قدس آنلاین/ محمد رضایی: شب از نیمه گذشته، همه مسافران اتوبوس در خواب خوش فرو رفته اند، اما راننده می‌تازد، بدون هیچ کمکی و بدون هیچ توقفی برای تجدید قوا و تمدد اعصاب. راننده عجله دارد و باید پنج ساعت دیگر اتوبوس را به راننده بعدی در شهر مقصد تحویل دهد، اما هنوز هفت ساعت تا مقصد مانده است.

اتوبوس تصادفات را متوقف کنید!

راننده خسته، از آیینه بزرگ محدب، نیم نگاهی به مسافران خواب زده در صندلی‌های اتوبوس می‌اندازد. دوست دارد کسی با او حرف بزند و از سختی‌های کارش بپرسد و با مشکلات او همدلی کند، اما دریغ از همدمی و هم صحبتی در این شب تار تنهایی... .

در این کشاکش، اتوبوس شب تنها نیست. چون خواب به سراغ پلک‌های آفتاب سوخته و بی رمق راننده آمده و هر از چند دقیقه یک بار او را تا مرز خواب کوتاه پیش می‌برد. در آخرین چُرت، جاده می‌پیچد و فرمان اتوبوس نمی‌پیچد، چون راننده در پیچ خواب زدگی، رؤیاهای دیگری می‌بیند و ... دره و سقوط ... و مرگ 16 مسافر بی‌گناه در تاریکی جاده چالوس ... .

❄روزی 54 کشته در تصادفات جاده ای

کارشناسان حوادث جاده ای معتقدند، گرچه در سال‌های اخیر آمار کشته‌های تصادفات کاهش یافته، اما هنوز هم با استانداردهای روز جهان فاصله داریم و باید با روزآمدسازی تجهیزات ناوبری، کنترل همیشگی خودروها توسط پلیس راه، توجه به ایمنی جاده‌ها و خودروها و نیز آموزش‌های مهارتی برای راننده‌ها در مسیر کاهش آسیب‌ها گام برداشت.

قاضی اسماعیل فیروزی، عضو ستاد پیشگیری از جرایم اجتماعی و دادستان دادگاه انقلاب در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: روزانه 54 کشته در تصادفات و سالانه حدود 20 هزار کشته جاده ای داریم . گرچه پلیس راه و سازمان راهداری و پایانه‌ها برای کاهش آسیب‌های انسانی جاده ای تلاش کرده‌اند، اما در این فرآیند جای خالی سازمانی قوی و کارآمد با مدیریت واحد برای پشتیبانی مالی، تجهیزاتی و اصلاح قوانین دیده می‌شود. وی می‌افزاید: نباید فراموش کنیم که ایمنی خودروهای شخصی در ایران بدترین وضع ممکن را دارد و بیش از چهار خودرو سبک و پرفروش بدون ایمنی و استاندارد لازم در کشور تردد می‌کنند و در واقع به قتل عام مردم مشغولند.

این کارشناس قضایی و داور تصادفات جاده ای می‌گوید: مردم هم باید نظام را برای تحقق اهداف امنیتی و آرامش بخشی بویژه در سفرهای جاده ای کمک کنند، زیرا دولت نمی‌تواند در کنار هر راننده، یک پلیس قرار دهد و این مردم هستند که باید برای ایمنی راه‌ها و جان هموطنانشان به یاری مأموران بیایند.

❄ ورود مجلس به مسأله حوادث جاده ای

دکتر محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به بالا بودن آمار تصادفات جاده ای و لزوم تلاش برای کاهش حوادث جاده ای در کشور، باید همه نهادهای مسؤول در این نوع حوادث در برابر مجلس و مردم پاسخگو باشند.

وی می‌افزاید: ما بر اساس وظیفه قانونی خود برای حل مشکلات مردم از طریق سؤال از مسؤولان دولتی و حتی تحقیق و تفحص عمل می‌کنیم، اما در فرآیند تصادفات خودروها باید حذف مکان‌های حادثه خیز، مناسب سازی گاردریل‌ها، توجه به  ایمنی جاده‌ها و نیز استانداردسازی و مقاوم کردن خودروها را که همه از عوامل حوادث جاده‌ای به شمار می‌روند، مد نظر داشت.

نماینده مردم جهرم با اشاره به سانحه اتوبوسی جاده چالوس در اولین ساعات هفته جاری و کشته شدن 16 تن از مسافران بی‌گناه می‌گوید: مجلس آماده همکاری برای تأمین زیرساخت‌هاست و با توجه به توان تقنینی و نظارتی خودش به منظور کمک به حل مشکل، به حوادث جاده ای ورود کرده است.

