به دنبال تشکیل پویش «کودکان کتابخوان سرزمین بدون جنگ» توسط جوانان ایرانی و افغانستانی در ایام نمایشگاه کتاب تهران، ۷۰۰ هزار جلد کتاب جمع‌آوری شده که نخستین مجموعه آن‌ها به افغانستان ارسال شد.

اهدای ۷۰۰ هزار کتاب به کودکان افغان

به گزارش قدس آنلاین، رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان اخباری اختصاصی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده و ما را با حال و هوای کتاب و کتابخوانی در همسایه شرقی کشورمان آشنا کرده است.

* کودکان کتابخوان سرزمین بدون جنگ

اخیراً کمپینی با نام «کودکان کتابخوان سرزمین بدون جنگ» تحت تأثیر فعالیتی که صابر حسینی در روستاهای بامیان افغانستان انجام می‌دهد، کلید خورده است.

از طریق این کمپین کتاب‌های مختص کودکان به صورت فراخوان عمومی و کمک‌های مردمی جمع‌آوری و به مناطق جنگ‌زده و محروم افغانستان ارسال میشود.

صابر حسینی با یک دوچرخه و صندوقچه‌ای در پشت، رکاب‌زنان برای کودکان روستاهای مرکز بامیان افغانستان کتاب می‌رساند. ماه‌ها از فعالیت وی می‌گذرد و کودکان زیادی با نام «صابر حسینی» آشنا شده‌اند.

*اهدای 700 هزار کتاب به کودکان افغان

به دنبال تشکیل این کمپین در ایام بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،  اولین سری کتاب‌های جمع‌شده به افغانستان ارسال شد.

آزاده صادقی از فعالان این کمپین با تاکید بر اینکه به هیچ نهاد و سازمانی وابستگی ندارند، گفت: این فعالیت‌ها از مهرماه سال گذشته شکل سازمان‌یافته‌ای به خود گرفته و در حال حاضر ما توانسته‌ایم حدود 700 هزار جلد کتاب کودک را جمع‌آوری کنیم.

*«سیاسر» منتشر شد

رمانی از «محمد حسین محمدی» نویسنده افغان ساکن اروپا با عنوان «سیاسر» از سوی نشر حکمت کلمه منتشر شد.

این رمان سرگذشت دختری افغانستانی است که در منطقه‌ تحت تسلط طالبان در افغانستان به‌ اجبار و از ترس طالبان در زیرزمین خانه‌شان زندگی می‌کند و این زندگی تاریک و دخمه‌ای، گوشه‌هایی از وجودش را آفتابی می‌کند که همه و همه مخاطب را در عین شیرینی با تلخی‌هایی مواجه می‌کند.

*«فرهنگ داستان نویسی افغانستان» منتشر شد

فرهنگ داستان نویسی افغانستان تالیف محمدحسین محمدی نویسنده و پژوهشگر افغانستانی توسط انتشارات شهاب منتشر شده است.

این کتاب شامل 5 بخش است؛ «فرهنگ داستان نویسان افغانستان» که شرح حال داستان نویسان و آثار آنان را در بر می‌گیرد، «فرهنگ توصیف داستان بلند و رمان در افغانستان» که دربرگیرنده مشخصات شناسنامه‌ای و خلاصه‌ای از رمان‌ها است، «کتاب شناسی داستان کوتاه افغانستان» و «سال شمار ادبیات داستانی افغانستان» که به طور فشرده تحولات مهم داستان نویسی معاصر افغانستان را مرور می‌کند.

* انتشار کتاب صوتی «صدای سخن عشق»

کتاب صوتی «صدای سخن عشق» متضمن اشعار مثنوی معنوی در کابل منتشر شد. از این کتاب با حضور هنرمندان و ادب‌دوستان کابلی در باشگاه فرهنگی مهران رونمایی شد.

*چاپ کتاب «زندگی، آثار و اندیشه‌های تاریخ‌نگارانۀ دکتر عبدالهادی حائری»

این کتاب در سه فصل تنظیم شده است. در فصل اول به زندگی عبدالهادی حائری پرداخته شده است. او زندگی پرفراز و نشیبی در پرحادثه‌ترین روزگاران تاریخ معاصر ایران داشته است.

در این بررسی تلاش شده بر بنیاد روشی عین‌گرا تاریخی او یا به تعبیر نگارنده روش‌شناسی انتقادی یا دیالکتیک عین و ذهن، زندگی او در متن رویدادها مطالعه شود. تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق، نخستین رویارویی اندیشه‌گران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب، تاریخ جنبش‌ها و تکاپوهای فراماسونگری در کشورهای اسلامی، اشک سرد (داستان بلند)، آنچه گذشت (نقشی از نیم‌قرن تکاپو) و .... برخی از کتاب‌های این تاریخ‌نگار برجسته ایرانی است.

*تجدیدچاپ آثار قدیمی کانون پرورش فکری

کانون پرورش فکری کودکان پس از سال‎ها به بازنشر آثار قدیمی اقدام کرده است.

آثاری چون «شعرهایی برای کودکان»، «بهار در شعر شاعران ایران»، «تصویرها»، «آرش کمانگیر»، «سیبو و سارا کوچولو»، «من و خارپشت و عروسکم»، «گل بانو و خورشید»، «توکایی در قفس»، «سفرهای سندباد»، «فلزها»، «پهلوان پهلوانان»، «پرنده چه گفت؟» و «بابای شب» از آثاری هستند که توانسته‌اند جایزه «هانس کریستین آندرسن»، جایزه نمایشگاه «NOMA»، جایزه نمایشگاه کتاب‌های تصویری جهان، جایزه نمایشگاه بولونیا «BOLOGNA»، جایزه سیب طلایی در نمایشگاه «BIB» و کسب لوح تقدیر جشنواره کتاب کودک و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص دهند. این کتابها بار دیگر به زیور چاپ آراسته شدند.

* 78 درصد معلمان مدارس کابل زنان هستند

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار ارقامی در مورد آموزگاران زن مدارس افغانستان، اعلام کرد که از مجموع بیش از 215 هزار آموزگار در مدارس افغانستان، 39 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

تعداد حضور آموزگاران زن در روستاها و شهرها متفاوت است، مسئولان وزارت آموزش و پرورش افغانستان می‌گویند بدلیل ناامنی‌ و وجود رسم‌های ناپسند، در برخی از شهرستان‌های افغانستان یک معلم زن هم حضور ندارد.

براساس ارقام منتشر شده توسط دفتر ریاست جمهوری افغانستان، در حال حاضر 9.5 میلیون دانش‌آموز در مدارس افغانستان درس می‌خوانند و 38 درصد،‌ یعنی سه و نیم میلیون دانش‌آموز را دختران تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.