خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: اوکراین پس از شورش شبه نظامیان و به ویژه بعد از اعلام آتش بس، به کانون قاچاق سلاح های نظامی تبدیل شده است.

اوکراین به کانون قاچاق سلاح تبدیل شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز : زمانی که شورش مسلحانه در مناطق روسِ نشین دونتسک و لوهانسک در بهار 2014 آغاز شد، نیروهای پلیس و ارتش، پایگاه های نظامی خود را رها کردند.
اوکراین یکی از بزگترین سازندگان سلاح های نظامی در جهان است و ترک پادگان ها سبب شد انبوهی از سلاح ها به دست شورشیان بیفتد.
از سوی دیگر، چون ارتش اوکراین در آستانه فروپاشی بود، هواداران دولت دست به تاسیس گروه های شبه نظامی زدند. این گروه ها که بعضا حرف شنوی مستقیم از ستاد فرماندهی ارتش هم ندارند، توسط مقام های رسمی مجهز شدند.
زمانی که درگیری ها در اوج بود، سلاح های نظامی هم در محل درگیری تمرکز داشت. سپس دو طرف در فوریه 2015، توافق آتش بس را امضا کردند. اگرچه آتش بس به قطع کامل درگیری منجر نشد، اما درگیری ها فروکش کرد و قاچاق سلاح از جبهه ها آغاز شد.
آمار دولتی در این زمینه بسیار پراکنده است، اما آنچه ارقام نشان می دهد، از بدتر شدن تدریجی اوضاع حکایت دارد. قاچاق سلاح، پیامدهایی هم داشته است. از جمله، شمار حمله های مسلحانه در اوکراین در مدتی که از سال جاری میلادی می گذرد، نسبت به کل سال 2015 دو برابر شده است.
دلیل قاچاق سلاح در بسیاری از موارد 'بی توجهی' است. یگان های شبه نظامی، معمولا کنترل مناسبی بر انبارهای سلاح خود ندارند یا گاه وقتی سربازان از گروه جدا می شوند، سلاح های خود را تحویل نمی دهند.
مقام های امنیتی اوکراین می گویند، برخی گروه های شبه نظامی برای خود انبارهای مخفی درست کرده اند تا ناچار نباشند سلاح هایشان را به مقام هایی که اعتماد ندارند، تحویل بدهند.
پلیس اوکراین در فروردین امسال یک انبار سلاح و مواد منفجره را در شهر اسلویانسک کشف کرد.
در تصاویری که از این عملیات منتشر شد، دست کم سه دستگاهِ پرتابِ راکت های ضدتانک، چندین راکت، صدها گلوله، 15 نارنجک و دو مین ضدتانک دیده می شد.
رویترز در ادامه نوشت: تا امروز مقصد قطعی بسیاری از سلاح های قاچاق اوکراینی مشخص نشده است. با این حال، برای قاچاقچیان، ارسال سلاح به کشورهایی چون عراق، سوریه و لیبی که بازار ادوات نظامی داغ است و قاچاق کالا به صورت عمده صرف می کند، محبوبیت بیشتری دارد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.