قدس آنلاین/ اعظم طیرانی : دکتر حامد فرهادی، یکی از فوق تخصص های جوان کشور است که اکنون پس از ۳۲ سال تحصیل با کسب رتبه برتر بورد فوق تخصص جراحی پلاستیک ، ترمیمی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین کسب بورد جراحی پلاستیک ، ترمیمی و زیبایی اتحادیه اروپا مشغول درمان بیماران است.

غیر متخصص ها آثار نامطلوبی در جراحی پلاستیک به جا می گذارند

وی شهریور ماه 1358 در خانواده ای اهل علم متولد شد. سال 1376 در رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته و پس از آن در رشته جراحی عمومی به مدت چهار سال تحصیل کرد. سال 89 نیز موفق به دریافت دانش نامه جراحی عمومی شد و به مدت دو سال در شهرستان فردوس طبابت کرد.

دکتر فرهادی سال 91 در رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک ، ترمیمی و زیبایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته و سال 94 نیز موفق به کسب رتبه برتر بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک ،ترمیمی و زیبایی کشور شد. وی اکنون عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گروه جراحی پلاستیک ،ترمیمی و زیبایی است.

در ادامه گفت وگوی ما با ایشان را می خوانید.

*آقای دکتر جراحی پلاستیک چیست و چه جایگاهی در علم پزشکی دارد؟

** جراحی پلاستیک (Plastic surgery)، یکی از تخصص های پزشکی است که با اصلاح یا ترمیم شکل و کارکرد هرگونه نقص یا بدشکلی بدن انسان سر و کار دارد و اصول جراحی در جراحی پلاستیک بر حفظ بافت ها، جایگزینی بافت با بافت مشابه، اصلاح نواقص مختلف بدن و بهبود زخم با فراهم کردن شرایط مطلوب ترمیم زخم است.

جراحی پلاستیک از دو بخش زیبایی و ترمیمی تشکیل شده است.پلاستیک از کلمه پلاستیکتوس یونانی ( به معنای شکل و فرم دهی) گرفته شده است. جراحی ترمیمی یا باز سازی اعضای از دست رفته نیز در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد بر اثر سانحه یا بیماری خاصی عضوی را از دست داده و جراح پلاستیک باز سازی آن عضو را انجام می دهد. همچنین اصلاح ناهنجاری های مادر زادی نظیر شکاف لب و کام، اصلاح عوارض سوختگی های مزمن، اصلاح بد شکلی های جمجمه ، دست ها و پاها از جمله کارهایی است که توسط جراحان پلاستیک انجام می شود تا فرد بتواند به زندگی عادی بازگردد. بخشی دیگر از کار جراحی های زیبایی است که به منظور زیباتر کردن یک عضو و رفع ایرادهای احتمالی در آن عضو انجام می شود.

البته عنوان دقیق این رشته جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی است که در ایران یکی از رشته های فوق تخصصی محسوب می شود و متقاضیان آن ،ابتدا باید دوره پزشکی عمومی و تخصص جراحی را بگذرانند و سپس به مدت سه سال دوره فوق تخصصی را طی کنند.

*چه شد که جراحی پلاستیک را به عنوان فوق تخصص انتخاب کردید؟

** جراحی پلاستیک تلفیقی از علم و هنر است و جراح پلاستیک باید هنر زیباتر کردن عضو را داشته باشد .یکی از مواردی که موجب شد من به این رشته علاقمند شوم این بود که از این طریق می شود افرادی را که دچار ناهنجاری در چهره یا ظاهر هستند درمان کرد .همچنین  همیشه افرادی در جامعه هستند که بر اثر سانحه یا تصادف عضوی را از دست می دهند که درمان آن ها از طریق جراحی پلاستیک امکان پذیر است و این جراحی تاثیر قابل توجهی در روحیه و کیفیت زندگی این بیماران دارد .

ضمن آنکه پیش از ورود به رشته جراحی پلاستیک ،در حوزه جراحی عمومی فعالیت داشتم و احساس می کردم توانایی انجام عمل هایی را که نیازمند سلیقه و هنر است دارم به همین دلیل با اطمینان از اینکه در این رشته فردی مفید خواهم بود آن را انتخاب کردم و در این رشته ادامه تحصیل دادم.

*به نظر شما یک جراح پلاستیک موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

** به اعتقاد من جراحی پلاستیک، جلوه زیبایی از مسیر علم می باشد .ممکن است افراد مختلفی در این حوزه فعالیت داشته باشند اما هنگامی که درمان از مسیر علم و توسط فوق تخصصان جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی انجام می شود بیماران احساس ایمنی بیشتری خواهند داشت .مانند احساس امنیتی که هنگام سفر با یک هواپیمای مدرن داریم در مقایسه با هواپیماهایی که ساعت پروازی آن ها گذشته است. قابل درک است که در هر یک از این شرایط احساس آرامش و امنیت متفاوتی را تجربه خواهیم کرد.

*متخصصان جراحی پلاستیک در حوزه فعالیت خود با چه مشکلاتی  مواجه اند؟

**یکی از مشکلات اصلی در این حوزه نبود کانال های نظارتی است. اکنون بخش عمده ای از جراحی های زیبایی توسط افراد غیر متخصصی انجام می شود که مسیر آکادمیک را طی نکرده و مردم نیز به دلیل نداشتن اطلاعات کافی این افراد را با عنوان پزشک زیبایی می شناسند. بنابراین هنگامی که درمان توسط افراد غیر متخصصی که توانایی های علمی لازم را ندارند انجام می شود، عوارضی ایجاد خواهد شد که در بسیاری از مواقع قابل اصلاح نیست و مردم به دلیل نا آگاهی این مشکلات را به دانش جراحی پلاستیک تعمیم می دهند.

