راه اندازی طب اورژانس اطفال و و همچنین اورژانس پیش بیمارستانی اطفال در کاهش مرگ و میر کودکان بسیار حایز اهمیت است چرا که حوادث وتصادفات نخستین عامل مرگ ومیر کودکان کشور پس از سن نوزادی است.با این حال هنوز طب اورژانس اطفال در کشور توسعه نیافته است.

ضرورت راه اندازی اورژانس پیش بیمارستانی اطفال در کشور

بیش از 10 سال است طب اورژانس در کشور راه اندازی شده و بسیاری از مشکلات درمانی بزرگسالان در مراکز اورژانس کاهش یافته  و به روند تشخیص و در پی آن درمان سرعت بخشیده است. اما با توجه به اینکه متخصص اورژانس اطفال نداریم و در مراکز اورژانس نیز پزشکان متخصص اطفال(به صورت مقیم ) نداریم ، لازم است برای هر اقدام درمانی در اورژانس با متخصصان مختلف تماس گرفته شود و همین موضوع ممکن است موجب از دست رفتن زمان طلایی درمان شود. در حالی که با راه اندازی و توسعه طب اورژانس اطفال این مشکل برطرف خواهد شد. 

بیش از سه دهه است طب اورژانس  اطفال در آمریکا و برخی از کشورهای صنعتی تاسیس شده است. به دلیل آنکه وقتی کودکی وارد اورژانس می شود باید پزشکی وجود داشته باشد که در خصوص اورژانس بیماری کودکان تخصص لازم را داشته باشد. ما نمی توانیم همزمان 10فوق تخصص مختلف نظیر قلب، ریه، آلرژی ، اعصاب ، ارتوپد و... را در بیمارستان داشته باشیم.اما اگر یک فوق تخصص اورژانس داشته باشیم می تواند کار تمام این تخصص ها را انجام دهد و به لحاظ اقتصادی نیز برای بیمارستان مقرون به صرفه است .زیرا فوق تخصص اورژانس اطفال این توانایی را دارد که وضعیت کودک را استیبل یا پایدار کند و پس از آن به نزدیک ترین سرویس مربوطه تحویل دهد.

اهمیت این مهم در حد اهمیت طب اورژانس است. تا قبل از ایجاد رشته طب اورژانس ،اورژانس های کشور متولی نداشت و هنگامی که بیمار وارد اورژانس می شد به ویژه اورژانس های بیمارستانی ،پزشکی نبود که مسوولیت بیمار را بر عهده بگیرد و بیماران با مشکلات زیادی مواجه بودند و به رغم پایین بودن آمار سوانح و تصادفات در مقایسه با اکنون میزان مرگ و میرها بیشتر بود و بیمارستان های ما در این زمینه با مشکلات متعددی مواجه بودند.زیرا ممکن بود برخی از متخصصان رشته های پزشکی مشغول عمل جراحی یا درمان باشند و با تاخیر بر بالین بیماران اورژانسی حاضر شوند که این تاخیر در برخی مواقع موجب از دست دادن  زمان طلایی درمان می شد.اما با راه اندازی طب اورژانس ،اورژانس های کشور توسعه پیدا کرد و فضای فیزیکی آن ها استاندارد و تریاژ بیمارستانی نیز ساماندهی شد.

در تمام کشورها تریاژ نکته بسیار مهمی در طب اورژانس محسوب می شود درحالی که در  گذشته افردی که وارد بیمارستان می شدند نوبت می گرفتند و طبق نوبت ویزیت می شدند، اما بر اساس  تریاژ ، هر بیماری که بد حال تر باشد در اولویت ویزیت است.  به این ترتیب بیماران اورژانس سطح بندی شدند تا  اقدامات درمانی مورد نیاز بیمار  به موقع انجام شود .

اکنون باید به سمتی حرکت کنیم که علاوه بر توسعه اورژانس اطفال در کشور، اورژانس پیش بیمارستانی اطفال نیز داشته باشیم و اورژانس اطفال از اورژانس بزرگسال جدا شود .ضمن آنکه توجه داشته باشیم طب اورژانس اطفال ، علاوه بر نیروی متخصص نیازمند امکانات وفضای فیزیکی لازم نیز می باشد و شایسته است ابتدا در بیمارستان هایی نظیر بیمارستان کودکان مفید که از امکانات درمانی و فضای فیزیکی استاندارد برخوردار است طب اورژانس اطفال راه اندازی شود و سپس با الگو برداری از این مرکز تخصصی درمانی در سایر بیمارستان های کودکان( به ویژه بیمارستان های تخصصی اطفال مراکز استان ها )گسترش یابد .

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.