کتاب نفس و روح، در فلسفه اسلامی و آیات و روایات به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

نفس و روح، در فلسفه اسلامی و آیات و روایات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، بررسی نفس و روح در فلسفه و آیات و روایات کاری است که به صورت یک‌ جا و منسجم صورت نگرفته است در صورتی که لازم و ضروری است؛ زیرا در پرتو آیات و روایات نقاط قوت و ضعف کار فلسفی در باب نفس روشن و تکمیل می‌شود و با استفاده از نگاه عقلی به نفس و روح، تفسیر آیات و روایات دقیق ‌تر و عمیق‌ تر صورت می ‌گیرد.

 

کتاب «نفس و روح، در فلسفه اسلامی و آیات و روایات» توسط حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی، محقق گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نگارش درآمده است.

 

nafse_roh-a_14371

 

این گزارش می افزاید: در این کتاب روش بحث ترکیبی است از روش نقلی در باب روایات و عقلی در باب مطالب فلسفی و از تحلیلی عقلی در جمع‌ بندی مطالب استفاده شده و روش جمع ‌آوری اطلاعات نیز کتابخانه ‌ای است.

 

کتاب «نفس و روح» در فلسفه اسلامی و آیات و روایات به تازگی راهی بازار فروش شده و شامل چهار فصل به شرح زیر است:

 

فصل اول: حقیقت نفس در فلسفه اسلامی و آیات و روایات

فصل دوم: تجرد، حرکت و تکامل و اقسام و قوا و درجات نفس در فلسفه و آیات و روایات

 فصل سوم: حدوث نفس در فلسفه و آیات و روایات

فصل چهارم: نفس و معاد در فلسفه و آیات و روایات

 

معلمی در بخشی از مقدمه کتاب خود، چنین می نویسد:

بین معرفت نفس و شناخت علمی و فلسفی نفس به یک معنا می ‌توان تفاوت قائل شد، بدین معنا که معرفت نفس یک علم حضوری و شهودی و شخصی است و اگر حقیقت نفس آنگونه که هست (یعنی مظهر تجلی اسماء و صفات حق از یک طرف و عین تعلق و ربط به حضرت حق از طرف دیگر) به علم حضوری و شهودی معلوم شود در همان مرتبه و حتی قبل از آن خداوند سبحان مشاهده می ‌گردد و این علم غیر از معرفت و علم حصولی نسبت به نفس است که از راه آثار و خواص و صفات و اعراض صورت می‌ گیرد.

 

علمی که بیشترین تأثیر را در شناخت حق دارد علم حضوری است نه علم حصولی، ولی شناخت فلسفی و علمی نفس نیز استعداد و قابلیت مقدمه بودن برای شناخت حق و اسماء و صفات حق را دارد؛ یعنی برای انسان مستعد و ساعی برای رسیدن به حق و حقیقت و بالاترین حقیقت ها که حضرت حق است، موثر و مفید و یکی از با ارزش‌ ترین معرفت ‌های حصولی است.

 

کتاب نفس و روح در فلسفه اسلامی و آیات و روایات اثر حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی با قیمت  ۳۸۰۰۰  تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 

گفتنی است، علاقه مندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.