جراح پلاستیک فردی است که دوره پزشکی عمومی ، جراحی عمومی و جراحی پلاستیک را طی کرده سپس موفق به دریافت مجوز جراحی پلاستیک شده است اما متاسفانه اکنون برخی از اقدامات در شرایط نامطمئن و توسط افراد فاقد توانایی علمی و عملی انجام می شود و نظارت قابل توجهی بر این تخلفات نیست. غافل از اینکه حتی تزریق بوتاکس که جزو ساده ترین اقدامات زیبایی است اگر توسط افراد غیر متخصص انجام شود می تواند منجر به بروز عوارض چشمی و عفونت های پوستی غیر قابل جبرانی شود .

*آقای دکتر به نظر شما دغدغه های حرفه ای و صنفی جراحان پلاستیک کشور چیست؟

** ورود افراد غیر متخصص و افرادی که صلاحیت فعالیت در این حوزه را ندارند و به صورت غیر قانونی کار می کنند مهمترین دغدغه حرفه ای جراحان پلاستیک کشور است ، زیرا نتایج کار آن ها منجر به بد نام شدن عمل های جراحی پلاستیک می شود.

دغدغه دیگر اینکه متاسفانه هنوز در جامعه ما شرایطی فراهم نشده که مردم دید واقع گرایانه ای نسبت به جراحی های پلاستیک داشته باشند.منظورم از دید واقع گرایانه این است که ما یک سری ابزارهایی داریم و علم بشر تا حدی پیشرفت کرده است. اگر فردی با دیدگاهی واقع گرایانه و اینکه بداند چه تغییری قرار است در او ایجاد شود تصمیم به انجام جراحی بگیرد به طور حتم پس از جراحی رضایت کامل خواهد داشت، اما اگر تصورات غیر واقع گرایانه ، براساس تخیل و تبلیغات کذب  داشته باشد پس از عمل جراحی با مشکل و نا رضایتی مواجه خواهد شد.

 به اعتقاد من افراد علاقمند به جراحی های زیبایی باید پیش از اقدام به جراحی ، بررسی کنند که با انجام عمل جراحی مورد نظر به چه نتیجه ای دست می یابند و تحقیقات لازم در خصوص پزشک معالج خود را داشته باشند و مطمئن شوند که وی حتماً فردی تایید شده و دارای مدرک معتبر جراحی پلاستیک باشد. پس از انجام جراحی نیز با توجه به اینکه چند ماهی لازم است تا تورم ها به طور کامل برطرف و بافت ها ترمیم شود با صبر و حوصله دوره نقاهت را طی کنند .

*بسیاری معتقدند جراحی پلاستیک به دلیل افزایش رو به رشد جراحی های زیبایی یکی از پر درآمد ترین مشاغل کشور است .این گفته صحت دارد؟

** به طور حتم اینچنین نیست. اگر بخواهیم رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را با سایر حرفه ها مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که انگیزه مالی تاثیری در انتخاب ها ندارد. زیرا فردی که موفق به دریافت فوق تخصص یکی از رشته های پزشکی می شود بیش از 30 سال از عمر خود را بدون هیچگونه درآمدی صرف علم و تحصیل می کند و پس از آن با قبول کاری پر مسوولیت و پر استرس وارد این حرفه می شود. بنابراین اگر انگیزه مالی برای پزشکان در اولویت و حایز اهمیت بود چنین مسیر سختی را انتخاب نمی کردند و می توانستند از مسیر های راحت تر و با صرف زمان کمتری درآمد قابل توجهی کسب کنند.

* به عنوان یک عضو هیات علمی دانشگاه جایگاه جراحی پلاستیک ایران در جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

** به دلیل صدماتی که برای مجروحان عزیز طی هشت سال دفاع مقدس ایجاد می شد ،جراحی پلاستیک در کشور رشد قابل توجهی داشته است. زیرا تعداد زیاد عزیزانی که طی دوران دفاع مقدس دچار آسیب های صورت و سایر اعضا می شدند موجب شد،جراحی پلاستیک با سرعت بیشتری رشد کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای کشور برای درمان این عزیزان باشد. ضمن آنکه آمار سوختگی ها در ایران بالاتر از میانگین جهانی است در نتیجه تکرار و تجربه درمان های متعدد و به روز نگه داشتن این علم در کشور موجب شده در حوزه جراحی های پلاستیک و ترمیمی جایگاه قابل قبولی در سطح بین الملل داشته باشیم.

در خصوص جراحی های زیبایی نیز به جرأت می توان گفت جراحی های زیبایی که توسط متخصصان جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی انجام می شود جزو بهترین جراحی های زیبایی در جهان است و گواه این مساله بیماران بی شماری هستند که هر ساله از سایر کشور ها برای انجام جراحی های زیبایی به ایران مراجعه می کنند.

همچنین ارتباط خوب جراحان پلاستیک ، ترمیمی و زیبایی ایرانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی فعالیت دارند با جراحان فعال در ایران ، موجب آشنایی جراحان پلاستیک کشور با تکنیک ها و روشهای علمی مدرن شده است و می توان گفت در این حوزه ، همگام با کشورهای توسعه یافته جهان هستیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 22 IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    3 0
    کاش با انتشار این مطالب از اقدامات غیر مجاز آرایشگاههای زنانه و حتی مردانه و افراد غیر متخصص پیشگیری شود