این کتاب تشریح می کند که اصالتی که ابزارهای تبلیغاتی دین دارد، هیچ ابزار دیگری ندارد به عبارت دیگر ابزارهای نوین نمی تواند جایگزین ابزارهای تبلغاتی دین همچون منبر و سخنرانی شود به دلیل آن که اصالتی در پایه های تمدنی دین ندارد.

حجاب معاصرت بحران تمدنی ایران را مخفی کرده

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، «بحران تمدنی ایران معاصر» عنوان کتابی است به قلم حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی، مدیر مسوول موسسه مطالعات تمدن اسلامی، که از سوی نشر معارف در دست چاپ است؛ پیرامون این اثر با این استاد حوزه و دانشگاه به گفت و گو نشسته ایم که در ذیل می خوانید:

 

حجت الاسلام سید محمد حسین متولی امامی، مدیر مسوول موسسه مطالعات تمدن اسلامی با تشریح محتوای کتاب خود گفت: این اثر طرح یک موضوع پیرامون بحران زندگی ایرانیان است که این بحران در سطوح مختلف و لایه های گوناگون زندگی اجتماعی پدیدار شده و در صد سال اخیر دیده می شود اما به دلیل حجاب معاصرت به این مساله توجه جدی نشده است.

 

وی با تاکید بر اینکه البته این بحران تنها مربوط به جامعه ایران نیست بلکه مربوط به کل جهان اسلام - به دلیل وضعیت غرب زدگی و  تهاجم فرهنگی غرب- است، تصریح کرد: این کتاب در صدد است مطرح کند اولا در بحران هستیم و ثانیا راهکار حل بحران چیست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بحران یادشده به معنای وضعیت آشوب و عدم استقرار فرهنگی است، اضافه کرد: در واقع جهان اسلام و مسلمانان و ایرانیان استقرار و آرامش فرهنگی ندارند این کتاب می خواهد تلاطم های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را ریشه یابی کند و سپس راه حل برای خروج از آن بحران ها ارائه دهد به دلیل آن که ما معتقدیم ریشه و حقیقت تمام بحران های تمدنی در تمام سطح به ریشه فرهنگی و تفکر برمی گردد.

 

وی در ادامه بیان کرد: به طور مثال در این کتاب به بحث بحران سینما و تلویزیون و به طور کلی تر هنر، اشاره شده است و این که آیا واقعا تمام ظرفیت های شیعه می تواند در رفع بحران تمدنی شیفت شود به عبارت دیگر آیا در عصر امروز می توان از حجم منبرها و سخنرانی ها کاست و به جای آن کار هنری بیشتری از جمله تولید آثار سینمایی و تلویزیونی انجام داد.

 

مدیر مسوول موسسه مطالعات تمدن اسلامی اذعان کرد: اما این کتاب تشریح می کند که اصالتی که ابزارهای تبلیغاتی دین دارد، هیچ ابزار دیگری ندارد به عبارت دیگر ابزارهای نوین نمی تواند جایگزین ابزارهای تبلغاتی دین همچون منبر و سخنرانی شود به دلیل آن که ریشه این ابزار نوین در غرب است و اصالتی در پایه های تمدنی دین ندارد و با بهره گیری از این ظرفیت ها نمی توان یک شیفت از رسانه های دین به ابزارهای نوین داشته باشیم.

 

حجت الاسلام متولی امامی افزود: به طور کلی فضای مجازی و سینما و تلویزیون ظرفیت انتقال مفاهیم دین را ندارد به دلیل آن که با لایه های بیرونی انسان رو به رو می شود و این ظرفیت، تامل، تحول روحی، گفت و گو و انقلاب قلبی را نمی تواند ایجاد کند و اساسا آنچه در تبلیغ دین داریم، تاثیر روح معنوی بر قلب مخاطب و متعلم است یعنی تاثیر روحانی برای تبلیغ، باید به صورت تبلیغ چهره به چهره و رو در رو باشد.

 

مدیر مسوول موسسه مطالعات تمدن اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: به همین دلیل در روایات وارد شده است پیامبر اکرم (ص) خود به افراد رجوع کرده و تک تک افراد را به دین دعوت می کردند البته این سخن بدان معنا نیست که نمی توان از ابزار مدرن استفاده کرد، بلکه به معنی این است که اصالت با تبلیغ چهره به چهره و گفت و شنود است که این تعریف در کتاب با عنوان «تصرف ابزار مدرن» تعریف شده است. ضمن آنکه در این اثر تاکید شده است ابزار مدرن به ویژه رسانه در عالَم دین باید تصرف و استحاله شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.