قدس آنلاین- فرهنگ/ زهره کهندل: دهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور شرکت‌کنندگانی از سراسر جهان در مشهد آغاز به کار کرد.

نقش دانشجویان ایرانی خارج از کشور مؤثرتر از دیپلماسی رسمی است

دکتر مرتضی سرمدی، قایم‌مقام وزیر امور خارجه، در سخنانی با بیان اینکه دیپلماسی به عنوان یک مؤلفه قدرت ملی در جهانِ امروز نقش مهمی پیدا کرده است، گفت: در 3 دهه گذشته به‌واسطه پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد رشد اسلام در جهان بوده‌ایم؛ در حالی که تا قبل از پیروزی انقلاب، یک گفتمان مشخص اسلامی در جهان وجود نداشت.

او خاطرنشان کرد: تردید نکنید که هر کجا افراطی شکل بگیرد، بستر مناسبی برای فعالیت برخی جریان‏ها به‌منظور دستیابی به اهدافشان فراهم میشود. متأسفانه حرکت اسلام‌ستیزی که در غرب فعال است، به‌صورت ماهرانه‌ای در حال سوء‌استفاده از جریان‌های افراطی مسلمانان می‏باشد.

به گفته سرمدی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی ایران این بوده که توانسته است بین تفکر عقلانی شیعه و تفکر غیرعقلانی وهابیت تمایز ایجاد کند. مهم‌ترین وظیفه ما نیز این است که نباید اجازه دهیم اسلام تکفیری سخنگوی جهان اسلام شود.

قایم‌مقام وزیر امورخارجه استفاده از دیپلماسی عمومی را بخشی تفکیک‌ناپذیر از دیپلماسی ایران خواند و گفت: گاهی تأثیرگذاری افراد از تأثیرات بسیاری از دولت‌ها بیشتر است و دانشجویان ایرانی خارج از کشور بازیگرانی به‌شدت مؤثرتر از دستگاه دیپلماسی رسمی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک نوع پذیرش نسبت به گفتمان جمهوری اسلامی ایران در مسایل منطقه‌ای و جهانی ایجاد شده است و در این میان، سطح علمی و رفتار شما دانشجویان در کشورهای دیگر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

 

همایش امسال با شعار «از اسلام تا اسلام»

دکتر علی مقداری، دبیر دهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز گفت: در این همایش نزدیک به 300 نفر از 35 کشور جهان ثبت نام کرده‌اند که تعداد 80 نفر در همایش شرکت نموده‌اند.

او با بیان اینکه همایش امسال با شعار «از اسلام تا اسلام» برگزار شده، افزود: این همایش بر جریان‌شناسی فرقه‌های انحرافی همچون داعش و بحث‌هایی نظیر حقوق بشر در اسلام و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان تمرکز می‌شود که برگرفته از 2 نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی است.

وی اظهار امیدواری کرد که این همایش‌ها باعث تعامل بیشتر دانشجویان خارج از کشور با مسؤولان داخل ‌شود و مشکلات صنفی و علمی دانشجویان با حضور در این همایش‌ها برطرف گردد.

مقداری، دانشجویان را سفیران فرهنگی کشورمان در کشورهای خارجی خواند و بر اهمیت تعامل با آنان تأکید کرد.

 

بیشترین دانشجویان ایرانی در آمریکای شمالی

حجت‌الاسلام ابومحمد مرتضوی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز با بیان اینکه امروز ما در آمریکا و کانادا بالاترین آمار دانشجویان را داریم، گفت: حدود 95 درصد از دانشجویانی که در کشورهای آسیایی هستند، پس از ادامه تحصیل به کشور باز می‌گردند ولی متأسفانه بازگشت دانشجویان ایرانیِ کشورهای آمریکایی و کانادایی اندک و قابل‌ تأمل است.

این همایش از چهارم مردادماه به مدت 4 روز در مشهد در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.