منابع آگاه شرکت کننده در نشست سران عرب در بیست و هفتمین دوره آن که طی روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئیه در نواکشوت پایتخت موریتانی برگزار می‌شود، اعلام کردند که ۹ تن از روسای جمهور و پادشاهان عربی در نشست سران حضور می‌یابند و ۱۳ رهبر بنا به دلایلی چون فوت نزدیکان و دلایل پزشکی و دیگر دلایل اعلام نشده حضور نمی‌یابند.

 ۹ حاضر و ۱۳ غایب در نشست سران عرب در نواکشوت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، ۹ رهبر حاضر نیز به صورت اولیه حضور خود را اعلام و به این امر اشاره کردند که احتمال دارد برخی از کسانی که عنوان کردند که حضور می‌یابند در این نشست حضور نیابند یا کسانی که گفتند شرکت نمی‌کنند، حاضر شدند.

طبق گفته منابع آگاه، فایز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت توافق ملی لیبی چهره جدیدی در این نشست خواهد بود چرا که برای نخستین بار در این نشست شرکت می‌کند.

منابع در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی که خواستند نامشان فاش نشود، عنوان داشتند که در کنار سراج حاکم یک امارت و سه تن از نخست وزیران و رئیس یک اتاق پارلمانی و سه وزیر خارجه نمایندگی هیات‌های کشورشان را در نشست سران برعهده خواهند داشت و هنوز سطح مشارکت چهار کشور دیگر که روسا و پادشاهان آنها در این نشست غایب هستند، مشخص نشده است. کرسی سوریه نیز پس از تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب همچنان خالی مانده است.

پیشتر محمود عفیفی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانسی خبری در نوآکشوت پیش بینی کرد که نشست "سران امید" شاهد مشارکت حدود ۱۰ تا ۱۵ تن از پادشاهان، شاهزادگان، روسای جمهور و سران عرب باشد.

منابع به خبرگزاری آناتولی گفته‌اند که آمار اولیه حاضران و غایبان نشست سران عرب اینگونه است:

نخست: حاضرین ۹ تن

  1. محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهوری موریتانی
  2. عبدالفتاح سیسی ،رئیس جمهوری مصر
  3. تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر
  4. صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت
  5. عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان
  6. عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری دولت مستعفی یمن
  7. حسن شیخ محمود، رئیس جمهوری سومالی
  8. اسماعیل عمر جیله، رئیس جمهوری جیبوتی
  9. اکلین ظنین، رئیس جمهور کومور

دوم: غایب‌ها ۱۳ تن

در این نشست محمد ششم پادشاه مراکش، فواد معصوم رئیس جمهوری عراق، قابوس بن سعید پادشاه عمان، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، خلیفه بن زاید آل نهیان حاکم امارات، عبدالله دوم پادشاه اردن، سلمان بن عبدالعزیز ال سعود پادشاه عربستان، عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر، باجی قائد السبسی رئیس جمهوری تونس، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حضور نمی‌یابند و همچنین لیبی و لبنان در حال حاضر رئیس جمهور ندارند و سوریه نیز به دلیل تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب رئیس جمهورش در این نشست سران شرکت نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.