❄ ارایه راهکار برای تبدیل شدن به قانون

این عضو خانه ملت تأکید می‌کند: در گام اول از رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مسؤولان سازمان پایانه‌های کشور و مسؤولان نیروی انتظامی و پلیس راه دعوت شده تا با حضور در جلسه ویژه، در اولین نشست کمیسیون عمران مجلس توضیحات مستندشان را در این‌باره به اعضا بدهند و برای کاهش این آسیب‌های انسانی، راهکار ارایه کنند تا آن‌ها را تبدیل به قانون کنیم.

دکتر برزو عزیزی نیک، استاد دانشگاه و متخصص مکانیک خودروهای سنگین نیز می‌گوید: متأسفانه استانداردهای لازم در تولید اتوبوس‌های مونتاژ داخل رعایت نمی‌شود و آهن کشی‌های این وسایل نقلیه عمومی از قدرت و استحکام لازم برای مواقع اضطراری برخوردار نیست.

وی می‌افزاید: در حادثه چند سال گذشته در اتوبان تهران-قم نیز بررسی‌های خوبی برای کاهش تصادفات و تلفات انسانی انجام شد، اما به بوته فراموشی سپرده شد و مؤسسه‌هایی مانند استاندارد، راهداری و نیز پلیس راه از خودشان سلب مسؤولیت کردند.

❄ مقصر، مرحومِ راننده است!

به گفته وی، متأسفانه در کشور ما همیشه مقصر بروز سوانح حمل و نقل، یا راننده است یا خلبانی که جان خود را از دست داده و نمی‌تواند برای دفاع از خودش مطلبی بیان کند، اما در کشورهای پیشرفته این گونه نیست. بر اساس قوانین ترابری جهانی، باید برای رمزگشایی و دانستن دلیل وقوع حادثه نواقص احتمالی خودرو، مشکلات زیرساخت‌ها و عملکرد‌‌های قبلی دخیل در حادثه مورد بررسی قرار گیرد و حق یک راننده یا کاپیتان متوفی نیز در این بررسی‌ها به منظور کاهش تلفات بعدی محفوظ دانسته شود.

به گفته دکتر عزیزی نیک، تصادف اتوبوس یا سقوط پرنده‌های مسافربری و آموزشی یک حادثه غیر قابل اجتناب است که رخ می‌‌دهد، اما بررسی آنکه چطور یک حادثه به «فاجعه انسانی» تبدیل می‌شود و سرمایه‌های انسانی کشور را از ما می‌گیرد، یک موضوع مهم‌تر و قابل توجه تر است که باید در این زمینه دانشگاه‌ها و نهادهای مسؤول حمل و نقل تدابیر لازم را بیندیشند.

❄ نبود استاندارد اجباری جاده ای در ایران

پلیس معتقد است، در بحث ایمنی جاده‌ها، تنها نباید به نیروی پلیس تکیه کرد، بلکه باید همه نهادهایی که در پیشگیری از این حوادث نقش دارند، تلاش کنند. سازمان‌ها و نهاد‌هایی مانند راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، راهداری، اورژانس، هلال‌احمر، امدادخودروها، بیمه‌ها و حتی نهادهای فرهنگ ساز مانند آموزش و پرورش در این میان نقش دارند.

سرهنگ محمد هنری، کارشناس تصادفات و سوانح جاده ای و عضو کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به خبرنگار ما می‌گوید: نبود استاندارد اجباری در استحکام خودروهای عمومی و نیز راه‌های پرتردد موجب بالا رفتن آمار تلفات انسانی در جاده‌های کشور شده است. وی با اشاره به حادثه اتوبوسی اخیر می‌افزاید: در حادثه اخیر واژگونی اتوبوس در جاده چالوس، گرچه بر اساس نظر کارشناس پلیس راه، راننده با سرعت مجاز حرکت می‌کرده، اما به دلیل ناآشنایی با جاده دقیقاً قبل از مدخل تونل از سرعت مطمئنه در پیچ، تخلف کرده و به دلیل از دست رفتن کنترل و هدایت از سوی راننده، این اتوبوس واژگون شده است.

عضو مهندسی ترافیک راهور، شرایط ایران را از نظر اقلیمی متفاوت دانسته و تأکید می‌کند: با توجه به پهناور بودن کشور و پراکندگی مقاصد سفرها، یک سفر سالانه برای خانواده‌ها سه یا چهار روز طول می‌کشد و رانندگی‌ها طولانی می‌شود که می‌تواند سبب خستگی و تصادف احتمالی باشد.

❄ 93 درصد مسافرت‌ها از راه جاده‌ها

 سرهنگ هنری با بیان اینکه  93 درصد مسافران کشورمان از طریق جاده‌ها سفر می‌کنند، یادآور می‌شود: باید برای این سفرها کارگروه ویژه، چه در بحث ناوگان عمومی و چه در بحث سفر با سواری‌های شخصی، ایجاد شود و از سفرهای سنگین بدون کمک راننده و نداشتن ایمنی خودروها جلوگیری شود، وگرنه وقوع این گونه حوادث همچنان محتمل خواهد بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مخالف IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    اتوبوس نگو بگو ارابه مرگ