قدس آنلاین- بیرجند: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: خانه باغ شوکت الملک از بناهای بسیار با ارزش اواخر قاجار و اوایل پهلوی شهر بیرجند در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

خانه باغ شوکت الملک بیرجند اثرملی شد/ باغ شوکت الملک نخستین مدرسه دولتی بیرجند

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، حسن رمضانی درنشست خبری با اشاره به ثبت خانه باغ شوکت الملک شهر بیرجند در فهرست آثار ملی کشور اظهار داشت: این اثر یکی از خانه باغ‌های تاریخی بیرجند است که در میان چند باغ تاریخی شهر قرار گرفته و تاییدی است بر تجمع باغ‌های شهر در این منطقه که سیر طراحی باغ ایرانی را از دوره زندیه یعنی ارگ بهارستان که در باغ زرشکی قرار دارد تا پهلوی یا باغ شرقی مجموعه که هم اکنون موسسه خیریه دست‌های پر توان در آن قرار دارد را نشان می‌دهد.

وی درباره این اثر ارزشمند گفت: در سال 1311 هجری شمسی اولین مدرسه دولتی بیرجند در حسینیه راغبی تاسیس می‌شود که بعد از مدتی به دلیل کمبود فضا این مدرسه در محل این خانه باغ دایر شد و علاوه بر مدرسه اداره فرهنگ نیز در آنجا مستقر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: بر اساس خاطرات بزرگانی چون مرحوم پروفسور محمدحسن گنجی، ذبیح الله ناصح و آقای محمدرضا راغبی و همچنین اسناد موجود در اداره ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی در زمانی که شاگردان مدرسه شوکتیه افزایش می‌یابند این مدرسه به دو مقطع دبستان و دبیرستان تقسیم می‌شود که دبیرستان شوکتیه به این باغ انتقال یافته است.

وی گفت: از جمله شاگردان این دبیرستان ابوالحسن آیتی، پروفسور محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیا ایران و جهان، غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، محمود رفیعی، محمدرضا راشد محصل، جمال رضایی، محمدرضا بهنیا، اسدالله ناصح، محمدرضا رخشانی (شهردار اسبق بیرجند)، اعتمادی (متخصص مغز و اعصاب)، محمدرضا حجازیان (رئیس آموزش و پرورش ) و محمد رضا راغبی است.

رمضانی از زحمات بی‌دریغ مدیح شهردار بیرجند و تمام افرادی که در جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند پرونده ثبت خانه باغ شوکت الملک همکاری کردند تشکر و قدردانی کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.