قدس آنلاین – حسین سپاهی- شهرستان دلگان درحاشیه باتلاق جازموریان در مسیر جاده ایرانشهر به بندرعباس از طریق شهرستان کهنوج قرار دارد که با داشتن صدها روستای پراکنده با دوهزار موتور پمپ کشاورزی می تواند ده ها نوع گیاه گرمسیری را تولید کند و مناسبترین محل تولید انواع و اقسام محصولات در چهار فصل از جمله صیفی جات، گوجه فرنگی، سبزیجات، بادمجان، چای ترش، حنا و... می باشد.

سود «حنا» ی هند ایران در جیب دلالان

به گفته کارشناسان امور کشاورزی این منطقه یک منطقه زرخیز است، اما فقیرترین مردم کشور در بدترین شرایط معیشتی و هوای بسیار گرم بالای 50درجه از کمترین امکانات برخوردارند.

دلگان همچنین می تواند در همه فصول سال یکی از تولید کنندگان انواع واقسام گل های زینتی برای صدور به کشورهای همسایه باشد؛ در این منطقه انواع و اقسام درختان باغی که هم اینک در شبه قاره هند تولید می شود می تواند پرورش یابد. هزاران هکتار زمین بکر و دست نخورده با منابع آبی زیرزمینی بسیار غنی می تواند در صورت احیا، دلگان را به یکی از قطب های کشاورزی بویژه در تولید گندم، چای ترش و حنا تبدیل کند اما نبود ماشین آلات و ابزار مناسب موجب شده تا کشت محصولات توسط بعضی از کشاورزان هنوز به صورت سنتی انجام شود که هزینه آن را چند ده برابر می کنند.

یکی از محصولات برتر سیستان و بلوچستان حنای مرغوب است که در منطقه بلوچستان به ویژه شهرستان دلگان کشت می شود، اما از بی هویتی رنج می برد، زیرا داشته های این دیار با برند اختصاصی دیگر شهرها در بازار مصرف توزیع می شود.

خشکسالی و نبود کارخانه بسته‌بندی، حنای مرغوب سیستان و بلوچستان را با چالش جدی مواجه کرده به طوری که دستان نوعروسان با حنای خارج استان آراسته می‌شود.

 

رنج تاریخی حنای سیستان و بلوچستان

 مدیرجهاد کشاورزی دلگان درگفت وگو با خبرنگار ما گفت: خشکسالی ها و مشکل در بازاریابی مناسب و شناسایی بازارهای هدف از دیگر موانع تولید حنا در دلگان به شمار می رود که باید به صورت ویژه به آن نگاه شود.

بامری بیان کرد: با توجه به سطح زیر کشت 1950هکتاری در این استان در صورت ایجاد کارخانه های بهداشتی از قبیل شامپو و صابون که حنا در آن ها کاربرد دارد، می توان بهره وری و اثرگذاری این محصول را روز به روز افزایش دهیم و برای صدها نفر هم شغل ایجاد کرد.

وی گفت: حنا از جمله مواد آرایشی سنتی با خواص دارویی فراوان است که زنان سیستان و بلوچستان بویژه جنوب این استان از گذشته های دور تا به امروز برای ترسیم اشکال زیبا بر دست و پا و رنگ کردن سر خود از آن استفاده می کنند و ریشه در فرهنگ این دیار دارد.

 

*خاصیت های دارویی حنا

وی افزود: گیاه دارویی حنا به صورت درختچه یا درختی با برگ های سبز متمایل به خاکستری بیضی و گل هایی به صورت خوشه گرزن بزرگ به رنگ سفید یا زرد بسیار خوشبو با میوه های خشک و شکوفا حاوی دانه های خیلی کوچک است.

بامری با بیان اینکه رویشگاه اصلی گیاه حنا ایران در مناطق جنوبی از جمله اطراف بندرعباس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد است، گفت: این گیاه در دلگان واقع در جنوب استان با توجه به شرایط آب و هوایی رشد خوبی دارد.

وی افزود: حنا با توجه به داشتن ترکیب تانن دارای خاصیت قوی قابض است، به همین دلیل از آن به صورت خوراکی برای درمان اسهال خونی، زخم های روده‌ ای و معده‌ ای نیز استفاده می‌ کنند.

وی ادامه داد:  این گیاه همچنین برای مصرف خارجی و موضعی به عنوان ضد اگزما، بیماری پوستی و بیماری قارچی پوست و درمان زخم‌ ها کاربرد دارد. درمان قارچ های پوست سر و جزام، رفع اگزما، جلوگیری از عرق دست و پا و بهبود ترشحات سوزاکی از دیگر خواص دارویی گیاه حناست.

 

بامری بیان داشت: از حنا در بسیاری از نقاط جهان از جمله مصر، هندوستان، ایران، پاکستان، افغانستان، اروپای مرکزی و آمریکا برای رنگ کردن مو استفاده می شود و هم اینک محصولات زیادی از این گیاه برای مراقبت و محافظت از مو در جهان ساخته می شود، رسمی که همچنان در این دیار پا برجاست.

 

*دسترنج ما در جیب دلالان

یکی از کشاورزان حناکار و صاحب کارگاه حناسایی گفت: هرساله تقریبا دوهزار هکتار زمین زیر کشت حنا می رود ولی به علت اینکه دولت حنا را به صورت تضمینی از کشاورزان خرید نمی کند دسترنج ما در جیب دلالان و سودجویان می رود.

رشید فضل الهی بیان داشت: دلالان و سودجویان حنای خام را کیلویی 2500تومان و حنای آماده و بسته بندی شده را هرکیلو سه هزار تومان از کشاورزان می خرند و به کاسبان در یزد و استان های دیگر با قیمت بسیار بالایی می فروشند.

وی افزود: اگر دولت و مسؤولان توجه ویژه به کشاورزان حناکار داشته باشد و به آن ها وام با بهره کم بدهد تا کارگاه و کارخانه فرآوری حنا ایجاد و راه اندازی کنند، دلگان یکی از قطب های کشاورزی حنا در کشور و جهان خواهد شد.

این کشاورز با بیان اینکه باتوجه به اینکه حنا در فروردین ماه کشت می شود در ماه های خرداد، شهریور و آذرماه سه برداشت (برش) داریم، گفت: هر سال بیش از پانصد کامیون حنای خام توسط دلالان از کشاورزان خریداری و به یزد، شیراز و... صادر می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.