قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: ما در یک سو با موضوع سیاستگذاری فرهنگی برای عمل به احکام دین روبرو هستیم و در سوی دیگر با مفهوم اصیل و بلندی به نام انتظار که باید بین این دو ارتباط برقرار کنیم.

انتظار حلقه وصل دین با سیاستگذاری های فرهنگی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمى و قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه با موضوع امکان یا عدم امکان طرح و جانمایی مباحث مهدوی در سیاستگذاری های فرهنگی کشور اظهار کرد: موضوع انتظار و ظهور حضرت حجت علیه السلام یکی از موضوعات اصیل، اصلی، امیدبخش و افزون بر آن یک مسئولیت اسلامی و شرعی است که به مومنان و به ویژه شیعیان سفارش و انتظار فرج به عنوان یک عمل لازم شمرده شده است.

 

وی افزود: بنابراین، مسئله انتظار در معارف اسلامی ما یک موضوع ثابت شده است و مومنان با این مفهوم و مضمون آشنا هستند. اما مسئله امکان جانمایی انتظار و مباحث مهدوی در سیاستگذاری فرهنگی کشور کاملا واضح است منتها مشروط بر آنکه ما بتوانیم مفهوم انتظار را به درستی تبدیل کرده و در جریان های فرهنگی کشور تسری دهیم و این کار زمانی امکانپذیر است که بتوانیم میان موضوعاتی که در سیاستگذاری فرهنگی به آنها پرداخته می شود، با مسئله انتظار ارتباط برقرار کنیم.

 

قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی در این رابطه گفت: از جمله مسائل و مواردی که به عنوان موضوع سیاستگذاری فرهنگی در دستور کار نهادهای مرتبط  قرار می گیرند می توان به موضوع «عفاف و حجاب»، «ازدواج و خانواده»، «مسئله ارتباط نهادها و دستگاه های فرهنگی»، «امر به معروف و نهی از منکر»، «مسئله اقتصاد فرهنگ و نوع تامین و تخصیص هزینه های فرهنگی»، «موضوع هنرهای نمایشی»، «سینما» و سایر گرایش های هنری و به طور عام «موضوع هنر» با همه زیرشاخه های آن، «مسئله مساجد»، «حج و زیارت» و «بازی های رایانه ای» اشاره کرد. این موارد بخشی از موضوعات کلان و از جنس مسائلی هستند که سیاستگذاران فرهنگی کشور باید نسبت به آنها تدابیر لازم را اخذ کرده و بتوانند فرهنگ اسلامی را در این موارد تامین و تقویت کنند.

 

حجت الاسلام پیروزمند ختاکید کرد: ما در یک سو با موضوع سیاست گذاری فرهنگی برای این مسایل روبرو هستیم و در سوی دیگر با یک مفهوم اصیل و بلند به نام انتظار. بنابراین، اگر بخواهیم مفهوم انتظار و مهدویت در سیاستگذاری فرهنگی کشور حضور پیدا کند، باید بین این دو مرحله ارتباط برقرار کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به راه و نحوه برقراری این ارتباط گفت: راه برقراری این ارتباط این است که توجه کنیم که مسئله مهدویت ناظر به یک افق آینده است بنابراین با ترسیم درست از «رویداد ظهور حضرت حجت(عج)» و «جامعه ای که در زمان ظهور ایجاد می شود» هر میزان از این جامعه که در آیات و روایات در دسترس ما قرار دارد و می توانیم ترسیم درست و مستندی از آن داشته باشیم، برای ما یک افق آینده و یک مطلوبیت اجتماعی و مطلوبیت فرهنگی ایجاد می کند.

 

این کارشناس علوم انسانی تصریح کرد: این مطلوبیت فرهنگی در واقع یک جامعه آرمانی است که ما باید به سمت آن حرکت کنیم. «مفهوم انتظار» نیز یعنی آن مسئولیت پذیری ای که هر شیعه و فرد متدینی دارد تا به سمت این جامعه موعود حرکت کند و بالاتر از آن «انتظار» یعنی مسئولیتی که نه فقط متوجه فرد ما بلکه متوجه جمع و اجتماع ما برای حرکت به سمت آن جامعه مهدوی وجود دارد.

 

حجت الاسلام پیروزمند افزود: از این رو، پژوهشگران فرهنگی باید به این موضوع بیشتر بیندیشند که اگر ما بخواهیم به سمت جامعه مهدوی حرکت کرده و وظیفه فردی و اجتماعی خود را به عنوان یک منتظر به درستی انجام دهیم، باید بتوانیم در هر عرصه به گونه ای حرکت کنیم که ما را به آن جامعه آرمانی نزدیک کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مسئله شامل همه عرصه های مختلف زندگی از قبیل نماز، حج و زیارت و حتی نوع تعاملات فرهنگی شخصیت های فرهنگی با هم یا نوع تعاملات فرهنگی دستگاه های فرهنگی با هم می شود. اینکه ما بدانیم چه نوع تعاملاتی موردپسند حضرت حجت (ع) است و متناسب با حرکت به سمت جامعه مهدوی ما باید نوع این تعاملات را شناسایی کرده و بدانیم که ترجمان این مطلب در سیاستگذاری های فرهنگی پاسخ سوال اولیه ما است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.