تحقیقات نشان می‌دهد بیش از دو برابر هزینه‌ای که درحال حاضر از سوی کشورهای اروپایی برای ساماندهی مهاجران صرف می شود، ظرف ۵ سال به تولید ناخالص داخلی این کشورها اضافه می‌شود.

کشورهای اروپایی دو برابر هزینه مهاجران از آنها سود می‌برند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ، تحقیقات صورت گرفته در مورد تاثیر ورود پناهجویان بر کشورهای میزبان مشخص شد پناهجویانی که سال گذشته وارد اروپا شدند، تقریبا دو برابر هزینه‌های صرف شده برای آن‌ها را در پنج سال آتی به اقتصاد کشورهای اروپایی باز می‌گردانند.

«فیلیپ لگارین»، مشاور سابق اقتصادی رئیس کمیسیون اروپایی در این زمینه گفت: پناهجویان فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کرده و تقاضا خدمات و تولید را نیز افزایش خواهند داد و خلأ موجود در حوزه اشتغال اروپا را پر خواهند کرد.

 از سوی دیگر حقوق پرداختی به آن‌ها سرمایه روبه کاهش صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های تأمین اجتماعی در کشورهای اروپایی را نیز تقویت خواهد کرد.

این مقام سابق اروپایی با انتقاد از مطالعات قبلی کارشناسان اقتصادی حوزه اشتغال افزود: بعید است پناهجویان دستمزدها را کاهش داده و به بیکاری نیروی کار بومی دامن بزنند.

از همه مهم تر این است که محاسبات لگارین نشان می‌دهد هر چند حضور تعداد انبوه پناهجویان، بدهی‌های عمومی کشورهای اروپایی را در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 حدود 69 میلیارد یورو افزایش خواهد داد، اما پناهجویان در همین دوره زمانی به رشد 126.6 میلیارد یورویی تولید ناخالص داخلی کشورهای میزبان کمک خواهند کرد و در نتیجه نسبت آورده اقتصادی آن‌ها دو برابر هزینه‌ای خواهد بود که برای آن‌ها صرف می شود.

بنیاد «تنت»، که یک سازمانی غیر دولتی با هدف کمک به آوارگان و بهبود شبکه اقتصاد سیاسی است، در گزارش اخیر خود اعلام کرده است نتیجه‌ی ورود پناهجویان به بازار کار این است که «هر یورو که برای پذیرش پناهجویان هزینه شود می‌تواند دو یورو سود اقتصادی در طی پنج سال ایجاد کند.» و این یعنی یک سرمایه‌گذاری بشردوستانه که سود اقتصادی بالایی هم دارد.

لگارین که از کارشناسان مدرسه اقتصاد لندن است، ابراز امیداواری کرد گزارش بنیاد تنت نگرانی‌ها درباره مشکلات اقتصادی ناشی از پناهجویان برای جوامع غربی را رفع کند.

 وی معتقد است: مهمترین تصور غلطی که وجود دارد این است که پناهجویان تنها باری بر دوش کشورهای میزبان هستند و حتی در میان کسانی که موافق ورود پناهجویان نیز هستند چنین سوء تفاهمی وجود دارد. آنها معتقدند علی رغم هزینه‌بر بودن حضور پناهجویان در کشورشان، راهکار درست پذیرش آن‌هاست.

اما این تصور غلط است به این دلیل که اگر چه پناةجویان برای فرار از مرگ به سمت کشورهای غربی آمده‌اند، اما همین که وارد اقتصاد شوند، می‌توانند در رشد اقتصادی آنها نقش مؤثری ایفا نمایند.

علی رغم اینکه پذیرش پناهجویان در کوتاه مدت بار مالی بر منابع عمومی وارد می‌کند، اما در عین حال تقاضای اقتصادی را حتی در کوتاه مدت افزایش می‌دهد که محرک اقتصادی مناسبی برای کشورهای میزبانی خواهد بود که تقاضای مصرف در آن‌ها پایین است.

در بلندمدت نیز پناهجویان به درآمدهای مالیاتی و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی کمک خواهند کرد.

