۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 405610

دویچه وله: اگر بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران نتوانند با دولت آمریکا و بانک‌های اروپایی به توافق برسند، بازار ایران را به رقبای خود واگذار خواهند کرد.

ایران ۲۵ فروند جت می‌خرد/ مذاکرات آغاز شد

به گزارش قدس آنلاين به نقل از جام نیـوز، در پی طولانی شدن مذاکرات برای خرید هواپیمای مسافربری از دو شرکت ایرباس و بوئینگ، ایران به فکر خرید از میتسوبیشی ژاپن افتاده است. مذاکرات برای خرید ۲۵ فروند جت مسافربری از این شرکت به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار آغاز شده است.

دویچه وله با اعلام این خبر نوشته است:

کوتاه‌زمانی پس از موفقیت فروش اولین جت‌های مسافربری میتسوبیشی ژاپن در بازار اروپا، حالا این شرکت سراغ مشتری دیگری رفته است.

اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ایران خبر از آغاز مذاکرات با شرکت میتسوبیشی ژاپن برای خرید حداقل ۲۵ فروند جت مسافربری MRJ به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار داده است.

یک روزنامه اقتصادی چاپ ژاپن گفته که شرکت میتسوبیشی پیشتر و در زمان تحریم‌های بین المللی علیه ایران نیز در این کشور فعال بوده و مذاکراتی با دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و آسمان داشته است.

به گفته معاون وزیر راه ایران، بیشتر هواپیماهای جتی که از میتسوبیشی خریداری خواهند شد در اختیار شرکت آسمان قرار می‌گیرند. فخریه کاشان در عین حال تاکید کرده که این مذاکرات در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد.

تولید جت‌های مسافربری منطقه‌ای که بین ۷۰ تا ۹۰ نفر ظرفیت دارند، برای اولین بار در ژاپن صورت می‌گیرد. شرکت میتسوبیشی در تولید و عرضه این جت‌ها تا کنون با مشکلاتی روبرو بوده و تاریخ ورود این محصول به بازار تا کنون چندین بار به تعویق افتاده است.

در دسامبر گذشته میتسوبیشی اعلام کرد که اولین سری این جت‌ها تا سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه خواهد شد اما تا کنون صحبت از به تعویق افتادن آن تا سال ۲۰۱۹ هم شده است. شرکت سوئدی روکتون اولین خریدار ۱۰ فروند از این جت‌ها بود.

جت‌های منطقه‌ای میتسوبیشی (Mitsubishi Regional Jet) توسط چندین شرکت ژاپنی تولید می‌شوند؛ ۶۵ درصد سهام تولید این جت‌ها در اختیار شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی، ۱۰ درصد در اختیار شرکت سهامی میتسوبیشی و ۱۰ درصد در اختیار شرکت تویوتاست. دو شرکت سومیتومو و میتسویی نیز هرکدام پنج درصد سهام تولید این جت‌ها را در اختیار دارند.

ژاپن آخرین بار در در دهه ۱۹۶۰ اقدام به ساخت هواپیمای مسافربری کرد که تا سال ۱۹۷۴ هم تولید آن ادامه داشت و از آن زمان متوقف شد.

شرکت‌های دیگر مشتاق فروش هواپیما به ایران
شرکت میتسوبیشی تنها رقیب دو شرکت ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران نیست. دو شرکت کانادایی و برزیلی نیز از فرصت برداشته شدن تحریم‌های ایران استفاده کرده و خواهان فروش هواپیماهای مسافربری خود به این کشور هستند.

شرکت بمباردیه کانادا که هواپیماهای مدل سی‌آر‌جی ۱۰۰ و ۲۰۰ و سی‌آر‌جی۷۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ تولید می‌کند، یکی از این شرکت‌هاست. این هواپیماها از خانواده هواپیماهای کوچک و نسبتا کوچک مسافربری هستند.

شرکت امبرائر برزیل نیز برای حضور در بازار ایران ابراز علاقه کرده است. این شرکت هواپیماهای مدل‌ ای‌جت و ای‌آرجی ۱۳۵، ۱۴۰ و ۱۴۵ تولید می‌کند که هواپیماهای کوچک و نسبتا کوچک مسافربری دو‌موتوره هستند.

ظاهرا اگر بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران نتوانند با دولت آمریکا و بانک‌های اروپایی به توافق برسند، بازار ایران را به رقبای خود واگذار خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.