. بسیاری از بخش های خصوصی نیز در این زمینه فعالیت هایی داشته ‌اند. در حوزه فیلم سینمایی و تولیدات موسیقایی نیز اخیرا اقدامی صورت گرفته و سامانه نمایش خانگی برای بهره برداری در حال بررسی است تا فیل ها و آثار موسیقایی ارزشمند در این سامانه قرار گیرند و مردم در سراسر جهان از آن ها استفاده کنند. امروز که دنیا، دنیای تجارت الکترونیکی است، بخش هنرهای تجسمی هم باید وارد شود و رسالت خود را انجام دهد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.