مهناز خجسته نیا: با اینکه «کاهش ذخایر»، «جیره بندی» و «قطع آب» شرب هر ساله با شروع تابستان، گرمای هوا را تشدید می‌کند، اما اجحاف به حق شهروندان به دلیل آبیاری فضای سبز با آب شرب، داغی این گرما را غیر قابل تحمل می‌کند.

استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز

 

چند سالی است که آبياري فضاهاي سبز با آب شرب دغدغه ای شده که در شرایط بحران بی آبی جدی می‌شود، اما شهرداري‌ها تکذيب می‌کنند و اداره آب و فاضلاب تأييد مي‌کند.

روز گذشته نیز خبری به نقل از مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی منتشر شد که در آن آمده است: «52 درصد از فضای سبز شهرهای این استان با آب شرب آبیاری می‌شوند.»

وی با بیان اینکه باید میزان مصارف آب شرب برای امور غیرشرب با توجه به وجود تنش آب در شهرهای این استان کاهش یابد، می‌گوید: هم اکنون هزار و 800 هکتار از فضای سبز خراسان رضوی با آب شرب آبیاری می‌شود.

این مقام مسؤول، سطح فضای سبز 73 شهر زیرپوشش آبفای استان را سه هزار و 500 هکتار اعلام می‌کند و اظهار می‌دارد: فقط هزار و 700 هکتار آن توسط آب غیرشرب آبیاری می‌شود.

اسماعیلیان با اشاره به اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب غیرشرب برای آبیاری فضای سبز در هشت شهر استان اظهار می‌دارد: این طرح در 60 شهر دیگر هنوز در دست اجراست.

وی می‌گوید: هم اکنون هزار و 505 انشعاب مجاز برای آبیاری فضای سبز در شهرهای استان به جز مشهد وجود دارد که مقدار آب مصرف شده در آن‌ها طی سال گذشته چهار میلیون و 737 هزار متر مکعب بوده است.

وی با تأکید بر تسریع در اجرای طرح جداسازی آب غیرشرب از آب شرب می‌افزاید: استفاده از آب غیر شرب یا پساب تصفیه شده فاضلاب برای آبیاری فضای سبز، کمک شایانی به تأمین آب شرب شهروندان می‌کند.

* رد ادعا توسط شهرداری مشهد

استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز مشهد نیز از موضوعاتی است که همواره مورد انتقاد است، اما شهرداری مشهد آن را رد می‌کند.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، وسعت فضاي سبز موجود مشهد حدود سه هزار و 200 هکتار است که این میزان روزانه به 22 ميليون ليتر آب نياز دارد.

کاظمی، استفاده از آب شرب را براي آبياري فضاي سبز مشهد رد مي‌کند و مي‌افزايد: فقط از آب چاه و آب تصفيه شده استفاده مي‌کنيم.

به گفته وی همچنین آب سد کارده پیش از ورود به شبکه تصفيه و نيز از پساب رقيق شده با آب شهري هم براي آبياري فضاي سبز استفاده مي‌کنيم.

وی تصريح مي‌کند: آب تمام بوستان‌هاي موجود در مشهد نيز از طريق آب چاه تأمين مي‌شود.

* تأیید تخلف رو به کاهش در مشهد

اگر چه تأیید یا رد استفاده شهرداری مشهد از آب شرب برای آبیاری فضای سبز از طریق شرکت آب و فاضلاب مشهد می‌توانست به صحت و سقم این دغدغه پاسخ بدهد، اما اعلام آن از سوی شرکت آب و فاضلاب به فرصت زمانی دیگری موکول شد.

این در حالی است که به ادعای کارشناسان، برخي پيمانکاران فضاي سبز شهرداري مشهد به صورت غير مجاز از آب شرب برداشت کرده و از آن براي آبياري فضاي سبز استفاده مي‌کنند.

به گفته آنان، متأسفانه اين رفتار در برخي پيمانکاران شهرداري مشاهده مي‌شود که با پيگيري شرکت آب و فاضلاب، دستگاه قضايي و شهرداري مشهد، اين تخلف‌ها رو به کاهش است.

آنان مدعی اند، ميزان مصرف آب شرب براي آبياري فضاي سبز در مشهد بيشتر از اندازه اي است که معمولا اعلام مي‌شود، در حالی که حتي يک درصد آب شرب مشهد نبايد براي آبياري فضاي سبز استفاده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.