قدس آنلاین- یزد : سرپرست میراث فرهنگی شهرستان تفت گفت : برج حسین آباد شفیع پور واقع در بخش گاریزات شهرستان تفت از جمله جاذبه های بکر و دیدنی شهرستان به حساب می آید

 نادیده های تفت؛ برج حسین آباد شفیع پور

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، مهدی جمالیان در خصوص این برج اظهارداشت : این برج مدور زیبا با ارتفاع بیش از هشت متر در روستای حسین آباد از توابع بخش گاریزات شهرستان تفت واقع شده است و قدمت آن با توجه به تزئینات موجود به دوره زندیه باز می گردد.

وی افزود: برج دارای تزئینات زیبای منحصر به فردی است که آن را به عنوان یکی از شاخص  ترین برج های دفاعی معماری ایرانی معرفی می کند.

جمالیان خاطرنشان ساخت: از جمله تزئینات بنا می توان به اجرای تزئینات بنا در اصطلاح معماری ایرانی نقش بندی شیرازی، نقش بته جقه ایرانی در حاشیه بالای برج و وجود سی و شش سرباز دست به کمر که در مقیاس نسبتاً بزرگ بر روی بدنه برج اجرا شده است اشاره نمود.

این مقام مسئول تصریح کرد: این سربازها مدافع برج بوده و با فرم دست به کمرشان حالتی مدافعی دارند. تعداد سربازها با تعداد فضاهای داخلی برج برابر است و به نظر می رسد که میان این دو تناسبی وجود دارد، زیرا برج از سه طبقه و هر طبقه دارای دوازده فضا است که در مجموع سی و شش فضا را تشکیل می دهد. طبقه پایین برای استفاده چهار پایان و اصطبل و طبقه دوم و سوم برای انبار غله و سکونت مورد استفاده قرار می گرفته است.

گفتنی است: این بنای تاریخی با شماره 2540 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.