آنها ترسی از آینده ندارند، زیرا می دانند که با توکل به خدا، آینده روشنی پیش روی آنهاست. با سرمایه خوش بینی و امید برای آینده برنامه ریزی نموده، تلاش می کنند. آنان ایمان دارند که خداوند آنها را یاری خواهد کرد

باور انسان به سبک زندگی رنگ خوش بینی می زند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، اجزای روانی انسان عبارت است از: فکر، احساس و رفتار. معمولا ما آنگونه رفتار می کنیم که احساس می کنیم و آنگونه احساس می کنیم که فکر می کنیم. هرگونه رفتار و احساسی، تابع نگرش ماست.

قرآن کریم از: «نگرش» به عنوان شاکله یاد می کند: «قل کل یعمل علی شاکلته» (بگو هرکس، کار بر شیوه خود کند) شاکله را روانشناسان، منش یا شخصیت می نامند.

 

هر گونه احساس و رفتار آدمی بستگی به این دارد که شخصیت و نگرش وی از دوران کودکی چگونه شکل پذیرفته و آیا در صدد تغییر آن- در صورتی که مطلوب نبوده-برآمده است یا خیر؟

 

طرز تلقی، برداشت و باور انسان تعیین کننده نوع برخورد او با خویشتن، اطرافیان و جهان پیرامون است. اگر نگرش ما نسبت به خودمان مثبت و خوشبینانه باشد، احساس خوبی به ما دست خواهد داد و در نتیجه انتظار بروز رفتارهای مطلوب و شایسته وجود خواهد داشت. اما اگر نگرش ما نسبت به خودمان مثبت و خوش بینانه باشد، احساس خوبی به ما دست خواهد داد و در نتیجه انتظار بروز رفتارهای مطلوب و  شایسته وجود خواهد داشت. اما اگر نگرش ما نسبت به خودمان، منفی و بدبینانه باشد، طبیعی است که این نگرش، موجب بروز افکار ناکارآمد، احساس ناخوشایند و به دنبال آن رفتارهای نامطلوب خواهد شد.

 

منشاء خوشبینی

خوشبینی و مثبت اندیشی از حس زیبانگری و امیدواری انسان سرچشمه می گیرد. خداوند در قرآن کریم به منظور تقویت حس زیبانگری آدمیان می فرماید:

«ذلک عالم الغیب و الشهاده العزیز الرحیم الذی احسن کل شی خلقه، آن (خداوند) دانای پنهان و حضور، شکست ناپذیر مهربان است، آن که هرچه را آفریده، زیبا آفریده است».

 

بنا بر آیه فوق، جهان سراسر زیباست. انسان که جزئی از جهان آفرینش است، در صورتی موفق خواهد بود که زیبانگر باشد. شرور و آفات موجود در دنیایی که در آن زندگی می کنیم، فلسفهها و علت هایی دارد. با تفسیر صحیح بدی ها و سختی ها پی خواهیم برد که آنها هم در مجموعه «نظام احسن خلقت» زیبایی خود را دارند.

جهنم که برای کفار و گنهکاران بسیار بد است، برای مومنان، بسیار خوب است و در قرآن به عنوان یک نعمت از آن یاد شده است: «هذه جهنم التی یکذب بها المجرمون... فبای آلاء ربکما تکذبان؛ این همان جهنمی است که گناهکاران آن را دروغ می انگاشته اند، پس کدام نعمت های پروردگارتان را دروغ انگارید».

 

علاوه بر زیبانگری، باید امیدوار بود: «ان الذین آمنوا و الذین هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله و اولئک یرجون رحمت الله و الله غفور رحیم؛ کسانی که ایمان آوردند و آنان که در راه خدا مهاجرت و جهاد کردند، آنان به رحمت خدا امیدوارند».

 

ویژگی های افراد خوشبین

مومنان واقعی کسانی هستند که زیبانگر، امیدوار، خوشبین و مثبت اندیش باشند. افراد خوش بین، بیشتر نیمه پر لیوان را می بینند. آنها بر روی نقاط قوت تکیه می کنند و از نقاط ضعف، کمبودها، نقص ها و شکست ها تجربه می آموزند.

 

آنها هرگز در گذشته زندگی نمی کنند، بنابراین هیچ گاه برای آنچه از دست داده اند، محزون نیستند، زیرا از گذشته برای حال و آینده پلی ساخته اند. اگر اشتباهی کرده اند، تصمیم گرفته اند که دیگر تکرارش نکنند. آموخته اند که چگونه از این پس با مسایل و دشواری ها دست و پنجه نرم کنند.

آنها ترسی از آینده ندارند، زیرا می دانند که با توکل به خدا، آینده روشنی پیش روی آنهاست. با سرمایه خوش بینی و امید برای آینده برنامه ریزی نموده، تلاش می کنند. آنان ایمان دارند که خداوند آنها را یاری خواهد کرد:

«الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون؛ آگاه باشید! دوستداران خداوند نه ترسی از آینده و نه اندوهی از گذشته دارند».

 

«یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر خداوند را یاری کنید، خداوند شما را یاری خواهد کرد و گام هایتان را استوار می سازد»

 

ایمان و طاعت خدا یاری خدا را به دنبال دارد: «انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیاة الدنیا و یوم یقوم الاشهاد؛ ما پیامبران مان و مومنان را در زندگی دنیا و روزی که گواهان به پا می خیزند، یاری می کنیم»

 

علاوه بر خداوند، فرشته ها نیز به یاری مومنان و دوستداران خدا-کسانی که ولایت خدا و ربوبیت او را پذیرفتند- می شتابند: «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تنزل علیهم الملائکه الا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا بالجنه التی کنتم توعدون نحن اولیاوکم فی الحیاة الدنیا و فی الاخره؛ آنان که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس پایداری نمودند، فرشته ها بر آنان فرود می آیند و می گویند: نترسید و اندوهگین نباشید و مژده باد شما را به بهشتی که وعده داده شده اید، ما در زندگی دنیا و در آخرت یار و یاورتان هستیم.»

 

برگرفته از کتاب آیین و سبک زندگی نوشته دکتر محمدحسین توانایی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.