استان الخلیل واقع در کرانه باختری که از آغاز انتفاضه قدس در اکتبر سال گذشته تا کنون شهدای زیادی را در راه آزادی فلسطین تقدیم کرده است، از ۲۰ روز پیش تحت محاصره صهیونیست ها قرار دارد.

 الخلیل، شهر مقاومت همچنان پایدار در برابر غاصبان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، در ورودی اردوگاه فوار واقع در جنوب الخلیل، در کرانه باختری که توسط موانع آهنی و ایستگاه های بازرسی رژیم اشغالگر قدس- از 19 روز پیش- به محاصره کامل در آمده است؛ شهروندان فلسطینی زیر شانه یک مرد شصت ساله به نام «محمد نجار» را گرفته اند، او می خواهد از ایست بازرسی عبور کرده و خود را به خودرویی که آن سوی ایست بازرسی مذکور توقف نموده است، برساند و برای درمان، به بیمارستان برود.

با وجود رنج و سختی و فشار بسیاری که بر محمد نجار وارد شده بود، حس پایداری و مقاومت در قلب او همچنان پابرجا است و اراده وی برای ادامه مقاومت، او را به بیان این سخن وا می دارد که: «هر چه با ما بکنند و هر چقدر راه ها و ایست های بازرسی را به روی مان ببندند و ما را در محاصره کامل خود در بیاورد، هرگز در مقابل آن تسلیم نخواهیم شد و مبارزه ما تا اخراج کامل اشغالگران همچنان ادامه خواهد داشت.»

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، نیروهای اشغالگر برای بیستمین روز متوالی به محاصره تحمیلی خود علیه شهر الخلیل ادامه می دهند. آنها ضمن محاصره امنیتی و نظامی این شهر، ده ها خیابان و جاده ارتباطی را به روی شهروندان بسته اند که این امر باعث ایجاد مشکلی هر روزه برای قریب به یک میلیون شهروند فلسطینی شده است که صبح ها و عصرها ـ برای حضور در سر کار یا بازگشت به خانه ـ به بخش های مختلف شهر می روند.

محمد نجار در ادامه می گوید: «رژیم اشغالگر قدس در این خیال است که اگر سیاست مجازات جمعی را بر ما تحمیل کند و راه ورود به اردوگاه ها و شهرک های دیگر را بر ما ببندد؛ ما از دست برادران مبارز خود که (به خاطر فعالیت های مبارزاتی شان) باعث این محاصره شده اند، عصبانی می شویم و با دیده خشم و غضب به آنان می نگریم ؛ اما تا زمانی که خون در رگ های ما جریان دارد، هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ما حامی مقاومت هستیم و بر آن دستانی که از وطن و خاک میهن دفاع می کند، بوسه می زنیم.»

اردوگاه فوار ... فشار و رنج ناشی از محدودیت رفت و آمد

اوضاع مردم در اردوگاه فوار تفاوت چندانی با اوضاع شهرک بنی نعیم که در محاصره کامل قرار گرفته است، ندارد. تمام ورودی ها و راه های منتهی به این شهرک بسته شده است. 20 هزار فلسطینی ساکن این شهرک که در شرق الخلیل واقع شده، برای رفتن به محل کار یا نهادهایی که در آن فعالیت دارند، باید رنج ناشی از محدودیت های رفت و آمد را تحمل کنند.

یک شهروند فلسطینی به نام «احمد طرایره» در مصاحبه با گزارشگر ما گفت که ساکنان بنی نعیم مشکلات و رنج های بی سابقه ای را تجربه می کنند و مسدود شدن تمام راه های اصلی و فرعی،  مردم این شهرک را با سختی ها و رنج های بسیاری برای ورود و خروج مواجه کرده و این امر باعث شده است تا آنها برای عبور از خاکریزها و موانع آهنیِ نیروهای اشغالگر، روزانه مسافت بسیاری را به صورت پیاده طی کنند.

خسارت های اقتصادی

منطقه جنوبی الخلیل معروف به «منطقه فحص» به خاطر اقدام مکرر نظامیان صهیونیست در بستن ورودی کمربندی شهر الخلیل، در وضعیتی نابسامان به سر می برد و ساعت به ساعت، ایست بازرسی به روی شهروندان و رفت و آمد تجاری شان بسته می شود.

«محمد اطراش» یکی از صاحبان کارخانه های سنگبری در الخلیل بخشی از مشکلات این منطقه را چنین حکایت می کند و می گوید : «برنامه باز و بسته کردن ایست بازرسی ها مشکلات اقتصادی بسیاری را برای ما به وجود آورده است و زمانی که ماشین های حمل بار از معدن سنگ به اینجا می رسند، نیروهای اشغالگر به محض ورود آنها دروازه را می بندند. این امر باعث می شود تا ماشین های حمل بار بر گردند و برای رساندن خود به کارخانه هایی که در فاصله چند متری از ایست بازرسی قرار دارند، مسیرهای دیگری را بپیمایند که چندین کیلومتر طولانی تر است.»

پایداری و مقاومت

درمورد باقی روستاها و شهرک های تابعه استان الخلیل باید گفت که هر یک از آنها داستانی دارد که ساکنانش با مقاومت، پایداری و همچنین با کینه بسیار نسبت به این رژیم غاصب آن را روایت می کنند، رژیمی که شبانه روز طعم تلخ محدودیت عبور و مرور و رسیدن به خانه ها را به آنها می چشاند. اوضاع در مناطقی مانند سعیر، سموع، یطا و عروب تفاوت چندانی با دیگر روستاها ندارد. در آنجا نیز مردم از مشکلات و رنج های بسیاری می گویند که شهروندان فلسطینی در سایه شوم محاصره شهر الخلیل و روستاهای آن متحمل می گردند.

استان الخلیل و ساکنانش بر خلاف عرف و قوانین بین الملل، همچنان در مجازات های جمعی تحمیل شده از سوی نیروهای اشغالگر به سر می برند. بر اساس منابع صهیونیستی تا کنون حدود 200 ایست بازرسی و مسیر ارتباطی الخلیل توسط نیروهای رژیم اشغالگر قدس به محاصره در آمده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.