قدس آنلاین – نرجس غلامپور: توسعه گردشگری با رویکرد کارآفرینانه می‌تواند منبع جدید درآمدزایی برای جامعه میزبان باشد و با تنوع‌سازی اقتصاد وابستگی به اقتصاد تک محصولی را کاهش دهد.

  سهم من کار و تلاش است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره بر ضرورت کارآفرینی در گردشگری افزود: کارآفرینی فرآیند خلق اثری با ارزش از طریق راه‌اندازی یک کسب و کار به منظور رسیدن به رضایت شخصی، پاداش مالی و ارضای نیاز استقلال‌طلبی است.

رضا علیزاده با اشاره به تنوع هنرهای سنتی در گیلان و ترکیب رنگ و جنس مواد تشکیل دهنده آن، خاطرنشان کرد: تلفیق هنرهای سنتی استان برای تولید صنایع دستی جدید موجب جلب رضایت گردشگران و در نتیجه افزایش فروش خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارآفرینی موفق مستلزم دانش افزایی و توجه به محیط اطراف است، تصریح کرد: گیلان به لحاظ داشتن ظرفیت های بالا در حوزه های گوناگون زیرمجموعه گردشگری، توان خوبی در جهت توسعه این صنعت دارد؛ از این رو هنرمندان گیلانی می توانند با الگوگیری از طبیعت و جلوه های هنر اصیل استان اثری نوین و عامه پسند خلق کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: توسعه گردشگری گیلان باید پاسخی خلاقانه به نیازهای اقتصادی و معیشتی ساکنان مناطق گردشگری باشد که تحقق این امر مهم با برندسازی و در پی آن کارآفرینی محقق می شود.

وی بیان داشت: دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند مشکلات گردشگری را رفع کنند، بر همین اساس سازمان‌های مردم‌نهاد باید با جدیت وارد عمل شوند تا این موضوع در کشور توسعه پیدا کند.

وی به نمونه ای موفق از کار و تلاش و کارآفرینی در گیلان یعنی فریبا معصومی معلول کارآفرین فومنی اشاره کرد و گفت: این معلول کارآفرین با نحوه نگاهش به زندگی و با عملکردش، ایمانی را به نمایش می‌گذارد که نیاز همیشگی انسان‌هاست.

 

قصه دختر معلول فومنی

در کنج روستای صالح‌سرا شولم بخش سردار جنگل شهرستان فومن در خانه‌ای قدیمی که هنوز بوی کاه و گل می‌دهد دختری زندگی می کند به نام "فریبا معصومی" که رنگ زندگی برای او با همه فرق می کند.

دختری که با معلولیت کامل قادر به حرکت نیست و کل شبانه روز به صورت دراز کشیده به فعالیت می پردازد، در نگاه اول گمان می کنی با کودکی هم صحبت می شوی اما با شنیدن حرف هایش می فهمی که با روحی بزرگ، بخشنده و سپاسگزار حرف می زنی.

هنر تنها سرگرمی فریبا معصومی است هنر بافندگی، بافتن گیوه، شال گردن، ترمه دوزی، گل سازی و کشیدن نقاشی را بدون رفتن به کلاس و آموزش و با تخیل قوی و استعداد بی نظیرش انجام می دهد.

این هنرمند معلول فومنی با اشاره به مشقت در تهیه ابزار کارش اظهارداشت: روزهایی بود که حتی پول خرید کلاف برای بافتن گیوه و غیره را نداشتم و به دلیل هزینه های زیاد، منجوق کاری و ترمه دوزی را کنار گذاشتم.

او با وجود معلولیت وارد عرصه کار و کار آفرینی شد و در سایر رشته‌ها مثل پولک‌دوزی و عروسک‌سازی هم کار می‌کند و از این طریق با همین کار به خودکفایی مالی رسیده است و حتی به بقیه آموزش داد و کارآفرینی کرد.

 

گشایش در کسب و کار درزیارت آقا امام رضا( ع)

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه که چطور نمایشگاه برگزار می‌کنید و کارهایتان را به عموم عرضه می‌کنید، گفت: از فروش کارهایم به مشتری‌های آشنا به‌تدریج اعتماد به‌ نفس پیدا کردم و فهمیدم کارهایم کیفیت دارند و مشتری‌پسند هستند. فقط به سرمایه اولیه نیاز داشتم که کاموا و ملزومات بیشتری بخرم و کارگاه راه‌اندازی کنم.

این سرمایه را فردی نیکوکار در مشهد به من وام داد. مسافرت مشهد را هم به‌عنوان معلولی که کارآفرین است، سازمان بهزیستی به من جایزه داده بود. درواقع گشایش در کسب‌وکار و شکوفایی کارم را بعد از لطف خداوند مدیون برکت زیارت آقا امام‌رضا(ع) هستم. وقتی تولیدات خودم و شاگردانم بیشتر شد، توانستم تولید را بالا ببرم و در نمایشگاه‌ها، دست‌بافته‌های کاموایی و سایر کارها را به مردم عرضه کنم.

وی در خصوص استقبال مردم از هنرهایش افزود: سهم من این است که کار کنم، تلاش کنم، نمایشگاه برگزار کنم، کارم را به مشتریان معرفی کنم، از کاموا و ملزومات با کیفیت استفاده کنم، از طرح‌های زیبا و خلاقانه استفاده کنم که مشتری را جذب کند. این‌ها سهم من است. فروش رفتن و نرفتن دیگر سهم من نیست و سهم خداوند است. خدا سهمش را فراموش نمی‌کند. تا امروز که خدا روزی‌رسان بوده و سهم خودش را به‌خوبی انجام داده است. من با فروش همین کارها آرزوی دیرین مادرم را برآورده کردم و برایش خانه ساختم.

وی در قالب کار و تلاش توصیه به جوانان گفت: دوست دارم به آن‌ها بگویم شما چه مرد هستید چه زن، چه سالم و چه معلول، آفریده های خداوند هستید. برای آفریده‌های خدا ناامیدی و وابستگی به غیرخدا معنا ندارد. خدایی که فریبا معصومی را با معلولیتش در روستای دورافتاده و محروم گیلان فراموش نکرد، شما را هم فراموش نکرده است. برای خودکفایی و زندگی شرافتمندانه قدم ‌بردارید و ببینید که خدا چطور مشکلات را از جلویتان برمی‌دارد و راه‌ها را برای شما هموار می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.