هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود اقتصاد کشور را هدفمند کند متاسفانه با عجله کردن در اجرا و خوب عمل نکردن خود به معضلی جدی تبدیل شد.

دولت به دلیل دغدغه انتخابات رئیس جمهوری از حذف یارانه برخی از اقشار سر باز می‌زند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ، هدفمندی یارانه‌ها به منظور مصرف بهینه در سوخت، انرژی، نان و... در کشور و استفاده از منابع مالی به دست آمده از آن با هدف صرف توسعه و پیشرفت کشور به مرحله اجرا گذاشته شد، در این طرح باید حمل و نقل سامان می‌گرفت، جاده‌سازی می‌شد، خطوط ریلی ساماندهی و اضافه می‌شد، زیرساخت‌های صنعت و کشاورزی قوت می‌گرفت، کارهای عمرانی ملی به جریان می‌افتاد و... که متاسفانه هیچ‌کدام از آنها به نتیجه نرسید.

باز هم دیر نیست و باید دولت و مجلس دست در دست هم دهند و برای بهتر شدن وضعیت کشور و بهبود شرایط زندگی مردم این طرح را اصلاح و به هدف برسانند.

در این رابطه با علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. 

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصولاً موضوع هدفمندی یارانه‌ها یک امر بسیار پسندیده، خوب و لازم برای اقتصاد ایران بود، اما متأسفانه به بدترین شکل ممکن اجرا و پیاده سازی شد.

علی اکبر کریمی  اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها جراحی بزرگ اقتصاد ایران بود که می‌توانست اقتصاد بیمارگونه کشور را نجات دهد، اما متأسفانه به بدترین شکل ممکن اجرا شد.

*سیاستمداران و دولتمردان برای جلب آرای مردم در راستای منفعت سیاسی خود یارانه‌ها را به ابزار سیاسی تبدیل کردند

وی تصریح کرد: ایراد و اشکال اصلی این بود که طبق قانون قرار بود بخش عمده‌ای از منابع حاصل از یارانه‌ها به تولید اختصاص پیدا کند، در حالی که سیاستمداران و دولتمردان در راستای منفعت سیاسی خود یارانه‌ها را به ابزار سیاسی برای جلب رای تبدیل کردند و یارانه‌ای که باید در امر تولید به کار گرفته می‌شد، تبدیل به فروپاشی در صحنه جامعه شد و این خیانت بزرگی بود که انجام شد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این چند سال که یارانه‌ها پرداخت می‌شود، هیچ حاصلی برای اقتصاد کلان کشور نداشته و ندارد و این مشکل از دولت قبل شروع شد و متأسفانه دولت فعلی هم این روند را ادامه داد.

کریمی گفت: بارها مسؤولان عالی‌رتبه اقتصادی دولت نسبت به پرداخت یارانه‌ها انتقاد و از تأمین منابع آن ابراز ناتوانی کردند، توپ را به زمین مجلس انداختند تا مجلس قطع پرداخت یارانه‌ها را به تصویب برساند، اما چون مجلس نمی‌تواند چنین مصوبه‌ای را به تصویب برساند، این عزم و اراده شکل گرفت که یارانه‌ها ساماندهی شده و به اقشار ضعیف جامعه که پرداخت این یارانه‌ها تأثیر بسزایی در زندگی‌شان دارد، اختصاص یابد.

*هدفمندی یارانه‌ها به جولانگاه سیاست‌بازان تبدیل شده و این تولید است که در حال از بین رفتن است

وی اظهار داشت: در این راستا مقرر شد یارانه اقشاری که دریافت آن تأثیر چندانی در زندگی‌شان ندارد، قطع و به حوزه تولید پرداخت شود، با وجود تصمیمی که در این رابطه در سال گذشته گرفته شده باید یارانه حدود 24 میلیون نفر قطع می‌شد که دولت تاکنون زیر بار نرفته و حاضر به اجرا کردن این مصوبه نشده، این در حالی است که این مسئله در اصلاحیه قانون بودجه سال 95 در قالب بندهایی مطرح شده است که نشان می‌دهد موضوع هدفمندی یارانه‌ها به جولانگاه سیاست‌بازان تبدیل شده و در این میان این تولید است که در حال از بین رفتن است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد: شیر یک کالای اساسی و استراتژیک برای سلامت مردم است، اگر یارانه‌ای در این زمینه پرداخت می‌شود برای تأمین سلامت مردم است، چرا که شیر یک مایه حیاتی است و در تمام دنیا تاکید ویژه‌ای برای مصرف آن می‌شود.

کریمی افزود: امروزه حمایت از دامدار و تولید شیر در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا در حال انجام است و یارانه‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه پرداخت می‌شود، در ایران هم باید این کار به بهترین نحو ممکن انجام شود، اما متأسفانه امروز منابعی برای تأمین این یارانه‌ها وجود ندارد.

*با گشایش‌های موردی و مقطعی نمی‌توان امور اقتصاد را سامان داد

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که عزم و اراده جدی برای اصلاح اقتصاد کشور شکل نگیرد، این وضع سامان نمی‌گیرد، با گشایش‌های موردی و مقطعی نمی‌توان امور اقتصاد را سامان داد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با بیان اینکه هماهنگی‌های مدیریتی و هماهنگی در حوزه بازاریابی محصول و فراهم سازی زمینه صادرات موضوعات مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد، گفت: امروز خرید شیر مشتری کمی دارد، در این شرایط صادرات شیر خشک و محصولات لبنی به نحو مطلوب می‌تواند به توسعه اقتصاد کشور کمک کرده و منجر به رونق اقتصاد شود.

*اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در فضای سیاسی گم شد

کریمی ادامه داد: مجلس دهم اصرار دارد که دولت تصمیمات اخذ شده قبلی در حوزه یارانه‌ها را اصلاح کند، در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها اعتراضات فراوانی به 30 درصد یارانه در نظر گرفته شده برای تولید وجود دارد، این در حالی است که با رایزنی و چانه‌زنی‌های صورت گرفته این 30 درصد با 20 درصد رشد به 50 درصد رسید، اما متأسفانه بسیاری از اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در فضای سیاسی گم شد.

وی گفت: دولت در سال جاری به شدت از حذف یارانه برخی از اقشار سر باز می‌زند و این به دلیل داشتن دغدغه انتخابات در دوره دوازدهم است، دولت هیچ رویکرد واقع‌گرایانه‌ای به مسائل اقتصادی ندارد، دولت قبل هم این رویکرد غلط را بنیان‌گذاری کرد و قانون هدفمندی را به صورت صحیح اجرا نکرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت تدبیر و امید برای پیروز شدن در انتخابات سال آینده نسبت به اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه و قطع پرداخت اقشار مرفه تمکین نمی‌کند، اگرچه مجلس روی این مسئله اصرار دارد و باید این موضوع انجام شود، چرا که غیر از این راهی وجود ندارد.

کریمی تصریح کرد: با پرداخت یارانه شیره اقتصاد در حال مکیده شدن است، همه درآمد شرکت‌های خدمات رسان از جمله آب، برق و گاز صفر شده و تمام درآمد این شرکت‌ها بیرون کشیده و صرف پرداخت یارانه شده است، این شرکت‌ها به دلیل نداشتن درآمد امکان توسعه و بازسازی زیرساخت‌ها را ندارند و این واقعیت تلخی است که وجود دارد که امیدواریم این مشکل برطرف شود تا صنعت و تولید و اقتصاد کشور بتوانند به خوبی نفس بکشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.