میثم چگین درباره فعالیت‌های دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نقد،‌ مناظره و نظریه‌پردازی گفت:این دبیرخانه که از سال ۸۴ آغاز به کار کرده، تنهاجایی است که به صورت رسمی اجازه تأییدنظریه را دارد.

۲۴نظریه، نوآوری و نقد مورد تأیید قرار گرفته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، میثم چگین طی گفتگویی درباره فعالیت‌های دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نقد،‌ مناظره و نظریه پردازی گفت: این دبیرخانه که از سال ۸۴ آغاز به کار کرده، تنها جایی است که به صورت رسمی اجازه تأیید نظریه به عنوان نظریه، نوآوری و نقد را دارد.

وی در ادامه افزود: تاکنون ۲۴ نظریه، نوآوری و نقد مورد تأیید دبیرخانه قرار گرفته که آخرینش هم مربوط به همین اردیبهشت ـ خرداد سال ۹۵ است. به صورت دسته بندی شده از این ۲۴ اجلاسیه موفق از حدود ۵۰۰ طرح ارسالی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، ۱۱ مورد نظریه، ۱۱ نوآوری و یک نقد بوده است.

وی با اشاره به اینکه روال کار تأیید طرح‌های آتی ادامه دارد،‌ گفت: در حال حاضر تفکیکی از وضعیت تعداد دانشگاه و حوزوی بودن آثار ندارم اما یک تعداد از آنها از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌حوزه و دانشگاه و علوم و فرهنگ اسلامی است و یک تعداد هم از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی ارسال شده است.

چگین در پاسخ به اینکه چه تعداد از این نظریات در قالب کتاب منتشر شده، گفت: ما تاکنون در این مرکز ۷۲ کتاب و کتابچه منتشر کردیم که از این ۲۴ اثر تأیید شده یک تعداد به صورت غیر رسمی از پیش اجلاسیه‌ها کتابچه تهیه شده و حدود هفت یا هشت کتاب کامل نیز از برخی نظریات با همکاری دانشگاه‌ها منتشر شده است.

وی با تأکید بر اینکه اکنون حدود هشتاد طرح نامه در جریان داریم،‌گفت: اینها هر کدام در یک مرحله قرار دارند. نظریات در مراحل اول مشخص می‌شود که آیا حرفی برای گفتن دارند یا خیر، اثر کپی است یا حرف تازه‌ای دارد پس از آن برایش چند داور و ناقد مشخص می‌شود و اجلاسیه‌هایی با حضور ناقدان و داوران در مراحل پایانی نویسندگان از آثار خود دفاع می‌کنند.

معاون علمی دبیرخانه هیئت نظریه پردازی با تأکید بر اهداف اصلی این هیئت گفت: فلسفه وجودی این هیئت حمایت است ما متولی تولید نظریه نیستیم و اعتقاد داریم که باید دانشگاه‌ها فعال شوند، ثمره کارهای علمی دانشگاه ها به اینجا می‌آید و هدف ما سنجش، اعتباردهی و حمایت است یعنی ما در واقع یک نظریه را به جامعه علمی معرفی می‌کنیم.

وی درباره نحوه حمایت‌هایشان از نظریات تأیید شده گفت:  ما سه دسته حمایت از حقوقی و مالی ـ علمی و ترویجی و اجتماعی در هیئت داریم اولی معرفی صاحب نظریه به جشنواره‌های مثل فارابی، خوارزمی، حوزه، کتاب سال و سپس ارائه گواهی حکم ثبت به نویسنده است تا کسی نتواند ادعای این نظریه را داشته باشد سپس ارتقا رتبه علمی افراد است که البته این هنوز مصوب نشده ولی تلاشمان این است که به زودی تصویب شود.

چگین ادامه داد: یک بحث دیگر هم پرداخت مبلغ مالی جایزه است و همینطور حمایت‌های علمی مثل انتشار آثار، فراهم کردن زمینه کاربردی کردن نظریات و معرفی به سازمان‌ها، حمایت از رساله‌های دکتری ذیل نظر این اساتید و فراهم کردن زمینه فرصت مطالعاتی در داخل و خارج کشور و در نهایت حمایت‌های ترویجی انعکاس آثار در نشریات و سایت‌های داخلی و خارجی و ترجمه به زبان‌های مختلف است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد نظریات ثبت شده در دوره دبیری حجت‌الاسلام خسروپناه در هیئت بوده است، گفت:‌ حدود پنج یا شش نظریه برای دوره اخیر است، مابقی برای دوره پیش است یک دوره یک ساله هم که هیئت تعطیل بود.

چگین با اشاره به اینکه در هفته جاری نیز اجلاسیه‌ای از حجت‌الاسلام بستان در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار می‌شود، افزود: برطبق آمار جلسات مجمع هیئت حمایت تاکنون ۱۱۲ جلسه، شورای علمی ـ راهبری ۸۴ جلسه، شورای علمی کرسی ۳۵۰ جلسه، تفاهم نامه منعقده با کمیته‌های دانشگاه ۷۶ مورد، نشست با مسئولین و روسا ۱۱۹ مورد، کارگاه‌های آموزشی و توجیهی در دستگاه‌ها ۴۵ مورد، همایش و رونمایی ۳۳ مورد، تعداد اجلاسیه‌ها و پیش اجلاسیه‌ها ۴۰۲ مورد بوده است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا تا به حال این تعداد اندک نظریه پس از گذشت سال‌ها به تصویب رسیده و چرا روند فعالیت‌ها کند پیش می‌رود، گفت: برای پاسخ به این سوال باید به جایگاه دانشگاه در فرآیند ارائه نظریات اشاره کنم؛ این سوال همیشه از ما می‌شود که چرا ۲۴ اجلاسیه بیشتر تأیید نشده است؟ ما همیشه تأکید می‌کنیم که تولید نظریه و فعال کردن اساتید به عهده دانشگاه‌ها است؛ حال یک سری نقدهایی هم در این زمینه مطرح است، مثل اینکه برخی مسائل فرهنگی حاکم در دانشگاه‌ها باعث شده اساتید به سمت آموزشی شدن حرکت کنند تا پژوهش، بنابراین ترجیح می‌دهند کارهای آموزشی انجام دهند تا مطالعه تخصصی! این موضوع نشانه ضعف حوزه فرهنگ و علوم انسانی ما است.

چگین اظهار داشت: برخی اساتید حتی جسارت نقادی هم ندارند، ممکن است نظری هم داشته باشند اما این جسارت را ندارند که مطرح کنند! عوامل ضعیف‌تری از جمله فضای آزاداندیشی و ... نیز عامل فعال عمل نکردن اساتید است، لذا مشکل اینجا از ما نیست، از دانشگاه‌ها و کم تحرکی اساتید است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.