قدس آنلاین/ مسعود حیدری معینی: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۷ میلیون شرکت‌کننده از بین دانش آموزان، در مسابقات قرآنی شرکت کرده‌اند که از این شمار در مرحله کشوری، بر اساس سهمیه ۵۰۰ نفر به مرحله نهایی راه یافته و این افراد در رشته‌های صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، انشای نماز، تفسیر قرآن و احکام به رقابت پرداختند.

بودجه قرآنی آموزش و پرورش کافی نیست

محمدرضا مسیب زاده از جمله نکات بارز این مسابقات را تجمیع مسابقات شکوفه‌های سازمان اوقاف و آموزش و پرورش برشمرد و گفت: مسابقات شکوفه‌های اوقاف، سابقه‌ای 37 ساله دارد و به منظور پرهیز از حرکت موازی در فعالیت‌های قرآنی، امسال اولین ثمره این تجمیع را برداشت می‌کنیم.

وی تأکید کرد: به دلیل اهمیت این مسابقات، پخش زنده آن از شبکه قرآن سیما و شبکه خراسان رضوی و رادیو قرآن انجام  شد و60 نفر از داوران بین‌المللی و ملی در برگزاری این مسابقات ما را همراهی کردند.

مسیب زاده با اشاره به حضور دانش آموزان در کنار حرم مطهر امام مهربانی‌ها حضرت رضا(ع)، کسب رتبه را برای آن‌ها در اولویت پایین تری برشمرد و گفت: انوار مقدس ثامن الائمه(ع) شامل حال این نوجوانان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسابقات آوایی در رشته‌های قرائت، حفظ، اذان و مداحی نیز از سوم تا یازدهم مردادماه در همدان برگزار می‌شود، گفت: به نفرات اول تا پنجم جوایزی اهدا خواهد شد.

مسیب زاده درباره علت تعطیلی مدارس قرآن در سال‌های گذشته گفت: به دلیل تأمین نشدن بودجه، این مدارس تنها دو ترم فعالیت کردند و کار این مدارس متوقف شد. در حال حاضر 2300 مدرسه قرآنی فعال است که به صورت ویژه فعالیت‌هایی را با صبغه قرآنی ارایه می‌دهند. آیین‌نامه‌ای هم از سوی شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد. این مدارس طبق آیین نامه مشغول کار هستند و به صورت هیأت امنایی فعالیت می‌کنند، اما بودجه خاصی از سوی آموزش و پرورش برای فعالیت‌های آن‌ها در نظر گرفته نشده است و مربیان این مدارس از معلمان رسمی آموزش و پرورش هستند. همچنین در حال حاضر 5 هزار نیروی قرآنی با حداقل مدرک لیسانس جذب آموزش و پرورش شده‌اند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: 650 مرکز دارالقرآن در آموزش و پرورش در حال فعالیت است و برگزاری این مسابقات و کارهای دیگر بهانه‌ای برای تربیت قرآنی دانش‌آموزان است و ما باید در جذب و تربیت معلمان که اکنون توسط دانشگاه فرهنگیان در حال انجام است، نهایت دقت را داشته باشیم و چون معلم نقش الگویی دارد، همه معلمان در همه رشته‌ها باید تربیتی قرآنی داشته باشند، مثلاً یک دبیر فیزیک هم باید از آموزه‌های دینی در هنگام تدریس بهره ببرد.

مسیب زاده با تأکید بر اینکه اگر آموزش و پرورش خوب کار کند، شاهد رشد خوبی در جامعه خواهیم بود، گفت: ما که کامل‌ترین کتاب هستی یعنی قرآن و اصول دینی را در اختیار داریم، باید در راستای اصلاح روش‌ها گام برداریم. اگرچه آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر قرآنی معرفی شده، اما این فعالیت‌ها کافی نیست و ما باید بیشتر کار کنیم و تربیت قرآنی باید سرلوحه همه کارهای ما باشد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.