یک نکته ساده که در گزارش بنیاد تنت نیز به آن اشاره شده این است که در یک اقتصاد تعداد فرصت‌های شغلی ثابت وجود ندارد.

بنابراین پناهجویی که یک فرصت شغلی را می‌گیرد، فرصت شغلی جدیدی ایجاد می‌کند. چراکه وقتی آن‌ها درآمد خود را خرج می‌کنند، تقاضا را برای افراد دیگری که تولید کننده کالا و ارائه دهنده خدمات هستند، افزایش می‌دهند.

 علاوه بر این پناهجویان فرصت‌های شغلی بیشتری برای کسانی که فعالیت‌های تکمیلی را انجام می‌دهند ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال پناهجویانی که کارگر ساختمانی ساده می‌شوند، برای افراد بومی که کارفرمای ساخت و ساز بوده و یا مصالح ساختمانی می‌فروشند فرصت اشتغال ایجاد می‌کنند.

لگارین همچنین بر این نکته تأکید می‌کند که پناهجویان می‌توانند در حل چالش قریب الوقوع جمعیت در اروپا نقش آفرین باشند.

وی می‌افزاید: تغییرات جمعیتی سال های آینده در آلمان بسیار سریع خواهد بود به گونه ای که بدون مهاجران، تا سال 2030 جمعیت در سن اشتغال آلمان یک ششم (8.7 میلیون نفر) کاهش می‌یابد و از سوی دیگر جمعیت سالخورده این کشور نیز بیش از یک چهارم (4.7 میلیون نفر) افزایش می‌یابد. ورود پناهجویان جوان تر می‌تواند به مراقبت و پرداخت مستمری جمعیت فزاینده بازنشستگان کمک نماید.

لگارین برای تقویت استدلال خود در این زمینه، به چند مورد تاریخی از پذیرش موفق پناهجویان در ابعاد وسیع اشاره می‌کند. این کارشناس به پذیرش حدود 800هزار نفر از سوی دولت آمریکا در طول جنگ ویتنام که یکی از بزرگترین برنامه‌های پذیرش مهاجران در تاریخ بوده‌است اشاره می‌کند: درحالی که پناهجویان در ابتدا یک بار هزینه‌ای برای منابع مالی ایالت‌های مختلف آمریکا محسوب می‌شدند، این مهاجران چند دهه بعد در مقایسه با مردم بومی ایالت های آمریکا درآمد بیشتر و نرخ بیکاری کمتری را تجربه می کردند.

در عین حال لگارین هشدار می‌دهد درصورتی که اروپا فورا اقدامی در جهت تسریع ورود آن‌ها به بازار کار ننماید تاثیرگذاری مثبت اقتصادی ورود پناهجویان با موانعی مواجه خواهد شد.

همزمان با رسیدگی به تقاضای پناهندگی مهاجران، باید به آن‌ها اجازه ورود به بازار کار داده شود تا فشار اقتصادی بر دولت‌ها کاهش یابد.

آن‌ها باید فورا آموزش زبان ببینند و در مناطقی که فرصت‌های شغلی بیشتری وجود دارد اسکان یابند و نه در مناطقی که تنها مزیت آن‌ها پایین بودن قیمت مسکن است.

لگارین همچنین معتقد است مسئولان باید به تأیید مدارک شغلی که مهاجران از کشورهای اصلی خود آورده‌اند سرعت ببخشند.

وی در گفته‌های خود همچنین از تأخیر در تأیید مدارک داروسازان سوری در سوئد که موجب تشدید کمبود نیروی کار در این بخش از اقتصاد سوئد شده‌ نیز انتقاد کرده است.

درخصوص لزوم دسترسی سریع مهاجران به بازار کار نیز می‌توان اینطور نتیجه گرفت که ورود هر چه زودتر مهاجران به حوزه اشتغال، اتکای پناهجویان به صندوق‌های دولتی را کاهش داده و ضامن اشتراک گذاری نیروی کار این افراد و در نتیجه افزایش ارائه درآمدهای مالیاتی کشور میزبان خواهد بود.

این اقدام همچنین احتمال منزوی شدن مهاجران در بازار کار و اجتماع را در بلند مدت کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.