از طرفی دولت همچنان معیارهای قطع یارانه را اعلام نمی‌کند و از سوی دیگر شنیده شده حذف یارانه نقدی افراد به اتهام داشتن ملک و سلامت جسمی نیز آغاز شده است!

حذف یارانه نقدی به اتهام سلامت و خانه داشتن!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه وطن امروز، دولت در حذف یارانه نقدی افراد هیچ ‌قانونی را به غیر از خودش قبول ندارد و حتی نیازمندان هم با دلایل واهی در لیست حذف‌شدگان قرار می‌گیرند. مسؤولان همچنان به حذف غیرقانونی و بدون آیین‌نامه اجرایی یارانه نقدی افراد ادامه می‌دهند و برای انتشار معیارهای حذف نیز مقاومت می‌کنند.
سال گذشته مخاطبان «وطن‌امروز» اعلام کردند داشتن ملک (یک واحد آپارتمان ۴۵ متری) و سفر خارجی از دلایل حذف یارانه نقدی آنها اعلام شده بود. اگر داشتن ملک، ملاک حذف یارانه نقدی باشد افراد بسیاری از لیست یارانه نقدی حذف خواهند شد و اگر فقط برخی‌ها با این معیار از لیست یارانه نقدی حذف می‌شوند که بی‌عدالتی رخ داده است. 
خبر تازه درباره معیارهای جدید حذف یارانه نقدی اینکه کمیسیون ماده ۱۰ که وظیفه ساماندهی یارانه‌ها را بر عهده دارد و عملا مسؤول مستقیم حذف یارانه نقدی است، قبل از قطع یارانه‌ها با افراد تماس می‌گیرد و خبر حذف آنها را به اطلاع‌شان می‌رساند! در این‌باره فارس گزارش داده که کمیسیون ماده ۱۰ در تماس با یارانه‌بگیران دلایل حذف را گزارش داده و به آنها اعلام می‌کند تا چند وقت دیگر یارانه نقدی آنها حذف خواهد شد. کمیسیون ماده ۱۰ در تماس با برخی شهروندان که یارانه آنها هنوز برقرار است اعلام کرد چون دارای ملک هستید احتمالا از ماه آینده یارانه شما حذف خواهد شد. بنا بر این گزارش، تماس‌گیرنده در ابتدا از شهروندان درخواست کدملی کرده و اعلام می‌کند بنا به دلایلی شما از پرداخت یارانه نقدی حذف خواهید شد.
بنا بر اظهارات کسانی که با آنها جهت حذف یارانه تماس گرفته شده است، شخص تماس‌گیرنده استدلال خود را از حذف یارانه‌بگیران در کمیسیون ماده ۱۰ داشتن ملک عنوان می‌کند و می‌گوید طبق مصوبه مجلس قرار است ۲۴ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شوند و چون شما دارای ملک هستید و بیمار هم نیستید دولت نمی‌تواند به شما یارانه نقدی پرداخت کند!
ملاک‌های من‌درآوردی
«وطن‌امروز» و برخی رسانه‌ها همواره از مسؤولان درخواست کرده‌اند ملاک و معیار حذف یارانه افراد را صراحتا و بدون پراکنده‌گویی اعلام کنند اما دولتی‌ها اصلا تمایلی به شفاف‌سازی در این زمینه ندارند، چراکه رئیس دولت در هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۳ از مسؤولان خواسته بود یارانه نقدی را بی‌سروصدا حذف کنند.
ملاک‌هایی که تاکنون به صورت مستقیم به حذف‌شدگان اعلام کرده‌اند نیز داشتن ملک، خودرو، سفر خارجی و نداشتن بیماری و... بوده است. همچنین اخیراً در تماس تلفنی از «کمیسیون ماده ۱۰ طرح حذف یارانه‌های نقدی خانواده‌های غیرنیازمند» به برخی سرپرستان خانوار اعلام شده است طبق مصوبه مجلس یارانه همه مردم غیر از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، خانوارهای آسیب‌پذیر و افرادی که بیماران لاعلاج در خانواده خود دارند، حذف می‌شود که البته در مصوبه مجلس اصلا چنین چیزی نیامده است.
