قدس آنلاین/ پروین محمدی: هپاتیت یک بیماری ویروسی است که سازمان بهداشت جهانی ریشه‌کنی آن را در دستور کار خود قرار داده است و براساس این دستورالعمل، در ایران برنامه ریشه‌کنی این بیماری را همزمان با روز «هپاتیت» آغاز کرده و امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر هپاتیت ویروسی را در کشورمان ریشه‌کن کنیم.

هپاتیت ویروسی را تا ۵ سال آینده ریشه‌کن می‌کنیم/ ۱۰۰هزار مبتلا و ناقل هپاتیت c داریم

این مطلب را دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حاشیه برگزاری اجلاس رئیسان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در مشهد به خبرنگار ما گفت و افزود: هپاتیت‌های ویروسی در ایران هر سال نزدیک به هفت هزار مرگ را سبب شده و نزدیک به هفت هزار نفر را نیز دچار اثرات ناشی از این بیماری می‌کند، از این رو باید در راستای برنامه Who به دنبال ریشه‌کنی هپاتیت باشیم.

وی که فوق تخصص گوارش و کبد دارد به برنامه‌های مفصل وزارت بهداشت به منظور ریشه‌کنی هپاتیت در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: برای این منظور دو اقدام مهم انجام می‌دهیم، نخست واکسیناسیون همه ایرانیان زیر40 سال که علیه هپاتیت B واکسینه نشده‌اند و دوم، درمان همه کسانی که مبتلا یا ناقل هپاتیتC هستند (100 هزار نفر).

دکتر ملک‌زاده با اشاره به تولید داروی هپاتیت‌C در کشور افزود: یکی از دلایلی که ما می‌توانیم برنامه درمان هپاتیت را انجام دهیم، تولید دارو در کشور است که در دسترس و ارزان‌تر از داروی مشابه خارجی است، زیرا نوع خارجی داروی هپاتیت فوق‌العاده گران است و در دسترس همه بیماران قرار نمی‌گیرد که خوشبختانه امروز این دارو توسط شرکت‌های دانش بنیان در ایران تولید می‌شود و بیمه نیز آن را می‌پذیرد و قرار است دولت نیز از این برنامه حمایت کند.

وی اظهار امیدواری کرد، ظرف پنج سال آینده به طور کلی هپاتیت ویروسی در کشورمان ریشه‌کن شود، به این معنی که دیگر کسی به این بیماری مبتلا نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.