قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: امنیت امروز منطقه در گروی وحدت و همکاری کشورهای اسلامی با یکدیگر است.

 امنیت امروز منطقه در گروی وحدت و همکاری کشورهای اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، سید مرتضی بختیاری در دیدار با استانداران استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ایران اسلامی و والیان استان‌های هرات، فراه و نیمروز افغانستان، امنیت را ابتدایی‌ترین نیاز هر جامعه و کشوری دانست و خاطرنشان کرد: امنیت موضوع بسیار مهم و حیاتی برای پیشرفت و توسعه هر کشوری است و کسانی که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند، بر اساس آیات قرآن محارب و مفسد فی الارض هستند.
وی توسعه مراودات و همکاری‌های میان ایران و افغانستان را در تقویت ثبات و امنیت منطقه بسیار مهم ارزیابی و عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از اشتراکات و قرابت‌های فراوان زبانی، فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند؛ اما آنچه باعث ایجاد پیوند ناگسستنی میان این دو کشور دوست شده است، موضوع اسلام عزیز است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، با بیان اینکه استکبار همواره به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه میان کشورهای اسلامی بوده است، اضافه کرد: امروز دشمنان اسلام از تمام توان خود برای ضربه زدن به دوستی و اخوت کشورهای اسلامی استفاده می‌کنند و متاسفانه تاحدودی نیز موفق بوده اند. اما کشورهای اسلامی باید با آگاهی و بهره گیری از مشترکات دینی و قرآن کریم در برابر این توطئه ها بایستند.
بختیاری یکی دیگر از اشتراکات میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان را برخورداری از «روحیه مقاومت» عنوان و افزود: دوستی کشورهای اسلامی یکی از مصداق‌های رضایت الهی است و هر دستی که میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند، قطعا دست شیطان است.
بختیاری در ادامه ضمن ابراز تأسف از حادثه تروریستی اخیر در کابل و جان‌باختن و مجروح شدن جمعی از مردم بی‌گناه افغانستان، گفت: این حادثه تروریستی بار دیگر لزوم ایجاد وحدت و همکاری میان کشورهای منطقه را برای برقراری امنیت نشان داد. این اقدام تروریستی اولین نبوده و قطعا آخرین نیز نخواهد بود، باید با همکاری و وحدت برای جلوگیری از اقدامات و توطئه‌های آینده و ایجاد امنیت در منطقه فکری کرد.
وی موضوع مواد مخدر را به عنوان درد مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان معرفی و ابراز کرد: بی‌تردید دولتهای افغانستان و ایران در مقوله مواد مخدر یک صدا هستند؛ بنابراین باید به سویی برویم که برنامه کشت جایگزین در افغانستان و دیگر پروژه‌ها اجرایی شود و تولید موادمخدر در سرمنشا آن متوقف شود.
بختیاری در پایان، نشست استانداران استان‌های مرزی دو کشور را فرصتی مغتنم برای توسعه همکاری‌های ایران و افغانستان توصیف کرد و گفت: زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های تجاری، سیاسی، امنیتی و اقتصادی وجود دارد که فعال‌سازی آن‌ها می‌تواند ارتقاء سطح روابط دوجانبه و به دنبال آن شرایط رشد و شکوفایی استان‌های مرزی را در پی داشته باشد.
در ابتدای این دیدار بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، به ارائه گزارش برگزاری نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان پرداخت و با تاکید بر اهتمام دو دولت بر حمایت از سرمایه گذاری در استان‌های مرزی، خاطر نشان کرد: مسائل امنیتی، موضوعات فرهنگی و اقتصادی و افزایش سطح مبادلات دو کشور در دستور کار این نشست است.
دین پرست این نشست را مقدمه‌ای برای پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و افغانستان دانست که 19 و 20 مرداد ماه در تهران برگزار خواهد شد.
بازمحمد احمدی، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان دیگر سخنران این دیدار بود که وحدت و همدلی را تنها راه برون رفت کشور افغانستان از چالش‌های موجود دانست و گفت: ما به دنبال توسعه‌ی همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در تمامی حوزه‌ها به ویژه در خصوص مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.