نشریه فوربز در گزارشی به ناکام ماندن برنامه بلند مدت نفتی عربستان به دلیل سیاست‌های ایران و آمریکا پرداخت.

ایران و آمریکا، موانع بزرگ بر سر راه برنامه جاه‌طلبانه نفتی عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ عربستان یک برنامه اقتصادی بزرگ در دست اجرا دارد. این کشور آماده فروش سهام دولتی شرکت "آرامکو،" بزرگترین شرکت نفتی سعودی، است تا بتواند اهداف چشم‌انداز 2030 را محقق کند. عربستان قصد دارد در این طرح بلند مدت وابستگی اقتصاد خود را به فروش نفت کم کند.
قرار است عرضه عمومی سهام ارامکو، بزرگترین فروش سهام یک کمپانی دولتی در تاریخ عربستان سعودی باشد؛ اما این موضوع تا حد زیادی به بازار دولتی نفت و سهام است. هر اندازه بهای نفت بالاتر باشد، فروش گرانتر آن به نهادهای سرمایه‌گذاری آسان‌تر خواهد شد.
زمان آغاز عرضه سهام آرامکو نیز وابسته به عوامل خارجی متعددی است بطوریکه شرایط حقوقی صاحبان سهام، چشم‌انداز بهای نفت و آمادگی بازار سرمایه داخلی، همگی در موفقیت واگذاری سهام دولتی آرامکو تاثیرگذار خواهند بود.
مشکل اینجاست که عربستان دیگر مانند گذشته یک عامل تعیین کننده در تغییرات بهای جهانی نفت نیست. حالا سرمایه‌گذاران نفتی در آمریکا نقش اصلی را ایفا می‌کنند. این سرمایه‌گذاران آماده هستند به محض افزایش بهای نفت، منابع نفت شیل را در بازار افزایش دهند و دکل‌های نفتی را به چرخه استخراج و تولید بازگردانند.

نمودار چشم‌انداز بهای جهانی نفت به شرح زیر است:
 
فوربز: ایران و آمریکا، موانع بزرگ بر سر راه برنامه جاه‌طلبانه نفتی عربستان
 
تاثیر سرمایه‌گذاران نفتی آمریکا دست‌کم در 4 هفته اخیر به خوبی مشهود بود. بهای جهانی نفت به مرز 50 دلار در هر بشکه نزدیک شد و تعداد چاه‌های نفتی فعال آمریکا نیز برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافت. همین موضوع موجب شد تعداد دکل‌های نفتی فعال در آمریکا به بالاترین سطح در 15 هفته اخیر برسد.
فوربز در ادامه این گزارش نوشت: مشکل عربستان به همین‌جا ختم نمی‌شود، آنها با چالش بزرگی به نام ایران مواجه هستند. ایران به عنوان رقیب و دشمن قدیمی عربستان در بازارهای نفتی، سطح تولیدات خود را به دوران پیش از تحریم بازگردانده است. پافشاری ایران بر افزایش تولیدات نفتی و پس گرفتن سهم قانونی خود از بازارهای جهانی، مانع از آن شد که عربستان بتواند مانند روزهای خوب گذشته اعضای اوپک را گرد خود جمع کرده و آنها را به پیروی از سیاست‌های تعیین شده از سوی ریاض ترغیب کند.
بدتر از همه اینکه ایران این ظرفیت و توان را دارد که به محض افزایش بهای نفت، سطح تولیدان خود را از این نیز فراتر ببرد. ایران در معاملات هفته گذشته نفت سبک خود را بشکه‌ای 43.19 دلار به فروش رساند که 1.49 دلار بالاتر از بهای هفته پیش از آن بود. این خبر بدی برای عربستان و برنامه بلند مدت نفتی سعودی محسوب می‌شود.
فوربز در پایان نوشت: هرچند هنوز برای قضاوت درمورد فروش سهام آرامکو زود است؛ به نظر می‌رسد بازارهای جهانی نفت روزهای سختی را در پیش دارند و عربستان برای تکمیل پروژه چشم‌انداز 2030 خود با موانع متعددی روبرو می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.