گویا دولتی‌ها برای حذف بزرگ یارانه نقدی مترصد فرصت بوده‌اند و در تماس‌های تلفنی توپ حذف یارانه نقدی را در زمین مجلس می‌اندازند در حالی که دولتی‌ها از ۲ سال گذشته روند حذف یارانه نقدی را کلید زده‌اند. در این تماس‌های تلفنی با تاکید بر اینکه مکالمه ضبط می‌شود، جهت احراز هویت، نام و نام‌خانوادگی، کدملی و آدرس محل سکونت پرسیده و از سرپرست خانوار سوال می‌شود که آیا ملک مسکونی یا بیمار لاعلاج در خانواده دارد یا خیر؟ در یکی از این تماس‌ها، سرپرست خانوار از مسؤول مربوط سوال کرده که با این وضعیت، یارانه حداقل ۶۵ میلیون نفر باید حذف شود که مسؤول مربوط این موضوع را هم تایید کرده است. شاید ملاک بیمار نبودن و ملک داشتن خروجی همان جلسه ۲ نفری ربیعی، وزیر کار و نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باشد. این جلسه در نیمه اول خردادماه تشکیل شد.
تحرکات پنهانی و «بی‌سروصدای» دولت در ماه‌های گذشته و همچنین جلسه ۲ ماه پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (که جزئیات آن منتشر نشده است) به نوعی نشان‌دهنده عزم و رضایت دولت برای حذف ۲۴ میلیون یارانه‌بگیر است. به‌رغم اظهار مخالفت ظاهری دولت با تصویب قانون حذف میلیون‌ها یارانه‌بگیر، شواهد و سوابق نشان می‌دهد دولت دقیقا همین هدف را داشته است.
از روزهای نخستین آغاز به کار دولت یازدهم، برخی نزدیکان دولت و اعضای کابینه مخالفت خود را با تداوم پرداخت یارانه اعلام کردند و حتی با نمایندگان مجلس برای چگونگی حذف یارانه وارد مشورت شدند. «مصیبت عظما» و «عذاب الیم» خواندن یارانه از سوی ۲ وزیر اقتصادی دولت شاهدی بر همین موضوع است و ثابت می‌کند دولت راستگویان فقط در ظاهر مخالف حذف یارانه‌بگیران بوده است.
ریخت و پاش مسؤولان حذف شود
محمدحسن آصفری، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه دولت از سویی مصوبه قانون بودجه ۹۵ را در حذف یارانه اجرایی نمی‌کند و از سویی دیگر به شکل سلیقه محورانه اقدام به حذف یارانه ۲۰۰ هزار نفر مردم در تیرماه کرده است، اظهار داشت: آنچه من اعتقاد دارم این است، که مشکل اقتصادی دولت با قطع یارانه حل نمی‌شود و یارانه حق الزامی مردم بر ذمه دولت است. وی با بیان اینکه اسراف و ریخت و پاش در دولت علت اصلی کمبود منابع مالی است نه پرداخت یارانه افزود: دولت ملزم به پرداخت یارانه افرادی است که شرایط قانونی دریافت یارانه را دارند و به جای اینکه یارانه افراد محروم را قطع کند باید مانع ریخت و پاش، حیف و میل و سفرهای خارجی بدون تاثیر اقتصادی شود.
آصفری با انتقاد از سفرهای خارجی و غیرضروری مسؤولان اذعان داشت: سفرهای خارجی هیچگونه عایدی مادی و معنوی در پی نداشته است و هزینه‌های سرسام‌آوری را رقم می‌زند که علاوه بر مبالغ سنگین رتق و فتق سفر، حق ماموریت، هزینه هتل و هزینه اقامت را دولت باید بپردازد. وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح رفتارهای اسرافگرایانه دولت بیش از قطع یارانه نیازمندان می‌تواند موجب درآمدزایی برای کشورمان شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.