قدس آنلاین/ منور میرشجاعان: باشکوه‌ترین عبادت پس از توحید و خداشناسی و وسیله تقرب به خداوند «نماز» است. در آیات و روایات زیادی به اهمیت و آثار اقامه نماز پرداخته شده است. حجت الاسلام محمدسلطان مرادی، پژوهشگر در گفت و گو با قدس در این مبحث به گوشه ای از فرمایش‌ها و دیدگاه امام صادق(علیه السلام) درباره نماز اشاره داشته که از نظر می‌گذرد:

  تأثیر نماز در زندگی اجتماعی

باشکوه‌ترین عبادت پس از توحید و خداشناسی و وسیله تقرب به خداوند «نماز» است. در آیات و روایات زیادی به اهمیت و آثار اقامه نماز پرداخته شده است. حجت الاسلام محمدسلطان مرادی، پژوهشگر در گفت و گو با قدس در این مبحث به گوشه ای از فرمایش‌ها و دیدگاه امام صادق(علیه السلام) درباره نماز اشاره داشته که از نظر می‌گذرد:

امام جعفرصادق(علیه السلام) در واپسین لحظات عمر شریفشان به عنوان آخرین وصیت فرمودند:«هرگز شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی رسد.» بیان این مطلب در آخرین لحظات زندگی نشان از اهمیت جایگاه نماز در جامعه اسلامی و ضرورت توجه داشتن به ادای نماز است.  این در حالی است که اگر در آموزه‌های دینی موضوعی برتر از نماز بود، به یقین حضرت در آن لحظات به آن می‌پرداختند.

بنا به فرمایش امام صادق (علیه السلام) «پس از شناخت خداوند هیچ وسیله ای برای تقرب به خدا برتر از نماز نیست.» و امام بهترین عمل را نماز اول وقت بیان فرموده اند.

 فردی که نماز خود را در اول وقت ادا می‌کند، پس از مدتی متوجه می‌شود که نظم و انضباطی در کارهای روزمره او ایجاد شده، زیرا همه کارهای خود را با قبل و پس از نماز تنظیم می‌کند. اگر جلسه یا قراری و مانند آن دارد، سعی می‌کند، با وقت نماز تداخل نداشته باشد. از سویی ادای نماز خارج از وقت به فرموده امام صادق(علیه السلام) «تباه کردن نماز» است.

نماز در روابط اجتماعی نیز دارای تأثیر بسزایی است. تا بدانجا که امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید:«اگر دو ویژگی در کسی بود، به او نزدیک شو و گرنه از او فاصله بگیر(و کلمه فاصله بگیر را سه بار تکرار می‌کنند). اول نماز، آن هم نماز اول وقت و دوم مواسات با مردم است.

نماز راهی برای درخواست خیر از خداوند متعال در امور زندگی است. چه بسا انسان نمی داند که کاری را که می‌خواهد انجام دهد، درآن خیر است یا نه. پس می‌تواند به فرمایش امام صادق(علیه السلام) عمل کند. آن حضرت در این باره فرموده اند:« دو رکعت نماز بخوان و از خداوند طلب خیر کن؛ زیرا سوگند به خدا که هیچ مسلمانی طلب خیر نمی کند، مگر آنکه آن را خداوند قطعا برایش خیر و نیکی قرار می‌دهد.»

فرد نمازگزار در محضر خداوند قرار دارد و شایسته است که بدان توجه داشته باشد. آنچه حق یک نماز است، به طور کامل ادا کند.

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید:«هرگاه نماز واجب می‌خوانی، آن را در وقتش بخوان، مانند نماز خواندن کسی که با نماز وداع می‌کند، می‌ترسد که دیگر موفق نشود. پس آن گاه چشم خود را به محل سجده ات متوجه کن.  اگر بدانی چه کسی از جانب راست توست، هر آینه نماز خود را نیکو انجام می‌دادی و بدان تو در پیشگاه کسی هستی که تو را می‌بیند و تو او را نمی بینی.»

اگر انسان به فواید نماز توجه داشته باشد، به یقین بیشتر توجه به نماز خواهد داشت. امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید:« سه فایده برای نمازگزار است؛ هرگاه به نماز بایستد، نیکویی‌ها بر او ریزش می‌کند، از بالای فضا تا فرق سر او، فرشتگان از زیرپای او تا بالای آسمان بر او احاطه دارند و فرشته ابرار به او ندا می‌کند که ای نمازگزار اگر بدانی با که مناجات می‌کنی، هیچ گاه توجه به سوی دیگری نخواهی کرد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.