سفیر ایران در ترکمنستان با بیان اینکه تصویب منطقه آزاد اینچه‎برون یک نقطه قوت اقتصادی برای استان گلستان است، گفت: مجلس فرصت منطقه آزاد را از این استان نگیرد.

مجلس فرصت منطقه آزاد را از گلستان نگیرد/ همکاری بین ایران و ترکمنستان دوسویه باشد
به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، سیدمحمد احمدی در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته برون‎گرایی و جذب سرمایه‎گذار خارجی در استان گلستان، اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری علاوه بر توسعه صادرات در ایجاد اشتغال نقش به سزایی دارد اتهامی که به مناطق آزاد وارد می‎کنند برخی شاید درست و برخی از روی اضطرار است نباید فقط روی بحث واردات مانور داده شود، با ایجاد واحدهای صنعتی در مناطق آزاد می‎توان آنجا را به جایگاه صادراتی تبدیل کرد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی راه برون‎رفت از مشکلات است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی موضوع جدیدی نیست کشورهای بسیاری از جمله چین و ژاپن آن را تجربه کردند و با استفاده از داشته‎های خوب و تجربیات بیرون در برابر نوسانات و طوفان‎های تحریم سربلند بیرون آمدند.
سفیر ایران در ترکمنستان افزود: دولت تدبیر و امید برای محقق کردن اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل ستادی به ریاست معاون اول رئیس‎جمهور شکل داده است، در استان‎ها نیز این موضوعات اقتصاد مقاومتی دنبال می‎شود.
احمدی، اقتصاد را یکی از مولفه‎های اساسی امنیت ملی کشور عنوان کرد و گفت: منافع ملی کشور زمانی محقق می‎شود که وزارت امور خارجه بتواند موضوع اقتصاد را در خارج از کشور پیگیری کند، اگر همه فعالان اقتصادی، صاحبان سرمایه، کارگران و کشاورزان تلاش کنند اما بیرون، بن‎بست باشد صرفا ما یک اقتصاد درون‎گرای بن‎بست خواهیم داشت.
وی همچنین به بازدید دو روزه خود در استان گلستان اشاره کرد و افزود: دیدگاه بنده نسبت به استان گلستان عوض شد تصور دیگری از این استان داشتم اما اکنون نظرم عوض شد، گلستان یک استان با ظرفیت‎های خوب و مدیران پرتلاش است که از این شرایط باید به نحو مطلوب استفاده شود.
سفیر ایران در ترکمنستان استحصال ید از اعماق زمین در استان گلستان را ظرفیت منحصر به فرد دیگری ذکر کرد و گفت: همه باید جاده صاف‎کن بخش خصوصی باشیم اگر چنین نباشد هنر نکردیم.
احمدی، پیگیری موضوع ویزا برای تجار و بازرگان را از دیگر موارد مهم خواند و اظهار کرد: همکاری بین ایران و ترکمنستان باید دوسویه باشد ما نیز باید به تعهدات‎مان به درستی عمل کنیم، کنسرسیوم و اتحادیه‎ای تشکیل شود.
وی با اشاره به اینکه تولیدکننده فقط باید به فکر تولید باشد و برای صادرات افراد دیگری وارد میدان شوند بر لزوم برنامه‎ریزی علمی و حل مشکلات در این حوزه تاکید کرد.
سفیر ایران در ترکمنستان گفت: فلسفه وجودی سفارت در یک کشور، تحکیم روابط دو کشور و رسیدگی به امور ایرانیان است که در ماه رمضان از نزدیک با بیش از 302 زندانی در ترکمنستان ملاقات داشتم دولت لایحه‎ای به مجلس برای انتقال محکومان ارائه کرده است که به زودی انتقال زندانیان دو کشور صورت می‎گیرد.
احمدی از برگزاری نمایشگاهی از 28 الی 30 مردادماه جاری در عشق‎آباد خبر داد و اظهار کرد: استان گلستان می‎تواند ظرفیت‎های خود را به فعلیت رسانده و در این نمایشگاه حضور یابد.      
وی بر لزوم جذب سرمایه‎گذار خارجی در استان گلستان تاکید کرد و گفت: بعد از تصویب منطقه آزاد در این راستا بیشتر اهتمام شود بسیاری از ترک ها به دلیل بخشودگی و معافیت‎هایی که پیش‎بینی شده در این زمینه آمادگی دارند که مسئولان این استان باید نگاه بلندمدت داشته باشند و برنامه‎های علمی در این زمینه تدوین کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.