۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 404783

قدس آنلاین: در روایات ائمه اطهار(ع) صله رحم را سبب افزایش طول عمر انسان و قطع ارتباط با خویشاوندان دلیلی برای کاهش عمر انسان بیان شده است.

این عمل در مرگ  تعجیل می اندازد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی، کارشناس دینی، در برنامه «تا نیایش» شبکه پنجم سیما، به تبیین جایگاه صله رحم و عواقب ترک آن از منظر اسلام پرداخت و گفت: حضرت امیرمؤمنان(ع) نداشتن صله رحم با آشنایان را از نشانه‌های نامطلوب عصر جاهلیت دانسته است.

 

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی با بیان این که انجام صله ارحام از واجبات قطعی در اسلام است، بیان کرد: صله رحم به معنای ایجاد ارتباط، دید و بازدید و رسیدگی به امور با مال، آبرو سایر امکانات موجود برای خویشاوندان و نزدیکان است.

 

وی به آثار و آفات قطع رحم در زندگی اشاره کرد و افزود: امیرمؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه فرموده است که ظلم، قطع رحم و قسم دروغ بستن به خداوند از گناهانی است که عقوبت و عذاب آن در همین دنیا جاری می‌شود.

 

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی ابراز کرد: حضرت امام علی(ع) در دعای کمیل از خداوند درخواست کرده است تا ایشان را از گناهانی که نابودی انسان را سرعت می‌دهد، دور کند، بنابراین فردی از صحابه سؤال کرد که چه گناهی است که عقوبت آن در این دنیا است، ایشان فرمودند که قطع رحم از گناهانی است که در همین دنیا نتیجه و آثار شوم آن انسان را گرفتار می‌کند.

 

این کارشناس دینی عنوان داشت: در روایات ائمه اطهار(ع) صله رحم را سبب افزایش طول عمر انسان و قطع ارتباط با خویشاوندان دلیلی برای کاهش عمر انسان بیان شده است.

 

کارشناس مسائل دینی با بیان این که صله ارحام، اهمیت فراوانی در اسلام دارد، افزود: افرادی که به واسطه نسبت از جانب پدر، عمو، عمه، خاله و دایی؛ خویشاویند فرد می‌شوند، از مصادیق وجوب صله رحم در اسلام است، اما افرادی که به واسطه نسب و ازدواج با انسان خویشاوند انسان می‌شوند، ارتباط و دیدار با آنها از مستحبات تأکید شده در دین مبین اسلام است.

 

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی با بیان این که افراد به هیچ بهانه‌ای حق بر هم زدن ارتباط با آشنایان را ندارند، اظهار داشت: یکی از صحابه از امام صادق (ع) پرسید که یکی از آشنایان من ناصبی است و زمانی که با وی دیدار می‌کنم اعتقاد و باورهای مرا مسخره می‌کند، آیا حق قطع ارتباط با ایشان را دارم؛ این امام معصوم در جواب وی فرمودند که به هیچ وجه حق قطع ارتباط با این فرد را نخواهی داشت، مناسب است که با فرستادن نامه، ارسال هدیه و از طریق آشنایان دیگر جویای احوال وی شوید و اگر این مسائل در وی اثر نداشته است، حداقل برای وی دعای خیر انجام دهید.

 

وی با بیان این که گاهی ممکن است ارتباط با خویشان و انجام تکلیف الهی با هم تعارض پیدا کند، بیان کرد: برخی از آشنایان نسبت به ارزش‌های الهی پایبند نیستند، اما حق قطع ارتباط با آنها را نداریم و در این موارد مناسب است که به رفت و آمدهای مدیریت شده و به اندازه ضرورت اکتفا شود.

 

این کارشناس دینی ابراز کرد: برخی افراد به جهت ندادن خمس و زکات آشنایان با آنها قطع ارتباط کرده‌اند، اما این مسأله دلیلی برای برهم زدن ارتباط در اسلام نیست، بنابراین زمانی که انسان دلیل قطعی دارد که پذیرایی با مال حرام و خمس نداده است، می‌تواند از پذیرایی صرف‌نظر کند و تنها به دیدار آنها اکتفا کنند، اما اگر شک و شبهه‌ای در مال آنها دارد، می‌تواند از این پذیرایی استفاده کند و هیچ وظیفه‌ای از نظر شرعی برعهده وی وجود ندارد.

 

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی بیان کرد: مناسب است که در دیدار افرادی که به مسائل شرعی توجهی ندارند، با حسن اخلاق آنها را به ارزش‌های اسلامی دعوت کنیم و مطلوب نیست که با خودبرتربینی و خشونت از آن‌ها دوری گزینم و ارتباط خویش را با آنها قطع کنیم.

رسا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.